Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
12  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Dossier The exit years: Bedrijf verkocht en nu?
Datering:
2021
Titel:
Dossier The exit years: Bedrijf verkocht en nu?
Titel tijdschrift:
Financial Focus
Afleveringsnummer:
Financial Focus, 2021 nr. 1, p. 16/25
Samenvatting:
Op p. 24: Camille Oostwegel sr. over verkoop familiebedrijf.
Met een drietal foto's:
- portretfoto van Camille sr.
- Camille voor het bordes van château Neercanne
- Camille met zoontje Camille voor het vervallen kasteel in Houthem


Portret: Camille Oostwegel sr.
De Oostwegel Collection, luxe hotels in het zuiden des lands, ging begin 2020 over van vader op zoon. Hoe was dit afscheid voor Camille Oostwegel sr.?

Camille Oostwegel sr. (Oostwegel Collection): ‘Mijn zoon is veel planmatiger, ik deed alles op intuïtie’

Camille Oostwegel sr. neemt begin 2020, op zijn zeventigste verjaardag, afscheid als eigenaar van Oostwegel Collection (Château Neercanne, Château St. Gerlach, Winselerhof en Kruisherenhotel Maastricht) en geeft het stokje door aan zijn zoon. ‘Toen ik zestig werd, dacht ik voor het eerst aan stoppen met het bedrijf. Ik heb mijn zoon Camille gevraagd of hij mij binnen vijf jaar wilde laten weten of hij interesse had in mijn rol. Ruim voor mijn vijfenzestigste wist hij het al. Vanaf dat moment hebben we aan de overdracht gewerkt.’

Camille sr. werd in ‘zijn’ tijd vaak benaderd om het bedrijf te verkopen. ‘Maar ik heb het nooit om het geld gedaan. Ik wilde iets toevoegen dat betekenis heeft voor gasten en medewerkers en de regio. Dat is altijd mijn plezier en uitdaging geweest. Als je het verkoopt, heb je een zak met geld, maar er gaat niks boven het voortzetten van zo’n mooie onderneming. Ik heb de aandelen aan de kinderen geschonken. Er is een regel: deze mogen ze nooit verkopen, dan gaat de filosofie van het familiebedrijf verloren.’

Benieuwd naar het hele verhaal van de Oostwegels? Bekijk het videoportret.

Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Overname familiebedrijf Oostwegel spil in documentaire
Datering:
2021
Titel:
Overname familiebedrijf Oostwegel spil in documentaire
Auteur:
Chantalle Donné
Foto's door:
L1
Titel tijdschrift:
www.1limburg.nl
Afleveringsnummer:
www.1limburg.nl, 12/4/2021
Samenvatting:
Het verhaal over de bedrijfsoverdracht van de Limburgse restaurant- en hotelketen Oostwegel Collection vormt één van de hoofdverhalen in een documentaire.

In de documentaire The Exit Years worden vier ondernemers gevolgd die hun bedrijf hebben verkocht. Zo staat het verhaal van Camille Oostwegel senior en zijn zoon Camille centraal.

Vader en zoon
Senior draagt zijn luxe hotels en restaurants in Limburg over aan zijn zoon die nu aan het roer staat van restaurant- en hotelketen Oostwegel Collection. Als hoogste baas van Château Neercanne en het Kruisherenhotel in Maastricht, Château St. Gerlach in Valkenburg en hotel Winselerhof in Landgraaf heeft de nieuwe directeur de 'junior' uit zijn naam geschrapt. In plaats daarvan gaat zijn vader sinds februari 2020 als senior door het leven. Senior vertelt in de docu over zijn huidige leefwijze: het leven als pensionado met een wijngaard als nieuwe passie. Maar ook over de totstandkoming van de Oostwegel Collection en de route die Camille senior aflegde om zoon Camille klaar te stomen tot opvolger.

"We hebben tien jaar genomen voor de overdracht. Het moet allemaal goed rijpen en indalen. Zoiets moet je niet overhaasten. Camille junior is heel gestructureerd. Dat vind ik alleen maar positief. Dat is ook nodig om een nieuwe fase vorm te geven", aldus vader Camille.

Toevoeging gasten en regio
Senior zegt dat hij vaak is benaderd om het bedrijf te verkopen, maar hij heeft het nooit om het geld gedaan. "Ik wilde iets toevoegen wat betekenis heeft voor gasten en medewerkers en de regio. Dat is altijd mijn plezier en uitdaging geweest. Als je het verkoopt, heb je een zak met geld, maar er gaat niks boven het voortzetten van zo'n mooie onderneming. Ik heb de aandelen aan de kinderen geschonken. Er is een regel: deze mogen ze nooit verkopen, dan gaat de filosofie van het familiebedrijf verloren", aldus Camille senior.

De documentaire is dinsdag 13 april om 21:30 uur te zien op RTL Z.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Judith Oostwegel ontmoet
Datering:
2020
Titel:
Judith Oostwegel ontmoet
Titel tijdschrift:
Savoir vivre
Afleveringsnummer:
Savoir vivre, 24 (2020) lente & zomer, p. 24-29
Samenvatting:
Bij de jongste jaarwisseling zijn eigendom en leiding van Oostwegel Collection overgegaan van Camille Oostwegel sr. op zijn zoon Camille. Diens vrouw Meredith en jongste zus Françoise hebben al enige tijd hun eigen werkzaamheden binnen het horecaconcern. Voor haar laatste interview in deze serie ontmoet Judith Oostwegel nu als gasten in haar halfjaarlijkse rubriek haar dochter en schoondochter, van wie de eerste tevens met ingang van de najaars- en wintereditie 2020 van Savoir Vivre de ontmoetings- en interviewrol van
haar moeder zal overnemen.
Voor deze bijzondere aflevering is gekozen voor het door de familie eind vorig jaar verlaten gezinshuis Villa Casa Blanca in Houthem-St. Gerlach, het huis dat voortaan als verhuurbare villa een nieuw leven
ingaat in aanvulling op het eigen hotelaanbod.

[Rest van de tekst van het interview NIET overgenomen]
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
'Ons geluk zit niet in geld maar in stenen' : Camille Oostwegel sr voelt zich senang in nieuwe rol
Datering:
2020
Titel:
'Ons geluk zit niet in geld maar in stenen' : Camille Oostwegel sr voelt zich senang in nieuwe rol
Auteur:
Jo Cortenraedt
Foto's door:
Richard Stark
Titel tijdschrift:
www.chapeaumagazine.com
Afleveringsnummer:
www.chapeaumagazine.com, 24 (2020) nr. 139 (maart-april), p. 114/145
Samenvatting:
Per 1 januari is het bedrijf Oostwegel Collection overgegaan van Camille Oostwegel sr. naar zoon Camille. Senior heeft het bedrijf in meer dan veertig jaar geleden opgebouwd. Château St. Gerlach, Château Neercanne, het Kruisherenhotel Maastricht en Winselerhof zijn stuk voor stuk PRESTIGIEUZE huizen geworden. Camille Oostwegel sr. is nu officieel met pensioen en eigenaar af, maar hij is alweer met de nodige activiteiten bezig.

Z'n nieuwe levensritme lijkt hem goed te bevallen, als we zijn monumentale, opgeknapte woonhuis in Wyck-Maastricht, met uitzicht op de Maas, bezoeken. Sinds afgelopen zomer is dat z'n nieuwe leefplek, na meer dan zestig jaar in Houthem gewoond te hebben.
,,Dit kwam toevallig voorbij en we hebben die kans gegrepen. Mijn vrouw en ik waren toch van plan om op latere leeftijd naar Maastricht te verhuizen. Je hebt alles op loopafstand bij de hand, dat is wel prettig. En ik voelde me hier vanaf het eerste uur thuis. Een deel van mijn familie komt hier vandaan. Het leuke is dat je veel mensen tegenkomt in de stad, ook degenen die je al jaren niet meer gezien hebt Om de hoek kunnen we naar de kerk, daar worden nog mooie traditionele missen opgedragen.'
Camille Oostwegel sr. (70 jaar) loopt niet met z'n ziel onder de arm, nu hij niet meer de baas is van de prestigieuze groep hotels en restaurants in Zuid-Limburg. We zijn er zowat tien jaar mee bezig geweest om het bedrijf door te geven aan de nieuwe generatie. Dus we konden er langzaam aan wennen. De overgang is geleidelijk gegaan, spelenderwijs. Mijn zoon Camille jr. heeft in de afgelopen jaren steeds meer taken overgenomen. Eind december zaten we ruim drie uur bij de notaris om alle documenten te tekenen.
Samenvatting2:
Dan zie je op zo'n moment dat de firma toch flink gegroeid is in al die jaren. Het voelt vooral goed omdat we de mogelijkheid hadden die overdracht heel zorgvuldig te doen. Ik denk dat het anders zou zijn als we het bedrijf aan een externe partij verkocht zouden hebben. Dan zou je abrupt afstand doen, maar nu blijft het binnen de familie. Dat is het mooie van een familiebedrijf, je kunt het doorgeven. Ik heb ook niet het gevoel van nu ben ik alles kwijt, helemaal niet. We hebben ook nooit overwogen om het bedrijf aan een marktpartij te verkopen. Kandidaten waren er genoeg, maar dat past niet in onze filosofie."

Dat hij nu niet meer officieel 'werkt' ,is voor Oostwegel sr. niet vreemd. ,,Ik heb nooit het idee gehad dat ik aan het werk was. Ik was al die tijd bezig met dingen die me boeiden. Dan voel je dat niet als werk. Ik heb altijd goed kunnen relativeren en delegeren. Drie zaken vormen voor mij de essentie: dienstbaarheid aan de maatschappij, de verbinding met de samenleving en ondernemend bezig zijn. Die uitgangspunten hebben me veel gebracht. Niet alleen als verdienmodel, maar ook voldoening dat ik voor de omgeving, voor het personeel, voor de natuur en cultuur iets heb mogen betekenen. Alles was gebaseerd op de continuïteit binnen het bedrijf. En daarnaast waren nog extra doelstellingen. Zoals het creëren van een nieuwe natuurgebied, Ingendael. Daardoor is er nu één uniek stuk natuur ontstaan van 350 hectaren. Daar is geen intensieve landbouw en veeteelt. Met de huidige discussie rondom duurzaamheid is dat nu heel actueel. En met het restaureren van onze huizen hebben we een aantal monumenten van de ondergang kunnen redden."

Samenvatting3:
Zijn bedrijfsvisie is altijd geweest dat geld verdienen een middel is. maar geen doel. Winstmaximalisatie is volgens hem niet het juiste streven, er moet rekening worden gehouden met de omgeving. ,,Geld op de bank is relatief, ons geluk zit in de stenen en de dienstbaarheid naar de mensen. Ik heb die huizen nooit als eigendom gezien. Ik ben maar een schakel geweest. We hebben nooit zomaar wat gedaan. Wat we doen, moet maatschappelijke betekenis hebben."
Voor de buitenwereld was het altijd opvallend hoeveel Oostwegel delegeerde. »Ja, ik kan dat vrij gemakkelijk. Ik heb jonge mensen al snel veel verantwoordelijkheid gegeven. Meestal heeft dat goed uitgepakt. Dan zie je ze snel groeien, daar leren ze veel van. Het zorgt voor dynamiek. Ik keek wel elke dag naar de cijfers. dat doe ik nu niet meer. Ook dat heb ik losgelaten. Ik ben wel commissaris geworden. maar daar zal ik geen dominante rol spelen. Ik doe dat adviserende werk samen met Ton Goedmakers, Jan Janvier en Jan Cobbenhagen. Dat helpt de eigenaar om een goede strategie te ontwikkelen."
Het bedrijf kende door de jaren heen soms moeilijke perioden. ,,Zeker, zoals bij de meeste ondernemingen. In de tijd van de economische crisis moesten er maatregelen genomen worden om de kosten te drukken, hoewel we nooit mensen hebben hoeven te ontslaan. Je moet je aanpassen aan de tijd en meebewegen, dat is belangrijk. En altijd het doel wat je wil bereiken voor ogen houden, ook al is de weg ernaartoe nog zo lang. En zoveel mogelijk met eigen middelen werken en nooit te veel investeren, alles moet in balans blijven. Ik heb in de loop der jaren natuurlijk toch wel grote risico's genomen. maar ook dat is ondernemen.
Ik heb er nooit echt slecht van geslapen. \Vat we vooral goed hebben gedaan. dat is marketing. In 1982 ging ik al naar New York om daar klanten te zoeken. Je moetje horizon verbreden en ver over de grenzen heenkijken. Tegenwoordig komt zo'n 55 van onze gasten uit het buitenland.
Samenvatting4:
Ik heb wel altijd goed op de marges gelet. je moet iets verdienen om de zaak draaiende te houden. De mensen zien wel de schoonheid van onze locaties, maar hebben vaak geen idee van de kosten van onderhoud. Een van de nieuwe investeringen is een nieuw leien dak voor Château Neercanrie. Dat kost 1,3 miljoen euro. Daar krijg je wel wat subsidie op, maar een groot deel moetje zelf bekostigen. Dat geld moet ergens vandaan komen. In die zin ben ik heel realistisch maar toch heb ik vooral vanuit intuïtie gewerkt. Wat dat betreft is mijn zoon meer gestructureerd, die is 'blauw', zoals ze dat tegenwoordig noemen. Ik schijn meer 'groen' te zijn, van het avontuur. Haha."
Oostwegel gaat na een halve eeuw werken in de horeca nog een aantal activiteiten oppakken zoals de groenvoorzieningen op de domeinen, de uitbouw van de wijngaarden, de moestuinen en ook de kunst. ,,Ik heb van kinds af aan iets met de natuur. Zelfs achter onze nieuwe stadswoning hebben we een kleine tuin. Ik moet iets van groen om me heen hebben. Ik ga ook wat meer culturele rondleidingen geven. En ik heb het plan opgevat om zelf af en toe wat wijn voor de huizen te gaan inkopen. Wel bij goede familiebedrijven, dat is het principe. Ik blijf sporten, ik loop een paar keer per week hard en voel me nog fit. De leeftijd van honderdjaar is het streven. En natuurlijk zullen we wat meer op vakantie gaan. De aanschaf van eigen vakantiehuizen in het buitenland heb ik nooit zien zitten. Een hoop rompslomp, wat moet je ermee? Ik ga liever naar mooie hotels. En dan ben ik blij om hier in Zuid-Limburg terug te komen, want het is hier z6 mooi, dat beseffen veel mensen niet."

Geografische namen: