Uw zoekacties: Provinciale Waterstaat van Overijssel

0026.5 Provinciale Waterstaat van Overijssel ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Beknopte beschrijving van de geschiedenis van de Provinciale waterstaat
2. Taken van de Provinciale waterstaat
3. Opheffing van de Provinciale waterstaat
0026.5 Provinciale Waterstaat van Overijssel
Inleiding
3.
Opheffing van de Provinciale waterstaat
In de tachtiger jaren is er een discussie op gang gekomen met betrekking tot de vraag of de hoofdstructuur van de provinciale organisatie geen aanpassing behoeft om de doeltreffendheid en doelmatigheid te vergroten. Het toen geldende model voor de hoofdstructuur van de provinciale organisatie is het zogeheten griffiedienstenmodel.
Een belangrijk kenmerk van dat model was een scheiding tussen beleid en uitvoering. De meer uitvoeringsgerichte taken zijn in het verleden in de diensten ondergebracht (Provinciale waterstaat en Provinciale planologische dienst) en de beleidstaken in de provinciale griffie. Dit model bleek uiteindelijk niet meer voldoende te passen bij de eisen die aan de organisatie dienen te worden gesteld. Naast daarmee samenhangende doublures en relatief lange proceslijnen bleek dit model voor verbetering vatbaar ten aanzien van de totstandkoming van cliëntgerichte geïntegreerde produkten die bovendien op een slagvaardige en zorgvuldige wijze tot stand komen. Uiteindelijk heeft provinciale staten in haar vergadering van 28 augustus 1985 besloten dat de provinciale griffie, de Provinciale planologische dienst en de Provinciale waterstaat zouden kunnen worden opgeheven.
Tegelijkertijd zijn ingesteld drie hoofdgroepen alsmede de hoofdgroep centrale ondersteuning, als onderdelen van één geïntegreerde organisatie. De taken van de Provinciale waterstaatsdienst zijn overgenomen door de Hoofdgroep Milieu en Waterstaat. Het opheffingsbesluit is in werking getreden op 16 april 1987. In het vorenstaande is een globaal overzicht gegeven van de belangrijkste taken van de Provinciale waterstaat alsmede van de opheffing van de dienst.
4. Verantwoording van de ordening en inventarisatie

Kenmerken

Datering:
1951 - 1987
Omvang archiefblok:
54,12 m
Voorwaarden voor raadpleging:
Het archief is openbaar.
Toegang:
Inventaris van het archief van de Provinciale Waterstaat in Overijssel, 1951 - 1987, Zwolle (2003).
Openbaarheid:
Het archief is openbaar.