Uw zoekacties: Stichting Eigen Woningbezit te Wormer, 1973-2000

1233 Stichting Eigen Woningbezit te Wormer, 1973-2000 ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.1. Werkwijze van de stichting
1233 Stichting Eigen Woningbezit te Wormer, 1973-2000
1. Inleiding
1.1.
Werkwijze van de stichting
In het begin (Zandweg te Wormer en Oostknollendam) werden de woningen en de financiering geheel geregeld door het bestuur van de stichting en werden de woningen direct toegewezen aan potentiële kopers. Bij de toewijzing werden de regels voor toewijzing huurwoningen gevolgd. De sleutel uitreiking gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst.
Bij de toewijzing vanaf de bouw in 1982 werd toewijzing gedaan aan de hand van vooraf ingevulde inschrijvingen, waarbij rekening werd gehouden met verschillende groepen van aspirant-kopers. De groepen bestonden uit starters, doorstromers, economische gebondenen en overigen.Omdat er veel inschrijvers waren werden de woningen nog steeds direct toegewezen.
Voor de financiering werden bij plaatselijke en regionale banken offertes gevraagd en het bestuur van de stichting selecteerde een bank, die alle aanvragers doorgestuurd kreeg.
De toewijzing van de woningen werd op het moment van de bouw op het voormalige van Gelder terrein ingrijpend gewijzigd. De woningen werden toegewezen en men mocht een voorkeur uitspreken in de volgorde van de gewenste bouwnummers. Bij loting werd dan de definitieve toewijzing bepaald. Wonderlijk daarbij was wel, dat ruim 80% van de aspirant-kopers hun 1e of 2e voorkeur toegewezen kreeg.
Omdat veel kopers graag hun eigen keuze wilden maken is dat later voor een deel toegestaan.
Nog weer later werd een offerte niet meer aangevraagd omdat het merendeel van de kopers zijn/haar eigen financiering wilde regelen.
De voorlichting aan kopers werd oorspronkelijk centraal geregeld met een eenvoudig boekje met situatie en voorwaarden.
De latere uitgave gaf meer informatie en er werd hulp verleend bij de vragen van de kopers.
Niet alleen werd het type en de situatie, maar ook werden de geraamde kosten weergegeven. Verder werd een project financiering aangevraagd en met een bank verder onderhandeld.
Vanaf 1983 werd de subsidie afhankelijk van het gezamenlijke belastbaar inkomen en werd nog steeds centrale voorlichting gegeven.
Bij de bouw vanaf 1987 werd naast de toewijzing door loting ook een huisbezoek gebracht aan de aspirant-kopers om hen te informeren over de kosten van de lening, het belastingvoordeel en de bijkomende kosten. Dit was nodig omdat veel kopers door de informatie die werd verstrekt toch nog vaak afhaakten.
De subsidie van het rijk onderging in de loop van de jaren diverse wijzigingen en werd van een aanvankelijk vaste bijdrage uitgekeerd in 10 jaarlijkse termijn tot een inkomens afhankelijke bijdrage met mogelijkheid tot vervroegde afbouw bij het verkrijgen van een hoger belastbaar inkomen. Het inkomen werd om de 2 jaar via de belastingdienst gecontroleerd.
Ook de rente is van invloed geweest op het aantal aanmeldingen.
Bij de eerste fase van Middentil (1982) was de rente ongeveer 11% en enkele jaren daarna was die tot 6, 5% gezakt. Hoe lager de rente hoe meer aanvragen.
Tenslotte werd de bouw afgesloten met het gebouw de Caascooper, bestaande uit 18 stapelwoningen. Hierbij werd de stichting eigenaar van de grond, die later bij notariële akte werd overgedragen aan de Vereniging van Eigenaren.
Midwoud, 22 december 2004.
De secretaris van de voormalige Stichting Eigen Woningbezit Wormer, J. Loman
Aangezien alle bouwstukken zich in het archief van de Gemeente Wormer/Wormerland bevinden, is besloten de bouwstukken die de Stichting Eigen Woningbezit Wormer in bezit had niet op te nemen in de inventaris.

Kenmerken

Datering:
1973-2000
Plaats:
Wormer
Omvang:
0,35
Depot:
Depot 4e etage
Stelling:
7/4/4
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Waterlands Archief, Purmerend. Toegang 1233 Stichting Eigen Woningbezit te Wormer, 1973-2000
VERKORT:
NL-PmWA 1233