Twee treinkaartjes spoortraject Utrecht-Nieuwersluis-Loenen. Op de achterkant van de kaartjes zijn de data gestanst waarop deze geldig waren; 30 juni 1936 en 8 juli 1937. Station Nieuwersluis, zoals het toen nog heette, werd geopend op 28 december 1843, toen de spoorlijn Utrecht-Amsterdam in gebruik genomen werd. Vanaf 1915 kon men op het station ook overstappen, toen de spoorverbinding werd gelegd met station Uithoorn, inmiddels ook een verdwenen treinstation. De naam werd in 1928 gewijzigd naar station Nieuwersluis-Loenen. Uit die periode dateren ook de treinkaartjes. Toen in 1950 het lokale spoorlijntje naar Uithoorn voor passagiersvervoer werd gesloten, nam daarmee ook het belang van Nieuwersluis-Loenen voor het reizigersvervoer sterk af. De NS besloot daarom ook dit station voor reizigers te sluiten, hetgeen gebeurde in 1953. Wel is het traject Nieuwersluis-Loenen – Uithoorn nog tot 1986 gebruikt voor goederenvervoer.
Datering:
1936-1937
Plaats:
Loenen-Nieuwersluis
Vervaardiger:
Dijk, MA, W.A. van
Auteursrecht:
Nee; vervaardiger/rechtspersoon heeft toestemming verleend
De mannen van de Luchtwachtpost Loenen op de omloop van korenmolen De Hoop. Achterste rij staande van links naar rechts: Aart Dolman, Jan van Overeem, Gerrit Versloot, Jan Randeraat, Ben Vogel. Middelste rij van links naar rechts: Frank Mooij, Johan Limburg, Dirk Winkelman, Henk Spijker, Arie Fokker, Bertus van Roemburg, Simon de Kruijf, Antoon Flink. Zittend van links naar rechts: Jan van Angeren, Henk Stravers, Piet de Haan, Dirk van der Geer, Steef van Schaick. De foto is gemaakt naar aanleiding van het opkomen in werkelijke dienst in 1939 waarmee de vrijwilligers officieel soldaat werden