Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0007
Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
De (meeste) volkstellingsregisters, bevolkingsregisters, gezinskaarten en huizenregisters over de periode 1816-1939 zijn opgenomen in een afzonderlijke archieftoegang (archieftoegang 605). Voor de registers van de burgelijke stand vanaf 1811, voor zover die openbaar zijn, zie het op het einde van deze inventaris opgenomen archief van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Vrijwel alle bevolkingsregisters en registers van de Burgerlijke Stand zijn gedigitaliseerd te raadplegen op de wedbsite van de archiefdienst.