Uw zoekacties: Gemeentesecretarie

Archiefvormers ( Regionaal Archief Dordrecht )

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Gemeentesecretarie
Naam archiefvormer:
Gemeentesecretarie
Vestigingsplaats:
Oud-Alblas
Onderdeel van:
gemeente Oud-Alblas
Afdelingen:
diverse
Opgericht:
1811?. Bron: onbekend
Opgeheven:
1986. Bron: wet betreffende de oprichting van de nieuwe gemeente Graafstroom
Ontstaan uit:
n.v.t.
Opgegaan in:
gemeentesecretarie van de gemeente Graafstroom
Taken:
Het orgaan dat de gemeentesecretaris administratief ondersteunde bij diens taken ten dienste van het gemeentebestuur
Nadere informatie:
In 1851 kwam de eerste Gemeentewet tot stand. Op grond van deze wet werd het bestuur in alle steden en dorpen op uniforme wijze ingericht, hetgeen voorheen niet overal het geval was. Dat gebeurde ook in de voormalige gemeente Oud-Alblas. Deze wet bepaalde ook dat het gemeentebestuur werd bijgestaan door de gemeentesecretaris. Die ambtelijke functie was weliswaar niet nieuw, maar kreeg in 1851 wel een wettelijke status. Of de gemeentesecretaris in de beginperiode zijn werk alleen deed, is niet bekend. Mogelijk kon hij van meet af aan rekenen op de assistentie van een of meer onder zijn leiding werkende medewerkers. Die waren in dat geval organisatorisch ondergebracht in wat gaandeweg na 1851 de gemeentesecretarie of kortweg de secretarie ging heten.

De gemeente Oud-Alblas heeft niet altijd een eigen gemeentehuis gehad. In 1844 werd een kamer in een particulier woonhuis gehuurd voor vergaderingen en als secretarie. Dit duurde in ieder geval tot en met 1901, volgens het jongste bewaard gebleven huurcontract.

In de loop van de 20ste eeuw gingen de gemeentesecretarieƫn naast het uitvoeren van administratieve taken in toenemende mate ook beleids-ondersteuning bieden, afhankelijk van de grootte van de gemeente en de aard en omvang van de uit te voeren gemeentelijke taken.

De op 1 januari 1986 ontstane nieuwe gemeente Graafstroom, waarin de gemeente Oud-Alblas opging, had uiteraard ook een gemeentesecretarie o.l.v. de gemeentesecretaris.