Uw zoekacties: Afbeeldingen (oud)

Afbeeldingen (oud)

beacon
66.807  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000202_0011 Bouwactiviteiten voor het nieuwe het Streekziekenhuis Waterland, ontstaan in 1988 uit een fusie van het Stadsziekenhuis en het Liduinaziekenhuis. De gefuseerde instelling verhuisde naar de nieuwbouw aan de Waterlandlaan. In januari 1992 nam het ziekenhuis de naam Waterlandziekenhuis aan. In juni 2006 vond er uitbreiding plaats van het gebouw aan de Waterlandlaan. Het Waterlandziekenhuis is per 1 april 2017 gefuseerd met het Westfriesgasthuis. De ziekenhuizen hielden in eerste instantie hun eigen naam, voeren vanaf 1 januari 2019 de gezamenlijke naam Dijklander Ziekenhuis.
Datering:
1988
Datum vervaardiging:
1988
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Waterlandlaan 250  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000100_0005 Brand bij de loods van fritesbedrijf van Boots. Schade 2 miljoen gulden.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Burgemeester D. Kooimanweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000143_0015 De Kastanjelaan maak(te) deel uit van het “Rode Dorp”. Deze wijk werd begrensd door het Cramwinkelplantsoen aan de oostzijde en aan de westkant door het sportterrein van de voormalige Rijks HBS. Het Rode Dorp kwam tot stand tussen 1920 en 1925 , bestond uit 39 sociale huurwoningen en 2 winkels en was het eerste nieuwbouwproject van de in 1916 opgerichte Woningbouwvereniging “De Volkswoning”. Vandaar de naam. In 1995 is het grootste deel van dit zogenoemde Rode Dorp gesloopt om plaats te maken voor het appartementengebouw Lindestate. Alleen de Kastanjelaan, de Esdoornstraat en de Beukenstraat herinneren nog in bescheiden mate aan het oude straatbeeld. Op de foto de sloopwerkzaamheden.
Datering:
1995
Datum vervaardiging:
1995
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kastanjelaan  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0033 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0068 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000088_0021 Het Wormerplein wordt aan twee zijden begrensd door flatgebouwen met op de begane grond winkels, tesamen een winkelcentrum vormend. Op het plein zijn ook enkele separate winkels en er is de mogelijkheid tot parkeren. Er is wekelijks op zaterdag weekmarkt.
Het plein is vernoemd naar Jacob (J) Wormer, die leefde van 1760 tot 1831. Hij was burgemeester van Purmerend van 1824 tot 1831 en werd opgevolgd door S. de Vries.
Het Wormerplein ligt in de wijk Overwhere-Zuid. Deze wijk ligt noordelijk van de Where en het daar al eerder aangelegde bedrijventerrein aan de Wagenweg en strekte zich uit tot de Dr.J.M. den Uyllaan en de Flevostraat en een deel noordelijk daarvan. De bouw van Overhwere-Zuid startte in 1957 met de laagbouwwoningen bij het Cavaljéplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Wormerplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000037_0235 Opgraving van de fundamenten van het Ursula Klooster.
Datum vervaardiging:
maart 2009
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Koemarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP003000103_0011 Personeel van de NS op het perron van het oude NS-station uit 1884
Datering:
Datering afgaande op de uitmonstering van het personeel Omstreeks 1920
Uiterlijke vorm:
Dia's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg 1  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0150 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000016_0111 De benzinepomp van Garage Mul
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Gedempte Singelgracht  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0006 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Datum vervaardiging:
1964
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000085_0067 Rond 1911 werd een nieuwe straat aangelegd tussen de pas gerealiseerde Julianastraat en het spoorstation en kreeg de naam van de toenmalige koningin Wilhelmina. Dit werd dan de nieuwe toegangsweg naar het station. De voormalige R.H.B.S. aan de noordzijde, de in 1912 als herenhuizen gebouwde woningen 2 tot en met 8, het voormalige verenigingsgebouw op nr 10 en het voormalige kantoor van het Provinciaal Waterleidingbedrijf Noord-Holland op nr 14 en 16 zijn nu gemeentemonumenten. Tijdens de oorlogsjaren 1940 – 45 moest op last van de Duitse bezetter de naam veranderd worden en werd Verlengde Stationsstraat (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Wilhelminalaan  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000204_0028 Gemeentemonument. Datering: circa 1890 Bouwstijl: historiserende neostijl Architect/aannemer: onbekend Oorspronkelijke functie: schouwburg. De vereniging ‘Het nut van het Algemeen’ kocht door middel van aandelen in 1823 dit grote pand aan. Op 29 oktober 1852 werd de sociëteit ‘Amicitia’ opgericht. De zesruits dubbele deur is voorzien van een ijzeren Frans balkon en boven de boog is een bordje “AMICITIA” bevestigd. De topgevel wordt bekroond met een staande Lyra (muziekembleem, soort harpje) en in 1888 werd Amicitia door de toenmalige eigenaar Bredehoff aan E. Semeins uit Oosthuizen verkocht. In het voormalige logement vestigde hij het lokaal ‘Nut en Genoegen’ dat hij later in 1892/1994 zowel in- als extern liet verbouwen. De verhoogde voorgevel is toen nieuw opgetrokken in neorenaissance stijl met twee balkons door de Purmerendse architect H.P. van den Aardweg. Na de oorlog was het pand in meerdere handen. Het pand werd in 1954 door de firma Koster gekocht. Het deed in sterk versoberde vorm zónder balkons en met een nieuwe gevel dienst als kaaspakhuis, met meerdere toegevoegde verdiepingen voor kaasopslag. Bij de verbouwing (1995-’96) werd het interieur volledig omgevormd tot een modern kantoorgebouw. De huidige rijk versierde nieuwe topgevel uit 1995-1996 refereert aan de oude uit1894. Het balkonhekwerk is afkomstig van een gedeelte van het brughek van de in 1974 herstelde ‘Postbrug’ bij de Nieuwstraat/ Emmakade. Het pand is van algemeen belang uit architectonisch oogpunt. Het is een mooi voorbeeld van een lange (ver)bouwgeschiedenis van een pand uit circa 1890, dat uiteindelijk in 1997 een herstelde voorgevel kreeg, opgetrokken in een historiserende neostijl. Vooral door de aan dit pand verbonden Purmerendse historie is het van groot cultuurhistorisch belang. Daarnaast heeft het pand stedenbouwkundige waarde. Het pand ligt binnen een gaaf bewaarde historische gevelwand aan de Weerwal, die vroeger aan de Where lag (Ontleend aan de website www.Erfgoed Purmerend).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Weerwal 11  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000213_0034 Uitverkoop in de inmiddels opgeheven kledingzaak De Piraat.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Zuidersteeg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000071_015 Wafelbakkerij van W. Loggen
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Slotplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
Scholen_0033 -
Uiterlijke vorm:
Briefhoofden
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
Feesten-herdenkingen_0231 25 jarig jubileum koningin Wihelmina 1923
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000016_0063 Mensen op de Kleine Beemsterbrug. Deze vormde dede verbinding tussen Wagenbeurs en Oude Vischmarkt. Bij de demping in 1929 van het toen nog bestaande deel van de Singelgracht werd ook deze brug gesloopt,
Datering:
voor 1929
Datum vervaardiging:
voor 1929
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Singel  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000082_0140 Op 15 maart 1950 vond de opening plaats van het nieuwe magazijn van Ons Belang, lid van kruideniersorganisatie van Sperwer (voorheen Enkabé). Op de foto overhandigt het meisje links (Ciska Rijkenberg) de sleutel aan wethouder mevr. Steert-Brouwer. Verder v.l.n.r. Hil Breebaart (Purmerbuurt), D.Zeekant (directeur), René Velzeboer en zijn vader Klaas Velzeboer en op de achterste rij met zwarte hoed Dirk Spruit.
Datering:
15 maart 1950
Datum vervaardiging:
15 maart 1950
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Westerstraat
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Westerstraat 6  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000031_036 Wekelijkse was hier op dinsdag een levendige kaasmarkt. Na 1930 liep de aanvoer van kaas sterk terug. In 1949 is hiervoor in de plaats een kramenmarkt gekomen. Op de achtergrond rechts nog het oude stadhuis.
Datum vervaardiging:
1910
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Kaasmarkt  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0149 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000067_0164 -
Datum vervaardiging:
1993
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Purmersteenweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000084_0016 Het Whereplantsoen is ontstaan nadat rond 1830 de noordelijke stadswal is geslecht en de vrij gekomen ruimte werd beplant en van wandelpaden voorzien. Het werd aan de noordzijde begrensd door de noordelijke stadsgracht en aan de zuidkant tegen de tuinen van de woningen aan de Bierkade en het Venediën. In de twintiger jaren van de vorige eeuw is als eerbetoon aan de huisarts dr. J.J. Maats, die aan de Bierkade woonde, een bankpartij opgezet in het plantsoen aan de achterzijde van het woonhuis van dr. Maats door de bekende Purmerender ontwerper Mart Stam. De bank viel ten offer aan de sloop tijdens het verleggen van de Where. Enkele jaren geleden is een copie van deze “Dr. Maatsbank” gemaakt en geplaatst langs de Kastanjelaan achter het stadhuis. Toen in 1965 de Where werd omgelegd werd de noordelijke stadsgracht recht getrokken aanzienlijk verbreed en uitgediept. Dit ging voor een flink deel ten koste van het plantsoen, dat daardoor meer dan gehalveerd werd. De oever van de nieuwe Where is een aanlegplaats geworden voor de pleziervaart (Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”).
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Whereplantsoen  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP001000042_023 -
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend  
Purmerend - Wijk: Wheermolen  
Purmerend - Mercuriusweg  
Trefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000083_0102 In 1965 bracht de gemeente het dramatische besluit ten uitvoer om de Where door de binnenstad te dempen en te verleggen naar de noordelijke stadsgracht. Hiermee verdween onze laatste historische stadsgracht om tot een autoweg te worden gedegenereerd. Deze demping vond plaats in twee etappes: het eerste gedeelte in 1965 van de Beemsterringvaart tot de Kalversteeg en in 1971 volgde het tweede deel tot het Looiersplein.
Uiterlijke vorm:
Foto's
Titel:
Where
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - De Where