Uw zoekacties: Provinciaal comit van de vereniging voor vrouwelijke hulpver...

130-08 Provinciaal comit van de vereniging voor vrouwelijke hulpverlening (VHV) in Friesland ( Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
130-08 Provinciaal comit van de vereniging voor vrouwelijke hulpverlening (VHV) in Friesland
1.
Inleiding
Frouljue fen Fryslân, oerein, oerein! (uit: inv. nr. 36)
In 1949 werd in Friesland in navolging van Drente en Groningen een Provinciaal Comité van de Vereniging Vrouwelijke Hulpverlening opgericht. Dit Comité (dat in de inventaris steeds met VHV is aangeduid) bezat een Dagelijks Bestuur en was gevestigd in Leeuwarden. Er waren een groot aantal plaatselijke afdelingen van de VHV in de provincie (in 1966: 86 stuks), die tot taak hadden de plaatselijke afdelingen van de bij de VHV aangesloten vrouwenorganisaties te stimuleren en bij de werkzaamheden van de VHV te betrekken.
Deze werkzaamheden bestonden uit:
- Het verzorgen van vakantieweken voor dames die anders niet op vakantie zouden kunnen;
- Bejaardenwerk;
- Het in stand houden van een Noodfonds t.b.v. bijzondere kosten ontstaan door ziekte, brand of ongeval;
- Het houden van een jaarlijkse kollekte t.b.v. sociaal maatschappelijke doeleinden;
- Het ongeveer twee maal per jaar doen verschijnen van het kontaktblad VHV- nieuws.
Naast de vergaderingen van Provinciaal Comité en Dagelijks Bestuur vonden er ook nog Presidentenvergaderingen en Jaarvergaderingen plaats. Op de Presidentenvergaderingen troffen de plaatselijke comité's van de VHV elkaar, terwijl de Jaarvergaderingen toegankelijk waren voor de besturen en leden van de bij de VHV aangesloten vrouwenorganisaties.
In 1951 werd de Nederlandse Federatie voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulpverlening opgericht en gevestigd te 's Gravenhage. Na wijziging van de statuten sloten de (vóór 1951 reeds bestaande) VHV's in de provincies Groningen, Friesland, Drente en Utrecht zich bij deze Federatie aan.
In 1976 werd de VHV in Friesland als zodanig opgeheven. De voortzetting van deze VHV vinden we echter terug bij de sektie vormings- en ontwikkelingswerk van de Vrouwenraad Friesland.

Kenmerken

Omvang:
,35 meter Amsterdamse dozen ,04 meter Standaardregisters
Categorie:
  • Zonder categorie