Uw zoekacties: Rijkswaterstaat 1952-1977

49-01 Rijkswaterstaat 1952-1977 ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Geschiedenis van de archiefvormende organen
1.6. Handleiding voor de gebruiker
49-01 Rijkswaterstaat 1952-1977
1. Geschiedenis van de archiefvormende organen
1.6.
Handleiding voor de gebruiker
Voor wat betreft de bestekken en overeenkomsten is als stelregel gehanteerd dat wanneer het bestek of de overeenkomst aanwezig is, deze worden beschreven als "Stukken betreffende bestek/overeenkomst voor ..." In die gevallen waarbij het bestek of de overeenkomst ontbreekt, kan de beschrijving van de hierop betrekking hebbende stukken als volgt luiden: "Stukken betreffende de aanleg van ...".
Hierbij dient te worden opgemerkt dat bij het tot uitdrukking laten komen van de hiaten in de datering, een beperking is opgelegd tot een maximum van drie periodevermeldingen.
De mogelijkheid wordt geboden om op bestek- en/of overeenkomstnummer te zoeken door gebruik te maken van de concordans (bijlage 1 van de inventaris) op bladzijde 82 waar wordt verwezen naar het desbetreffende inventarisnummer. Zoals uit deze concordans blijkt werd er tot en met 1961 jaarlijks opnieuw begonnen met de nummering van de bestekken en overeenkomsten. Vanaf 1962 is er echter sprake van een doorlopende nummering.
Het zoeken op naam van een commissie of werkgroep wordt vergemakkelijkt door gebruik te maken van de concordans (bijlage 2 van de inventaris) op bladzijde 89.