beacon
5  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Als toerist de kerk binnen, als pelgrim naar buiten
Datering:
2021
Titel:
Als toerist de kerk binnen, als pelgrim naar buiten
Auteur:
Merel Visscher
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 27/8/2021
Samenvatting:
Foto: pastoor John Burger van parochie Sint Gerlach op zijn pelgrimage in gesprek met burgemeester Daan Prevoo

Een handjevol gelovigen bezoekt nog maar de kerk. Parochies werken intensief samen of delen kerkgebouwen met andere religies. Een serie over het geloof in Maastricht en het Heuvelland. Aflevering 7 in de serie De kerk in het midden: pelgrimskerken.

Bussen vol met pelgrims die naar Zuid-Limburg reizen; je kunt je er nu weinig bij voorstellen. Met de ontkerkelijking nam ook het aantal pelgrims af. Of profiteren de pelgrimskerken tegenwoordig wellicht van de eigentijdse pelgrims, ‘zoekenden’ naar zingeving?
We staken ons licht op in Houthem, waar de parochie Sint Gerlachus nog een refugio heeft voor pelgrims die het Sint Jacobspad bewandelen. Als je wat extra geluk wil hebben, neem je een handje gezegend zand van de heilige Gerlachus mee in je rugzak. Sint Gerlachus wordt gezien als patroonheilige van het vee en boeren komen al eeuwen op pelgrimage naar Houthem, om wat zand van zijn graf mee te nemen voor de stal ter bescherming van de dieren. Nog elk jaar is er een mis voor de Limburgse Land- en Tuinbouwbond, die traditiegetrouw met aalmoezenier én eigen koor komt om Gerlachus te eren.
Het zand van Gerlachus - fijn mergelzand uit groeve ’t Rooth - wordt een paar keer per jaar door pastoor John Burger gezegend en vindt nog gretig aftrek. Het draagt bij aan de mystiek rondom Gerlachus, maar kan de kerk daar op bouwen? Het is niet zo dat de gasten van de refugio vanzelfsprekend naar de mis komen, zegt pastoor Burger. „Het ligt aan de tijden: de mis is er alleen dinsdag en zondag en pas om negen uur. Dan zijn de diehard pelgrims allang op pad.”
De mythe blijft toch tot de verbeelding spreken. De jeugd heeft dat helaas niet, zij hebben hun eigen heiligen op YouTube. Pastoor Theo van Gaalen

Nieuwsgierigheid

Nee, van pelgrims kan de kerk in Houthem niet bestaan. Er is meer dat mensen naar de kerk lokt. Het fraaie barokke gebouw, om maar te beginnen.
Samenvatting2:
Gelegen bij Chateau Sint Gerlach, waarvan de gasten ook vaak een bezoek brengen.
Soms voor een gebed of om een kaarsje op te steken, maar ook gewoon uit nieuwsgierigheid. Het is een kerk waar veel wordt getrouwd en gedoopt. Het Heiligdom, met de kerkschatten en de schedel van Sint Gerlach trekt weer andere geïnteresseerden.

Het maakt de pastoor niet uit met welke intentie mensen de kerk binnenwandelen. Iedere bezoeker ziet hij als een gelegenheid een verhaal te vertellen. Bij een toerist die hij rondleidt en het verhaal van de heilige Gerlachus vertelt, wordt wellicht een vlammetje aangewakkerd, en van die kans maakt hij als evangelist graag gebruik. „Soms komen mensen als toerist binnen en gaan ze als pelgrim naar buiten”, zegt Burger.

Hij is zelf pelgrim en heeft meermaals de tocht naar Santiago de Compostela afgelegd. Ook dit jaar was het de bedoeling dat hij de camino weer zou afleggen, maar door corona ging dit niet door. „Ik kreeg een ingeving: waarom doe ik de camino niet thuis? Dus heb ik mijn hometrainer bij de ingang van de kerk gezet, zodat mensen niet om me heen kunnen. Regelmatig geven mensen een intentie af. En daar bid ik dan voor. Iedere zaterdag fietst er iemand mee die ik interview voor een filmpje op YouTube, van de burgemeester tot een communicantje. Ik denk dat er zo meer diepgaande gesprekken zijn ontstaan dan op de echte camino.”

De vraag of de kerk van Houthem over honderd jaar nog bestaat, kan hij met een volmondig ja beantwoorden. Of er dan nog eucharistievieringen zijn is een ander verhaal. De katholieke kerk gaat terug naar kleine, vitale gemeenschappen, voorspelt Burger. „Het gebouw wordt minder belangrijk. De kerk gaat tenslotte om levende stenen. Ook het caminoproject is verbonden aan een missieproject en heeft al 9000 euro opgebracht. Toch valt het me wel op dat mensen eerder genegen zijn te schenken aan het herstel van het kerkgebouw dan aan de missie. Het gebouw blijft heilig.”

Klokken
Samenvatting3:
In Holset is het niet anders, weet Theo van Gaalen, tot voor kort pastoor van Vijlen, Lemiers en Holset. Naar de zondagse mis komen amper nog mensen uit het eigen kerkdorp, maar o wee als de klokken niet luiden. Dan is het dorp te klein. Holset draait letterlijk om het lieflijke uit natuursteen opgetrokken kerkje, dat omgeven is door cafeetjes en een prachtig landschap. Alleen al om die reden is het kerkje geliefd bij bruidsparen. De andere troef van de Sint Lambertuskerk is Genoveva. Aan de overkant van de kerk staat een koddige versie van de heilige, op het erf van herberg Oud-Holset, gemaakt door kunstenaar Leon Sporck. Zo verbonden waren de kerk en het café van oudsher. Duizenden, veelal Duitse pelgrims kwamen ooit met bussen en liepen vanuit Lemiers de heuvel op naar Holset om Genoveva te aanbidden. Vijf cafés konden ervan leven, want na de mis at men spek en ei aan de overkant.

Anno 2021 is Genoveva wat in de vergetelheid geraakt, merkt Van Gaalen. Veel spontane bezoekers kennen haar verhaal niet. „Er zijn nog steeds mensen die een band met haar hebben en daar kracht uit putten. Maar een echte pelgrimslocatie is het niet meer. Al moeten we de flesjes met het Heilig Genoveva water regelmatig bijvullen.” Van Gaalen is zich zelf ook pas later gaan verdiepen in de historie van de heilige Genoveva - in Nederland vrij onbekend. Niet haar devotie, maar haar standvastigheid en kracht spreken hem aan. „Hoe zij de vijand om Parijs heeft geleid en gezorgd heeft dat de stad niet onder de voet is gelopen. Ik heb echt een band met haar gekregen.”

Dat verhaal grijpt hij ook aan als een toerist het kerkje binnenstapt en hem vraagt wie Genoveva was. „Zodra ze binnenkomen, kan ik iets vertellen. Dan kan ik ‘zaaien’. Ik hoop dan dat ze door die nieuwsgierigheid iets anders op het spoor komen. De mythe blijft toch tot de verbeelding spreken. De jeugd heeft dat helaas niet, zij hebben hun eigen heiligen op YouTube. Wellicht dat mijn opvolger een rap kan maken over Genoveva.”
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Pastoor Schuffelers terug in Zuid-Limburg
Datering:
2021
Titel:
Pastoor Schuffelers terug in Zuid-Limburg
Foto's door:
Jeroen Kuit
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 6/9/2021
Samenvatting:
Pastoor René Schuffelers verruilt Nederweert voor Vijlen, Lemiers en Holset. Hij volgt pastoor Theo van Galen op, die is benoemd in Meerssen.

Maastrichtenaar Schuffelers krijgt ook de parochie H. Paulus en H. Jozef in Vaals onder zijn hoede en wordt lid van het pastorale team met pastoor Gerrit Broekhoven. Schuffelers (1954) werkte als kapelaan in Houthem en in Heerlen en was (1998- 2007) pastoor van diverse parochies in Maastricht-Oost.
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Lijst van families in de schepenbank Holset-Vaals-Vijlen van 1665
Datering:
1999
Titel:
Lijst van families in de schepenbank Holset-Vaals-Vijlen van 1665
Auteur:
Peter Bertram
Titel tijdschrift:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal
Afleveringsnummer:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal, 1999, p. 155-184
Samenvatting:
In 1665 moesten de ingezetenen van de Staatse delen van de Landen van Overmaas op bevel van de Staten Generaal een Capitale schattinge betalen indien hun bezittingen minimaal 2000 gulden waard waren. In de periode 1-3 juni 1665 werden in de bank Holset-Vaals-Vijlen de families geregistreerd die blijkbaar aan dat welstandscriterium niet voldeden. De auteur brengt de registratie in beeld en geeft een overzicht van de betrokken ingezetenen met vermelding van hun beroepen en/of functies. De genealogische gegevens zijn door middel van alfabetische registers op persoons-, plaats- en functienamen optimaal toegankelijk gemaakt.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Een schets van de bevollingsontwikkeling in zuidelijk Zuid-Limburg, circa 1650-1795
Datering:
1993
Titel:
Een schets van de bevollingsontwikkeling in zuidelijk Zuid-Limburg, circa 1650-1795
Auteur:
J.M.H. Mosmuller en R.M.M. Bertrand
Titel tijdschrift:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal
Afleveringsnummer:
Jaarboek Historische en Heemkundige Studies in en rond het Geuldal, 1993, p. 36-58
Samenvatting:
De auteurs geven aan de hand van een analyse van doop-, huwelijks- en overlijdensregisters een algemeen overzicht van de bevolkingsontwikkeling vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw tot en met het einde van de achttiende eeuw in zuidelijk Zuid-Limburg. Onderzoek werd verricht in 23 parochies ten zuiden van de lijn Wolder-Simpelveld. Van die plaatsen bleef de bevolkingsontwikkeling tot nu toe nagenoeg onbekend. Het verloop van de bevolking zal ook per parochie nader worden gespecificeerd.