Uw zoekacties: Werkgroep Milieu Vliegtuigoverlast van het Wijkbeheer Kromme...

PA-0497 Werkgroep Milieu Vliegtuigoverlast van het Wijkbeheer Krommenie, Platform Vliegtuigoverlast Assendelft en Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad te Krommenie ( Gemeentearchief Zaanstad )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De geschiedenis van de archiefvormer
PA-0497 Werkgroep Milieu Vliegtuigoverlast van het Wijkbeheer Krommenie, Platform Vliegtuigoverlast Assendelft en Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad te Krommenie
Inleiding
1.
De geschiedenis van de archiefvormer
In 1997 werd het Wijkbeheer Krommenie opgericht. Een van de aandachtsgebieden was vliegtuigoverlast van Schiphol, waarvoor de werkgroep Milieu initiatief nam tot gesprekken met de gemeente Zaanstad. Er kwam onder meer een zogenoemde "luistervink" om het aantal decibels van vliegtuigen te meten. Ook het Wijkoverleg Assendelft nam in die tijd dergelijke initiatieven. Met name in deze beide dorpen ondervonden de bewoners veel last van de stijgende en dalende vliegtuigen op de Zwanenburgerbaan van Schiphol. Sinds de openstelling van de Polderbaan in 2003 is de vliegtuigoverlast bovendien fors toegenomen.
Omstreeks 2003 ontstond vanuit het Wijkoverleg Assendelft het Platform Vliegtuigoverlast Assendelft. Vanuit Krommenie ontstond in diezelfde tijd onder de vlag van het Wijkbeheer Krommenie het Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad. In diezelfde tijd ontstonden er ook bewonersplatforms in andere gemeenten rondom Schiphol. Samen verenigden zij zich op 13 oktober 2006 tot de Vereniging Gezamenlijke Platforms (VGP).
Bij de regering zijn diverse petities door de gezamenlijke Platforms ingediend.
Niettemin is per ingang van 1 september 2009 het Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad opgeheven wegens gebrek aan mankracht en de teleurstellende uitkomst van het Aldersadvies voor een nieuwe normen- en handhavingstelsel voor de gemeenschap in de Zaanstreek. Concreet hield dit in dat wettelijke maxima voor vliegtuiglawaai in woongebieden bij Schiphol werden afgeschaft en er globale afspraken en toezeggingen om de geluidshinder te beperken voor in de plaats kwamen. Het Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad zag geen verdere mogelijkheden voor de toekomst om nog van enige betekenis voor de bewoners te kunnen zijn. Het Platform Assendelft werd enige tijd voordien opgeheven. *  .
2. De geschiedenis van het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Openbaarheid
5. Archiefvormers

Kenmerken

Datering:
1997-2009
Gemeente:
Zaanstad
Omvang in meters:
0,14
Toegang:
Plaatsingslijst
Openbaar:
Ja
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Gemeentearchief Zaanstad. Toegang PA-0497 Werkgroep Milieu Vliegtuigoverlast van het Wijkbeheer Krommenie, Platform Vliegtuigoverlast Assendelft en Platform Vliegtuigoverlast Zaanstad te Krommenie
VERKORT:
NL-ZdGAZPA-0497
Categorie: