Uw zoekacties: Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culembor...

0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930 ( Regionaal Archief Rivierenland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Inhoud en structuur
Ordening
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inleiding
Inhoud en structuur
Ordening
De hier beschreven archieven maakten oorspronkelijk deel uit van het archief Gemeentebestuur 1813-1930. Aan dit archief werd door meerdere archivarissen gewerkt: J. den Hoed, W. Veerman en A. Houtkoop. Oorspronkelijk was een splitsing in de periode vóór en na 1851 gemaakt. Op enig moment is deze om onduidelijke redenen weer ongedaan gemaakt. De oorspronkelijke inventariskaartjes werden in 2005 ingevoerd in Word.
In 2006 werd een bewerking uitgevoerd. De opheffing van het stadsbestuur en instelling van het gemeentebestuur bij de Gemeentewet 1851 gold hierbij als een scheidingscriterium.
Splitsbare bestanddelen (onderwerp) zijn gesplitst. De afgesplitste bestanddelen zijn voorzien van een letter. Stukken met een doorlooptijd van na 1851 zijn opgenomen met een nummer tussen haakjes en een formele verwijzing naar het archief Gemeentebestuur 1851-1930. Feitelijk is de verwijzing overbodig omdat de stukken hun oude inventarisnummers behouden en ook fysiek in het archief 1813-1930 blijven berusten. (Fysieke afsplitsing en omnummering zou een tijdrovende en overbodige aangelegenheid worden).
In 2006 werden ook andere zelfstandige archieven afgescheiden. Ook deze zijn fysiek nog in het moederarchief aanwezig.
In 2020-2021 werd een nieuwe bewerkingsslag uitgevoerd. De ingekomen stukken 1851-1929 werden geherinventariseerd en kregen per ca 100 briefnummers een eigen inventarisnummer. De bouw- en hinderwetvergunningen werden afzonderlijk beschreven. Tevens werd de indeling van de inventaris herzien. Hierbij werd gebruik gemaakt van het standaard rubriekenschema van het RAR voor gemeentearchieven tot 1945.
Inventaris archief Stadsbestuur van Culemborg 1813-1851
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Inventaris archief Ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1812-1960

Kenmerken

Status toegang:
Definitieve toegang / toegang afgerond
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
105
Opmerkingen:
Deze toegang bestaat uit toegang 0827 én toegang 1253. Dit waren tot december 2013 afzonderlijke toegangen.