Uw zoekacties: Gemeentebestuur Bovenkarspel *, 1939-1978

1795 Gemeentebestuur Bovenkarspel *, 1939-1978 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
2. Geschiedenis van de archiefvorming
1795 Gemeentebestuur Bovenkarspel *, 1939-1978
Inleiding
2.
Geschiedenis van de archiefvorming
Organisatie: Westfries Archief
De in de inventaris beschreven archiefbescheiden dateren uit de periode 1939-1978. Het is gebruikelijk om een archief af te sluiten en met een nieuw archief te beginnen bij een ingrijpende wijziging in de ordening van het archief. Zo'n ingrijpende wijziging was de invoering van de zaaksgewijze ordening van archiefbescheiden en decimale classificatie ten behoeve van het opbergen van dossiers. Men ging archiefbescheiden per zaak bij elkaar houden. Het Registratuurbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten had alle terreinen van overheidsbemoeienis steeds gedetailleerder onderverdeeld. Aan alle onderwerpen waren getallen toegekend, die samen de zogenaamde Basisarchiefcode vormden. De zaaksgewijs geordende dossiers werden in volgorde van de getallen van de classificatie worden opgeborgen.
De gemeente Bovenkarspel besloot in november 1938 over te gaan tot invoering van het decimale registratuurstelsel. Nadat het Registratuurbureau hiervan in kennis was gesteld, zond het een Basisarchiefcode naar de gemeente en gaf het enkele schriftelijke richtlijnen waarmee men bij de dossiervorming rekening moest houden. De toen nog betrekkelijk geringe omvang van de administratie liet toe dat de gemeente met zo weinig voorbereiding een dergelijk ingrijpende wijziging kon uitvoeren. In het voorjaar van 1939 bezocht een medewerker van het Registratuurbureau de gemeente om hetgeen inmiddels was geordend en geclasseerd te controleren. Hij herstelde enkele fouten en instrueerde de ambtenaar die met het archiefbeheer was belast.
Het eindjaar 1978 van het archief heeft betrekking op het tijdstip van opheffing van de gemeente. Na de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1979 gingen Bovenkarspel en Grootebroek samen de nieuwe gemeente Stede Broec vormen.
In 1977 besloot de gemeenteraad om deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling Archiefdienst Westfriese Gemeenten. Uit dit besluit vloeide de vaststelling voort van een archiefverordening waarbij de archiefbewaarplaats van Hoorn als gemeentelijke archiefbewaarplaats van Bovenkarspel werd aangewezen. Het oud-archief van vóór 1939 alsmede belangrijke genealogische bronnen als de registers van de Burgerlijke Stand en de bevolkingsregisters zijn daarna gedeeltelijk, voor zover namelijk de openbaarheidstermijn dat toeliet, overgebracht naar de archiefdienst.
Door de deelname aan de archiefdienst kon de gemeente desgewenst een beroep doen op de streekregistrator. Deze adviseerde inzake het archiefbeheer van de gemeente en verleende jaarlijks gedurende enkele dagen assistentie bij werkzaamheden in zowel het dynamische als het (semi-)statische archief. In 2002 is het secretariearchief 1939-1978 van Bovenkarspel bewerkt door het bureau Doxis Informatiemanagers. Dit bureau voerde selectie uit op in hun geheel te bewaren dan wel te vernietigen dossiers. Archiefmedewerkers van de gemeente Stede Broec liepen alle dossiers na en verwijderden daaruit de stukken die volgens daarvoor geldende voorschriften vernietigbaar waren. Dossiers die niet tot het secretariearchief behoorden werden daaruit verwijderd, beschreven en overgedragen aan de archiefdienst. In totaal betrof het twee archiefdozen vol. Doxis maakte bij de bewerking gebruik van het programma File Track. Aan dit programma, in feite bedoeld voor de registratie van dossiers in de dynamische periode, kleven diverse bezwaren. Een belangrijk bezwaar is het feit dat het veld waarin de beschrijving wordt geplaatst, slechts een beperkt aantal posities kan bevatten. Hierdoor waren de beschrijvingen noodgedwongen zeer beknopt en werden in de tekst veel afkortingen gebruikt. Na de bewerking door Doxis zijn dossiers die voor vernietiging in aanmerking kwamen, in 2004 volgens geldende procedures vernietigd.
3. Verantwoording van de inventarisatie

Kenmerken

Datering:
1939-1978
Datering:
1939-1978
Plaats:
Bovenkarspel
Soort archief:
Overheid
Omvang:
27500 mm
Raadpleegbaar:
ja
Openbaar:
Een aantal nummers hebben een openbaarheidsbeperking
Auteur:
P. Brieffies (2009)