Uw zoekacties: Locaties

Locaties

Archieven.nl bevat bronnen waarin locaties centraal staan. Met deze zoekingang worden bronnen met locaties van diverse archiefdiensten bijeengebracht. In deze zoekingang wordt gezocht op adressen en worden bijbehorende bronnen (bouwdossier, foto, etc.) gevonden. 

 
 

Aanklikken van een adres levert de akte of afbeelding op waarbij het adres is vermeld. Wanneer geocodes bij een locatie zijn beschreven, dan wordt de locatie ook weergegeven op een kaart.

Zoeken

Natuurlijk wilt u vinden wat u zoekt. Met een zoekterm in het algemene zoekveld, vindt u ongelooflijk veel treffers. Om het resultaat zo optimaal mogelijk te laten zijn, raden wij aan gebruik te maken van de verschillende filters:

  • Locatie
  • Straat
  • Huisnummer
  • Kadastrale gemeente
  • Sectie
  • Perceelnummer
  • Bron (bouwdossier, Foto, Perceel)
  • Archiefdienst (hier treft u alle archiefdiensten en collectiebeherende instellingen die hun collecties presenteren op archieven.nl)
  • Periode

Klikt u op ‘+’ achter Locatie, dan kunt u een extra Locatie toevoegen

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging, straat/sectie, plaats/kadastrale gemeente, huisnummer en datum (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt u de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Tabelweergave of de Detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst of bron.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
281  locaties
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Zwolle 2;
Beschrijving:
Een familiefilm met beelden van o.a.:
- De Zwolse Sassenpoort;
- De Caspar Fagelstraat in de wijk Dieze-Oost
- Begraafplaats Kranenburg;
- Dieze-West;
- De IJsselbrug;
- Circus Krone op Groot Wezenland;
- Hasselt;
- Giethoorn;
- Pa met hond in de trein;
- Schiphol;
- Hattem;
- Een picknick in Epe;
- Een bord met 'Epe';
- Huize Doorn te Doorn;
- Het borstbeeld van de Duitse keizer;
- De tuin en Huize Doorn;
- Een ijsje eten;
- De Zwolse IJsselbrug en Peperbus.
Lengte in minuten:
00:18:20
Datering:
00-00-1960
Adres:
Hattem (Gld), [geen straatnaam]  
Zwolle, [geen straatnaam]  
Hasselt, [geen straatnaam]  
Giethoorn, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Epe (Gld), [geen straatnaam]  
Doorn (U), [geen straatnaam]  
Materiaal:
8 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB11121
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: zwart/wit;
formaat geluid: stom;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
14736BB05757 Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,, 1960-01-01
Titel:
Cleared to proceed ;
Beschrijving:
Deze documentaire behandelt het door Philips geleverde SATCO luchtverkeersleidingsysteem van Schiphol.
0:00:02Bij beelden vanuit een toren van een parkachtig landschap wordt gezegd: detectie, bewerken en regelen.
0:00:34Luchtverkeersleiding moet tegelijkertijd een grote hoeveelheid gegevens verwerken van de radar, vluchtschema?s, vliegtuigposities en meteo. Om dit te bereiken moeten de meest geavanceerde technieken worden toegepast.
0:00:53Tekst: Developments in ATC Systems (ATC = Air Traffic Control = luchtverkeersleiding)
In co-operation with the Netherlands Department of Civil Aviation
KLM Royal Dutch Airlines
Schiphol Airport Authority
0:01:17De toren blijkt een radartoren. Tegen de achtergrond van het radarscherm verschijnt de titel: Cleared to proceed (zoiets als: toestemming om verder te gaan).
0:01:29Aftiteling:
Sound mixing: Nick Meijer
Camera: Bob Linschoten
Script, editing and direction: Ab Jansen
A multifilm production
Cinecentrum Holland
0:02:24Een viermotorig straalvliegtuig landt in mistig weer.
0:02:50Terwijl beeldschermen en instrumentenpanelen te zien zijn, wordt gezegd dat luchtverkeersleiding zonder technologie ondenkbaar is.
0:03:15Een tweemotorig straalvliegtuig stijgt op. Er is even een ander vliegtuig in de lucht te zien.
0:03:35Op Schiphol wordt sinds 1960 de Philips-Satco (Simulated Air Traffic COntrol) vluchtschema apparatuur gebruikt. Die bewerkt alle gegevens die luchtverkeersleiders nodig hebben.
0:03:49Deze apparatuur voorziet luchtverkeersleiders van radar informatie. Voor andere gegevens worden andere schermen gebruikt.
0:04:10Een piloot in een cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding en landt.
0:04:55Het luchtverkeer is blijven groeien en vraagt om automatisering en precisie van detectie, bewerken en regelen.
0:05:07Informatiepaneel op een luchthaven.
0:05:10Een vliegtuig landt; daarna is er een snelle opeenvolging van beelden van passagiers,
Beschrijving vervolg:
douane, bagage, tanken, etc.
0:08:07In Nederland zijn de vluchtroutes kort en vragen uiterste aandacht van de verkeersvliegtuigen.
0:08:18Het SAAB systeem gebruikt de hedendaagse techniek met gedrukte bedrading in meerdere lagen. Snelle computers accepteren gegevens van diverse bronnen. Het correleert radar gegevens met vluchtschema?s.
0:08:58Alle vitale delen zijn dubbel uitgevoerd.
0:09:16Ponskaarten
0:09:20Om het programma te veranderen kan één van de computers off-line worden gezet. De computers kunnen in elke configuratie worden geschakeld.
0:09:51De introductie van dit nieuwe systeem werd voorafgegaan door een reorganisatie van het Nederlandse luchtruim. Er zijn verschillende luchtcorridors voor verkeer naar het oosten en naar het westen. Dit geeft meer capaciteit en vermindert de werkbelasting voor de luchtverkeersleiders.
0:10:13Er zijn drie wachtgebieden rond Schiphol, waar vliegtuigen boven elkaar rondjes vliegen.
0:10:23Vertrekkende vliegtuigen volgen standaard vertrekroutes, die onder de aanvliegroutes liggen om een verticale separatie te bewerkstelligen.
0:10:32Nadat een aanvliegend vliegtuig binnen bereik is gekomen, berekent een computer de tijd en hoogte waarop het wachtgebied verlaten moet worden, met als doel het tijdsinterval tot de landing te bepalen.
0:10:57De algemene verkeersleiding (en-route controller) geeft de standaard aankomstroute en instructies voor het dalen.
0:11:08Wanneer het vliegtuig de luchtcorridor verlaat, wordt het overgegeven aan de stack controller (= de computer die de gang van zaken in het wachtgebied regelt). De stack controller geeft instructies voor verdere daling en geeft de aanvliegtijd als wachten nodig is.
0:11:26De feeder (een andere computer) heeft het vliegtuig onder controle vanaf het moment dat het wachtgebied wordt verlaten totdat het vector gebied wordt binnengevlogen (In het vectorgebied worden aankomende vliegtuigen uit verschillende richtingen ingevlochten in
Lengte in minuten:
00:19:39
Datering:
1960-01-01
Adres:
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
[Bob Linschoten (camera)][Jansen, Ab (draaiboek en regie)](Nick) N. Meijer;
Oud nummer:
BB05757
Materiaal:
rolfilm;
16 mm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
geluid, optisch;
gesproken taal: Engels;
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Film
14085BB02628 Deze documentaire gaat over de productie van zout en de toepassing daarvan in het dagelijks leven.
0:00:33Tekst: Multifilm, Haarlem
0:00:58Titel: Zout, onmisbaar in het dagelijks leven
0:01:03Beelden uit Amsterdam
0:01:27Een man laat een zoute haring in de mond glijden.
0:01:31Een vrouw strooit zout op een gekookt ei.
0:01:33Een kind probeert zout op de staart van een vogel te strooien.
0:01:41Een vrouw gebruikt - na raadpleging van een kookboek - zout bij het koken van het recept "Appels, aardappelen en rolpens".
0:01:54Bij het opdienen stoot zij een zoutvaatje om.
0:02:09Haar man zegt: Er is nog zout genoeg in Boekelo.
0:02:13Beelden van houten boortorens.
0:02:17Luchtopnames van de fabriek in Boekelo.
0:02:22Lucht- en andere opnames van de fabriek in Hengelo.
0:02:53In een tekening van aardlagen ligt het steenzout op 300 tot 400 meter diepte.
0:03:31Het stootboren is een half draaiende en half stotende manier van boren.
0:04:03Als het boorgat de onderkant van de zoutlaag heeft bereikt, wordt een stalen buis aangebracht om instorten te voorkomen.
0:04:13Binnenin deze buis wordt een buis aangebracht die bijna tot onderin de zoutlaag reikt.
0:04:27Men pomp water door de buitenste buis naar beneden. Daarin lost het zout op. Door de druk van het water wordt de pekel door de binnenbuis naar boven gedreven....
0:04:50en komt door een leiding bij de reservoirs van de fabriek.
0:05:54Bij de oude methode van het zoutzieden stroomt de pekel na reiniging in grote, 23 meter lange bakken en wordt daar tot 100 graden verhit door rookgassen uit een oven.
0:06:17Het uitgekristalliseerde zout wordt op een houten vloer geschept en lekt daar acht uur uit.
0:06:37Vervolgens gaat het zout per monorail naar grote silo's, waar het nog drie weken droogt. Een silo bevat 17 miljoen kilo zout.
0:06:55De ontwikkeling van wetenschap en techniek heeft geleid tot de ontwikkeling van moderne, 00-00-1939 - 00-00-1950
Titel:
Zout onmisbaar in het dagelijks leven ;
Beschrijving:
Deze documentaire gaat over de productie van zout en de toepassing daarvan in het dagelijks leven.
0:00:33Tekst: Multifilm, Haarlem
0:00:58Titel: Zout, onmisbaar in het dagelijks leven
0:01:03Beelden uit Amsterdam
0:01:27Een man laat een zoute haring in de mond glijden.
0:01:31Een vrouw strooit zout op een gekookt ei.
0:01:33Een kind probeert zout op de staart van een vogel te strooien.
0:01:41Een vrouw gebruikt - na raadpleging van een kookboek - zout bij het koken van het recept "Appels, aardappelen en rolpens".
0:01:54Bij het opdienen stoot zij een zoutvaatje om.
0:02:09Haar man zegt: Er is nog zout genoeg in Boekelo.
0:02:13Beelden van houten boortorens.
0:02:17Luchtopnames van de fabriek in Boekelo.
0:02:22Lucht- en andere opnames van de fabriek in Hengelo.
0:02:53In een tekening van aardlagen ligt het steenzout op 300 tot 400 meter diepte.
0:03:31Het stootboren is een half draaiende en half stotende manier van boren.
0:04:03Als het boorgat de onderkant van de zoutlaag heeft bereikt, wordt een stalen buis aangebracht om instorten te voorkomen.
0:04:13Binnenin deze buis wordt een buis aangebracht die bijna tot onderin de zoutlaag reikt.
0:04:27Men pomp water door de buitenste buis naar beneden. Daarin lost het zout op. Door de druk van het water wordt de pekel door de binnenbuis naar boven gedreven....
0:04:50en komt door een leiding bij de reservoirs van de fabriek.
0:05:54Bij de oude methode van het zoutzieden stroomt de pekel na reiniging in grote, 23 meter lange bakken en wordt daar tot 100 graden verhit door rookgassen uit een oven.
0:06:17Het uitgekristalliseerde zout wordt op een houten vloer geschept en lekt daar acht uur uit.
0:06:37Vervolgens gaat het zout per monorail naar grote silo's, waar het nog drie weken droogt. Een silo bevat 17 miljoen kilo zout.
0:06:55De ontwikkeling van wetenschap en techniek heeft geleid tot de ontwikkeling van moderne
Beschrijving vervolg:
vacuüminstallaties.
0:07:16Het volgens de oude methode gemaakte pannenzout bestaat uit grove kristallen; het vacuümzout bestaat uit kleine kristallen van uniforme grootte.
0:07:44Het uitkristalliseren van zout uit de pekel is onder de lichtmicroscoop te zien.
0:07:58De vacuüminstallatie bestaat uit drie trechtervormige kookpannen.
0:08:10Een schema toont dat de pekel in alle drie kookpannen stroomt. De eerste pan wordt verwarmd met afgewerkte stoom uit de elektrische centrale.
0:08:35De stoom die door het koken van de pekel vrij komt, wordt naar de tweede kookpan geleid.
0:08:40Die stoom is niet heet genoeg om de pekel in de tweede kookpan bij atmosferische druk tot koken te brengen. Daarom zuigt men de lucht deels weg, waardoor het kookpunt daalt.
0:08:55De stoom uit de tweede kookpan wordt weer gebruikt om de derde kookpan te verhitten. Die wordt door een luchtpomp geheel luchtledig gezogen.
0:09:22Door de verdamping van water kristalliseert het zout uit. Het verzamelt zich onderin de trechters. Het mengsel van pekel en zout gaat naar een snel draaiende centrifuge. De pekel wordt door kleine gaatjes naar buiten geslingerd; het zout blijft achter.
0:09:45Van de buitenkant is van dit proces weinig te zien.
0:10:57Na het stil zetten van de centrifuge wordt de bodem eruit gelicht en wordt het zout door een man met een schop los gestoken.
0:11:26Het zout valt op een transportband en gaat naar een droogtrommel.
0:12:30Zout voor industriële doeleinden wordt automatisch gewogen. De accijns wordt terug betaald.
0:12:43Een zeefinstallatie sorteert het zout op korrelgrootte.
0:13:04Dan gaat het zout voorlopig naar de silo's.
0:13:22De aflevering geschiedt op verschillende manieren, bijvoorbeeld los gestort in binnenschepen.
0:13:39Ook wordt afgeleverd in zakken, die eerst in de eigen drukkerij bedrukt worden.
0:14:53De zakken worden dicht genaaid en ?.
0:15:39worden in spoorwagons
Lengte in minuten:
00:34:12
Datering:
00-00-1939 - 00-00-1950
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]  
Boekelo, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Vervaardiger:
(Hugo) de Groot; (Jo) de Haas;
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Oud nummer:
BB02628
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
formaat geluid: mono;
 
 
 
 
 
Titel:
De oudste zwerver van Zwolle ;
Beschrijving:
Een uitzending van het SBS6 actualiteitenprogramma Hart van Nederland, met een item over Bram (Brammetje) Poortier, de oudste zwerver van Zwolle en van Joodse afkomst die uiteindelijk zijn zwerversbestaan opgeeft en zijn intrek neemt in een bejaardenhuis in Israël, en met een bezoek aan Amsterdam afscheid neemt van Nederland, met interviews van Bram, Kees van Dongen zijn begeleider, en met Joop van Ommen, beheerder van de WRZV-hallen en begaan met de Zwolse dak- en thuisloze.











Lengte in minuten:
00:03:57
Datering:
00-00-1999
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]  
Amsterdam (NH), [geen straatnaam]  
Rechthebbende:
SBS
Oud nummer:
BB00298
Materiaal:
VHS;
standaard;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;