Uw zoekacties: Bestuursarchief Gemeente Obbicht en Papenhoven, 1938-1981

113 Bestuursarchief Gemeente Obbicht en Papenhoven, 1938-1981 ( Regioarchief Sittard-Geleen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Verantwoording inventarisatie
Openbaarheid archief en raadpleging
113 Bestuursarchief Gemeente Obbicht en Papenhoven, 1938-1981
Inleiding
Openbaarheid archief en raadpleging
Aan de openbaarheid van enkele dossiers zijn op grond van de Archiefwet 1995, artikel 15, beperkingen gesteld ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Voor deze dossiers geldt een termijn van 75 jaar na afsluiten van het dossier.
In overleg met de stadsarchivaris is besloten van de volgende inventarisnummers de openbaarheid conform te beperken: 13, 14, 147 t/m 201, 291, 320, 478, 493, 565, 567, 580, 581, 1642
In afwijking van deze openbaarheidbeperking ingevolge de Archiefwet 1995 gelden nog een aantal andere wettelijke bepalingen over openbaarheidbeperking.
- Op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn de archiefpersoonskaarten met de inventarisnummers 1652 t/m 1660 alsmede het behorende hulpregister met het inventarisnummers 1646 in 2070 openbaar.
- Ingevolge het Burgerlijk Wetboek gelden ook beperkingen voor de akten van de burgerlijke stand. De registers van geboorten met de inventarisnummers 1416 t/m 1420, van overlijden met de inventarisnummers 1421 t/m 1425 en van huwelijken met de inventarisnummers 1426 t/m 1429 zijn respectievelijk 100 jr, 75 jr en 50 jr na afsluiting van de registers openbaar.

Het precieze jaar van openbaarheid is vermeld bij het betreffende inventarisnummer.
Born, 31 januari 2013
Henk Kitzen

Kenmerken

Soort toegang:
Inventaris
Datering:
1938-1981
Auteur:
Henk Kitzen
Ingevoerd door:
Roel van Meer
Omvang:
35 m1
Status:
Definitieve inventaris ontsloten via internet
Vindplaats:
Regioarchief Sittard-Geleen
Geografische namen: