Uw zoekacties: Secretarie van de gemeente Swalmen, (1870)1940-1981 (1995)

1012 Secretarie van de gemeente Swalmen, (1870)1940-1981 (1995) ( Gemeentearchief Roermond )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.8. Openbaarheid
1012 Secretarie van de gemeente Swalmen, (1870)1940-1981 (1995)
1. Inleiding
1.8.
Openbaarheid
De archiefbestanden, met uitzondering van de registers van de Burgerlijke Stand, berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats in Swalmen. Aldaar is het archief voor geïnteresseerden in te zien.
Met betrekking tot de openbaarheid van de in deze inventaris beschreven stukken zijn beperkende bepalingen gesteld. Stukken of dossiers met een einddatum van 1985 of later worden pas na het verstrijken van de officiële termijn van 20 jaar openbaar. Dus dossiers met de einddatum 1985 in 2006, met de einddatum 1986 in 2007 en zo verder. De in deze inventaris beschreven bescheiden kunnen-indien zij jonger zijn dan 20 jaar-uitsluitend geraadpleegd worden na schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Swalmen.
Voor enkele onderdelen uit het archief gelden afwijkende bepalingen. Dit betreft onder meer de beschreven bevolkingsregisters. Voor gegevensverstrekking daaruit gelden de regels van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (art. 136 lid 3 en 4 Wet GBA). Ook voor de registers van de Burgerlijke Stand bestaan afzonderlijke bepalingen. Hiervoor gelden de regels gesteld in art. 1 lid 17.a.4 van het Burgerlijk Wetboek. Geboorteregisters worden 100 jaar na het afsluiten openbaar, huwelijksregisters na 75 jaar en overlijdensregisters na 50 jaar.
Met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is de openbaarheid van een aantal archivalia beperkt. Het gaat hierbij om archiefbescheiden die gegevens van nog levende personen bevatten conform de Archiefwet 95 art. 15, lid a en de bepalingen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Voor deze dossiers geldt een termijn van 75 jaar na afsluiten van het dossier. Van de stukken waarvan de openbaarheid is beperkt, is door de gemeente onderstaande lijst opgesteld.
Inventarisnummers; Openbaarheid beperkt tot
719; 2045
720; 2045

Kenmerken

Datering:
(1870)1940-1981 (1995)
ISIL-Code:
NL-RmGA