69 zoekresultaten
sorteren op:
1676 Fotografisch materiaal
9257 FD014399-02 Thorbeckegracht vanaf het Eiland gezien uit zuidwesten. Rechts : bootdienst "Zuiderzee": Zwolle-Kampen-Amsterdam; , 1987
Beschrijving:
Thorbeckegracht vanaf het Eiland gezien uit zuidwesten. Rechts : bootdienst "Zuiderzee": Zwolle-Kampen-Amsterdam;
Datering:
1987
Vervaardiger:
[Koning, J.P. de]J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Licentie:
Afmeting:
breedte afb. 25 centimeters x hoogte afb 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Oud nummer:
FD014399-02
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 10-04-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
5693 FD013420 Spoolderbergbrug met brugwachtershuisje, richting IJssel., 1978
Beschrijving:
Spoolderbergbrug met brugwachtershuisje, richting IJssel.
Datering:
1978
Vervaardiger:
J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Licentie:
Afmeting:
Breedte 24 centimeters x Hoogte 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD013420
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 10-04-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
5694 FD013421 Spoolderbergbrug met het brugwachtershuisje, gezien naar de stad., 1978
Beschrijving:
Spoolderbergbrug met het brugwachtershuisje, gezien naar de stad.
Datering:
1978
Vervaardiger:
J.P. de Koning;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Licentie:
Afmeting:
Breedte 24 centimeters x Hoogte 18 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD013421
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 10-04-2024
1 gedigitaliseerd
1676 Fotografisch materiaal
2431 FD001788-01 Buitenkant met Vispoortenbrug en op de achtergrond het Hopmanshuis, gezien vanaf de Thorbeckegracht., 1976
Beschrijving:
Buitenkant met Vispoortenbrug en op de achtergrond het Hopmanshuis, gezien vanaf de Thorbeckegracht.
Datering:
1976
Vervaardiger:
(Marcel) M. Malherbe;
Rechthebbende:
Historisch Centrum Overijssel
Licentie:
Afmeting:
breedte 27 centimeters x hoogte 23 centimeters
Materiaal:
foto;
Annotatie:
Stratencollectie Zwolle
Oud nummer:
FD001788-01
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 10-04-2024
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3063 PBKR5203 Scheepstype: "Beurtschepen".
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930., 1930-00-00
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930., 1930-00-00
Titel:
Sluizen Katerveer bij Zwolle
Beschrijving:
Scheepstype: "Beurtschepen".
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930.
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930.
Datering begin:
1930-00-00
Datering eind:
1930-00-00
Licentie:
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5203
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
211 PBKR4154 Een motorschip spoedt zich door de Willemsvaart ter hoogte van de duiker van de Riete in het Jodendijkje richting Katerveer. Op de achtergrond Villa Spoolderenk.
Villa Spoolderenk werd gebouwd 1906 voor Pieter Abraham van Deventer, directeur van een Zwolse bank. In 1913 brandde de villa geheel uit. Op de puinhopen verscheen een eenvoudig huisje. In 1930 werd de Waterleiding Maatschappij Overijssel door koop eigenaar van de grond en opstallen. In 1935 werd het woonhuis gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van het kantoorgebouw van de WMO., 1930-00-00
Villa Spoolderenk werd gebouwd 1906 voor Pieter Abraham van Deventer, directeur van een Zwolse bank. In 1913 brandde de villa geheel uit. Op de puinhopen verscheen een eenvoudig huisje. In 1930 werd de Waterleiding Maatschappij Overijssel door koop eigenaar van de grond en opstallen. In 1935 werd het woonhuis gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van het kantoorgebouw van de WMO., 1930-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Een motorschip spoedt zich door de Willemsvaart ter hoogte van de duiker van de Riete in het Jodendijkje richting Katerveer. Op de achtergrond Villa Spoolderenk.
Villa Spoolderenk werd gebouwd 1906 voor Pieter Abraham van Deventer, directeur van een Zwolse bank. In 1913 brandde de villa geheel uit. Op de puinhopen verscheen een eenvoudig huisje. In 1930 werd de Waterleiding Maatschappij Overijssel door koop eigenaar van de grond en opstallen. In 1935 werd het woonhuis gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van het kantoorgebouw van de WMO.
Villa Spoolderenk werd gebouwd 1906 voor Pieter Abraham van Deventer, directeur van een Zwolse bank. In 1913 brandde de villa geheel uit. Op de puinhopen verscheen een eenvoudig huisje. In 1930 werd de Waterleiding Maatschappij Overijssel door koop eigenaar van de grond en opstallen. In 1935 werd het woonhuis gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van het kantoorgebouw van de WMO.
Datering begin:
1930-00-00
Datering eind:
1930-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Klitzsch & Co, Arthur]
Opmerking:
Zwolle, 16 mei 1932.
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4154
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3421 PBKR4123 Willemsvaart, Emmawijk, Keersluisbrug, Eek- en Jufferenwalmolens, schepen., 1905-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart, Emmawijk, Keersluisbrug, Eek- en Jufferenwalmolens, schepen.
Datering begin:
1905-00-00
Datering eind:
1905-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Trenkler en Co, Dr.]Dr. Trenkler en Co.;
Opmerking:
onleesbaar
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4123
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3232 PBKR4114 Willemskade met gezicht op Peperbus en stukje van de Keersluisbrug. Aangemeerd een stoomschip "Verwisseling" met zonnezeil over het voordek, mogelijk een veerboot voor de korte afstand. Daarachter een turfschip. Rechts licht een stoom-sleepboot., 1900-00-00
Titel:
Zwolle Willemskade ;
Beschrijving:
Willemskade met gezicht op Peperbus en stukje van de Keersluisbrug. Aangemeerd een stoomschip "Verwisseling" met zonnezeil over het voordek, mogelijk een veerboot voor de korte afstand. Daarachter een turfschip. Rechts licht een stoom-sleepboot.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1905-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Hollandia Uitgevers Mij (Amsterdam)]
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
ingekleurd;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4114
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
228 PBKR4171 Willemsvaart met stoomsleepboot, varende schepen en aan de Veerallee afgemeerde turfschepen gezien vanaf het voormalige Jodendijkje., 1945-00-00
Titel:
Zwolle - Willemsvaart met Veerallee ;
Beschrijving:
Willemsvaart met stoomsleepboot, varende schepen en aan de Veerallee afgemeerde turfschepen gezien vanaf het voormalige Jodendijkje.
Datering begin:
1945-00-00
Datering eind:
1945-00-00
Licentie:
Uitgever:
Bloemberg, kantoorboekhandel H.
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4171
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3435 PBKR4137 Willemsvaart gezien in de ooievaarsbocht met Emmawijk daarachter. Vooraan rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamsche boot, links een turfschip, voorbij de bocht links de sleepboot "Verwisseling".
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen., 1903-00-00
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen., 1903-00-00
Titel:
Emmawijk met Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart gezien in de ooievaarsbocht met Emmawijk daarachter. Vooraan rechts de aanlegsteiger van de Amsterdamsche boot, links een turfschip, voorbij de bocht links de sleepboot "Verwisseling".
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen.
Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen.
Datering begin:
1903-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Licentie:
Uitgever:
[D., v. / Z (Zwolle?)]
Opmerking:
Zwolle, 21 juli 1903
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4137
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
430 PBKR4193 Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Titel:
Willemsvaart. Zwolle ;
Beschrijving:
Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214)
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214)
Datering begin:
1903-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Nuss & Co, Jos](Jos) J. Nuss & Co
Opmerking:
Zwolle, 21 november 1903
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4193
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3075 PBKR5215 Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Titel:
Sluizen a/h Groote Veer bij ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910.
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910.
Datering begin:
1910-00-00
Datering eind:
1910-00-00
Licentie:
Uitgever:
H.A.J. van Oers; [Tulp, De (Haarlem)]De Tulp
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5215
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
221 PBKR4164 Willemsvaart en Emmawijk met Keersluisbrug en twee molens gezien naar het noorden. Enkele afgemeerde turfschepen. In de bocht in de Willemsvaart lag sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen., 1905-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart en Emmawijk met Keersluisbrug en twee molens gezien naar het noorden. Enkele afgemeerde turfschepen. In de bocht in de Willemsvaart lag sinds 1891 de aanlegsteiger van de raderboot naar Amsterdam. Verschillende turfschepen liggen gemeerd bij de Emmawijk, waar thans een verdiept parkeerterrein is aangebracht. In de volksmond werd deze bocht in de vaart, die voor 1876 nog niet bestond, het Ooievaarsnest genoemd. Schippers, bij wier vrouw de blijde gebeurtenis aanstaande was, mochten hier namelijk gratis ligplaats kiezen met het oog op de gemakkelijke bereikbaarheid voor vroedvrouwen.
Datering begin:
1905-00-00
Datering eind:
1905-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Trenkler en Co, Dr.]Dr. Trenkler en Co.;
Opmerking:
Zwolle-Enschede, 30 mei 1905
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4164
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3073 PBKR5213 Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908., 1908-00-00
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908., 1908-00-00
Titel:
ZWOLLE, - Sluis Katerveer. ;
Beschrijving:
Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908.
Datering begin:
1908-00-00
Datering eind:
1908-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Bergmann, firma W., (Diezerstraat F6, Zwolle)]W. Bergmann; Fa. W. Bergmann
Opmerking:
Zwolle, 21 juli 1908 / Utrecht, 21 juli 1908
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5213
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3430 PBKR4132 Prentbriefkaart met bloemmotief hortensia (?) In inzet: Willemsvaart met Veerallee, een stoomboot met zonnezeil over het voordek, 1902., 1902-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart en Veerallee ;
Beschrijving:
Prentbriefkaart met bloemmotief hortensia (?) In inzet: Willemsvaart met Veerallee, een stoomboot met zonnezeil over het voordek, 1902.
Datering begin:
1902-00-00
Datering eind:
1902-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Waanders, J.M.W. ]J.M.W. Waanders;
Opmerking:
Zwolle, 12 augustus 1902
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4132
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
426 PBKR4189 Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de Willemsvaart. De nieuwe sluis ligt vol met stoomvrachtschepen met allerlei goederen aan dek. Rechts in de achtergrond de bomen van het Engelse werk.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1935-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1935-00-00
Titel:
Sluizen "Katerveer" bij Zwolle; No. 16
Beschrijving:
Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de Willemsvaart. De nieuwe sluis ligt vol met stoomvrachtschepen met allerlei goederen aan dek. Rechts in de achtergrond de bomen van het Engelse werk.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Datering begin:
1935-00-00
Datering eind:
1935-00-00
Licentie:
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4189
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
425 PBKR4188 Willemsvaart gezien vanaf de beide Katerveersluizen naar het noorden met veel wachtende binnenvaartschepen, tjalken, in de verte een aanzeilend schip.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1917-00-00
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1917-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart gezien vanaf de beide Katerveersluizen naar het noorden met veel wachtende binnenvaartschepen, tjalken, in de verte een aanzeilend schip.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Datering begin:
1917-00-00
Datering eind:
1917-00-00
Licentie:
Uitgever:
J.H. Schaefer;
Opmerking:
Zwolle, 13 juni 1917
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4188
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
3065 PBKR5205 Binnenvaartschepen, Scheepstype: Overijsselse Praam. Overijsselse Praam, (geladen), aan het zeil drogen. Stadsgracht bij de Kamperpoortendraaibrug, op de achtergrond de Jufferenwal, Rodetorenplein met schoorsteen van de Zoutfabriek van U. Mesdag en de Jufferenwalmolen., 1900-00-00
Titel:
Zwolle Willemsvaart ;
Beschrijving:
Binnenvaartschepen, Scheepstype: Overijsselse Praam. Overijsselse Praam, (geladen), aan het zeil drogen. Stadsgracht bij de Kamperpoortendraaibrug, op de achtergrond de Jufferenwal, Rodetorenplein met schoorsteen van de Zoutfabriek van U. Mesdag en de Jufferenwalmolen.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1900-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Trenkler en Co, Dr.]Dr. Trenkler en Co.;
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR5205
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
2775 PBKR4016 Nieuwe Vecht ca. 1950 met binnenvaartschip, rechts Vondelkade Oliefabriek van Reinders aand e Boerendanserdijk op de achtergrond, 1950-00-00
Titel:
Zwolle, Vondelkade ;
Beschrijving:
Nieuwe Vecht ca. 1950 met binnenvaartschip, rechts Vondelkade Oliefabriek van Reinders aand e Boerendanserdijk op de achtergrond
Datering begin:
1950-00-00
Datering eind:
1950-00-00
Licentie:
Uitgever:
H. Zelhorst;
Opmerking:
geen
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR4016
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
6277 PBKR2901 De loswal aan het Rodetorenplein ca. 1900 met vijf aangemeerde tjalken die o.a. mandflessen uit Joure.
Rechts sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij (houten loods door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken). Op de achtergrond de Friesewal met het pakhuis van de firma Heimans en Schaepman's Lakfabrieken BV., 1900-00-00
Rechts sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij (houten loods door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken). Op de achtergrond de Friesewal met het pakhuis van de firma Heimans en Schaepman's Lakfabrieken BV., 1900-00-00
Titel:
Zwolle Roode Torenplein ;
Beschrijving:
De loswal aan het Rodetorenplein ca. 1900 met vijf aangemeerde tjalken die o.a. mandflessen uit Joure.
Rechts sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij (houten loods door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken). Op de achtergrond de Friesewal met het pakhuis van de firma Heimans en Schaepman's Lakfabrieken BV.
Rechts sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij (houten loods door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken). Op de achtergrond de Friesewal met het pakhuis van de firma Heimans en Schaepman's Lakfabrieken BV.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Licentie:
Uitgever:
Glückstadt und Münden
Opmerking:
Zwolle, 28 september 1903
Materiaal:
prentbriefkaart;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR2901
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
6094 PBKR2899 Gezicht vanaf de Buitenkant op het Hopmanshuis (uiterst links) zogenoemd naar homan Nauta, die het in 1725 liet bouwen. Als koffiehuis werodt hetonder de benaming 'de Nieuwe Stadsherberg' sinds 1843 vermeld. In 1961 werd er een weg om het huis aan gelegd. Naas het Homanshuis het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Rechts daarvan bevond zich sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootondernemeing, later van de stoombootondernemeing Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. Commiezenuisje en hotuen loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Ook zichtbaar is de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar Amsterdam voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
De twee schoorstenen links zijn van stoom bierbrouwerij Het Schaap, de molen staat op de Juffertjeswal. Rechts het Kikkerseikand., 1904-00-00
De twee schoorstenen links zijn van stoom bierbrouwerij Het Schaap, de molen staat op de Juffertjeswal. Rechts het Kikkerseikand., 1904-00-00
Titel:
Zwolle Roode Toren ;
Beschrijving:
Gezicht vanaf de Buitenkant op het Hopmanshuis (uiterst links) zogenoemd naar homan Nauta, die het in 1725 liet bouwen. Als koffiehuis werodt hetonder de benaming 'de Nieuwe Stadsherberg' sinds 1843 vermeld. In 1961 werd er een weg om het huis aan gelegd. Naas het Homanshuis het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Rechts daarvan bevond zich sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootondernemeing, later van de stoombootondernemeing Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. Commiezenuisje en hotuen loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Ook zichtbaar is de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar Amsterdam voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
De twee schoorstenen links zijn van stoom bierbrouwerij Het Schaap, de molen staat op de Juffertjeswal. Rechts het Kikkerseikand.
De twee schoorstenen links zijn van stoom bierbrouwerij Het Schaap, de molen staat op de Juffertjeswal. Rechts het Kikkerseikand.
Datering begin:
1904-00-00
Datering eind:
1904-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Tamse, Magazijn Jacob]Magazijn Jacob Tamse
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR2899
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
6091 PBKR2896 Rodetorenplein met binnenvaartschepen, gezien vanaf de stadsgracht.
Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Links de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen, de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Op de achtgrond de toren van de St. Michaëlskerk aan de Roggenstraat. De kaart is op januari 1903 afgestempeld, 1895-00-00
Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Links de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen, de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Op de achtgrond de toren van de St. Michaëlskerk aan de Roggenstraat. De kaart is op januari 1903 afgestempeld, 1895-00-00
Titel:
Roodetorenplein, Zwolle ;
Beschrijving:
Rodetorenplein met binnenvaartschepen, gezien vanaf de stadsgracht.
Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Links de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen, de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Op de achtgrond de toren van de St. Michaëlskerk aan de Roggenstraat. De kaart is op januari 1903 afgestempeld
Links van het Hopmanshuis stond sinds 1893 het houten kantoortje, eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Cos Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Links de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan.
Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen, de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Op de achtgrond de toren van de St. Michaëlskerk aan de Roggenstraat. De kaart is op januari 1903 afgestempeld
Datering begin:
1895-00-00
Datering eind:
1902-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Tamse, Magazijn Jacob]Magazijn Jacob Tamse
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR2896
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
6090 PBKR2895 Gezicht op het Rodetorenplein ca. 1900 waar binnenvaartschepen aan de loswal liggen. De torenspits is van de RK Sint- Michaëlskerk in de Roggenstraat.
Naast het Hopmanshuis was het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Daar bevond zich ook sinds 1893 het houten kantoortje (op de foto links), eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Geheel links ook de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan. Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen : de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming., 1900-00-00
Naast het Hopmanshuis was het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Daar bevond zich ook sinds 1893 het houten kantoortje (op de foto links), eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Geheel links ook de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan. Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen : de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming., 1900-00-00
Titel:
Zwolle Roodetorenplein ;
Beschrijving:
Gezicht op het Rodetorenplein ca. 1900 waar binnenvaartschepen aan de loswal liggen. De torenspits is van de RK Sint- Michaëlskerk in de Roggenstraat.
Naast het Hopmanshuis was het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Daar bevond zich ook sinds 1893 het houten kantoortje (op de foto links), eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Geheel links ook de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan. Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen : de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Naast het Hopmanshuis was het zogenaamde Commiezenhuisje, waar invoerrechten en accijnzen werden geheven. Daar bevond zich ook sinds 1893 het houten kantoortje (op de foto links), eerst van de Zwolsche nachtstoombootonderneming, later van de stoombootonderneming Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij.
Commiezenhuisje en houten loods zijn beide door de gemeente in 1929 aangekocht en afgebroken. Het Hopmanshuis ging in 1930 in gemeentehanden over.
Geheel links ook de aanlegsteiger voor de raderboot op Amsterdam. De eerste stoomboot naar de hoofdstad voer van hier af op 13 september 1842. Tot na de Tweede Wereldoorlog is deze geregelde bootdienst op Amsterdam blijven bestaan. Iedere morgen vertrok een raderboot vanaf het Rodetorenplein en iedere avond een schroefboot vanaf de Thorbeckegracht. Beide soorten schepen : de raderboten Prins van Oranje en de stad Zwolle zowel als de schroefboten Amstel, IJssel en Zuiderzee werden geëxploiteerd door dezelfde onderneming.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1900-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Trenkler en Co, Dr.]Dr. Trenkler en Co.;
Opmerking:
Zwolle, 11 januari 1902.
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR2895
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
1461 PBKR3245 Sassenpoort gezien in het verlengde van de van Roijensingel / Klein Weezenland naar het oosten met een toekijkende slagersjongen met fiets. Aan een aanlegsteiger een tjalk met roeibootje, er achter nog een verscholen schip met mast. De bomen op de van Roijensingel zijn gedeeltelijk kortgeleden aangeplant., 1912-00-00
Titel:
De Sassenpoort. Doijer & van Deventer stoomlikeurstokerij en Bitterfabriek * * Zwolle * * ;
Beschrijving:
Sassenpoort gezien in het verlengde van de van Roijensingel / Klein Weezenland naar het oosten met een toekijkende slagersjongen met fiets. Aan een aanlegsteiger een tjalk met roeibootje, er achter nog een verscholen schip met mast. De bomen op de van Roijensingel zijn gedeeltelijk kortgeleden aangeplant.
Datering begin:
1912-00-00
Datering eind:
1912-00-00
Licentie:
Uitgever:
Doyer en Van Deventer Likeurstokerij
Opmerking:
Zwolle, 22 november 1912 "Door dezen berichten wij U het aanstaand bezoek van een onzer (doorgehaald) Reizigers. Aanbevelend, Dopijer en van Deventer. Kaart is gericht aan de Weledele heer H. Doyer aan het Singel 282 te Amsterdam
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR3245
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd
1679 Prentbriefkaarten (PBK)
1492 PBKR3811 Thorbeckegracht met huizenrij en aangemeerde vrachtschepen.Handkarren en een stapel gevulde zakken op de loswal., 1900-00-00
Titel:
Thorbeckegracht Zwolle ;
Beschrijving:
Thorbeckegracht met huizenrij en aangemeerde vrachtschepen.Handkarren en een stapel gevulde zakken op de loswal.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1907-00-00
Licentie:
Uitgever:
[Tamse, Magazijn Jacob]Magazijn Jacob Tamse
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Afmeting:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Oud nummer:
PBKR3811
Trefwoorden:
Organisatie: Collectie Overijssel locatie Zwolle
laatste wijziging 17-11-2023
1 gedigitaliseerd