Uw zoekacties: Gemeentesecretarie

Archiefvormers ( Regionaal Archief Dordrecht )

beacon
 
 
Archiefvormende instantie
Gemeentesecretarie
Naam archiefvormer:
Gemeentesecretarie
Vestigingsplaats:
Sliedrecht
Onderdeel van:
gemeente Sliedrecht
Afdelingen:
diverse
Opgericht:
1817. Bron: Wikipedia
Opgeheven:
2013. organigram op de gemeentelijke website
Ontstaan uit:
n.v.t.
Opgegaan in:
Directiemodel met stafafdelingen
Taken:
Het orgaan dat de gemeentesecretaris administratief ondersteunde bij diens taken ten dienste van het gemeentebestuur.
Nadere informatie:
In 1851 kwam de eerste Gemeentewet tot stand. Op grond van deze wet werd het bestuur in alle steden en dorpen op uniforme wijze ingericht, hetgeen voorheen niet overal het geval was. Dat gebeurde ook in Sliedrecht. Deze wet bepaalde ook dat het gemeentebestuur werd bijgestaan door de gemeentesecretaris. Die ambtelijke functie was weliswaar niet nieuw, maar kreeg in 1851 wel een wettelijke status. Of de gemeentesecretaris van Sliedrecht zijn werk alleen deed, is niet bekend. Mogelijk kon hij al eerder rekenen op de assistentie van één of meer onder zijn leiding werkende medewerkers. Die waren in dat geval organisatorisch ondergebracht in wat gaandeweg na 1851 de gemeentesecretarie of kortweg de secretarie ging heten.
Nadere informatie 2:
Het aantal personeelsleden, buiten de gemeentesecretaris en de gemeenteontvanger, bestond in 1922 in ieder geval uit slechts twee personen: de eerste en tweede ambtenaar ter secretarie. In de jaren '50 omvatte de secretarie, exclusief de gemeentesecretaris, dertien personen. Ze was niet onderverdeeld in afdelingen en stond onder leiding van een chef van de secretarie.
In 1962 kwamen er alsnog drie afdelingen: Interne Zaken, Financiën en Gemeentelijke Ontwikkeling.
In de jaren erna wijzigde de indeling van de secretarie nog enkele keren:
- Begin jaren '70 waren er zes afdelingen: Interne Zaken; Onderwijs en Personeelszaken; Financiën; Gemeentelijke Ontwikkeling; Cultuur, Recreatie en Voorlichting; en Juridische Zaken en Kabinetszaken.
- In 1977 ontstonden de volgende vijf afdelingen (totaal 45 medewerkers): Burgerzaken; Financieel Beheer, Planning en Volksgezondheid; Welzijns- en Personeelszaken; Bestuurszaken, en Interne Zaken.
- In 1986 bestond ze uit: de afdeling Bevolking en Interne Zaken, de afdeling Algemene Zaken, het bureau Financiën, de afdeling Comptabiliteit, het bureau Onderwijs en Personeelszaken, de afdeling Welzijn en de afdeling Sociale Zaken.
- Vanaf 2013 werkt de gemeente volgens het directiemodel met stafafdelingen. Dat ziet er als volgt uit: Gemeentesecretaris, Staf, Concerncontrol, afdeling Ruimte en afdeling Samenleving en Bestuur. De organisatie onder de naam 'gemeentesecretarie' raakte in gemeenteland vanaf de jaren '70 in onbruik.