Uw zoekacties: Artikelen
beacon
38  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Huize St. Jozef Valkenburg aan de Geul : Wonen in harmonie met de natuur en elkaar
Datering:
2022
Titel:
Huize St. Jozef Valkenburg aan de Geul : Wonen in harmonie met de natuur en elkaar
Titel tijdschrift:
Lifestyle
Afleveringsnummer:
Lifestyle in Limburg, april 2022
Samenvatting:
De tijd heeft pas op de plaats gemaakt in de tuinen rondom Huize St. Jozef in Valkenburg. Het landgoed ademt een sfeer van rust en verdieping. Haar na bijna veertig jaar breekt er een nieuwe periode aan. De gebouwen worden grondig onder handen genomen en gaan een thuis bieden aan nieuwe bewoners.
Het belangrijkste daarbij: samenleven in harmonie met de natuur en met elkaar.

Het oude Jeuzuïetenklooster in Valkenburg dateert uit 1893. In 1911 werd er een bibliotheek aangebouwd. In september 1942 stichtte de Duitse bezetter er een nationaalsocialistische eliteschool voor middelbare scholieren. Slechts twee jaar later, in 1944 werd het in gebruik genomen als ziekenhuis voor de geallieerden. Daarna volgde leegstand. Maar sinds het begin van de jaren zestig wordt het oude klooster door de Franciscanessen van de Heilige Joseph gebruikt als bejaardenhuis voor de zusters. Rond 1984 bouwen zij, vlakbij het oude klooster in de parkachtige tuin, een nieuw onderkomen voor de bejaarde zusters. Nu, bijna veertig jaar later breekt er een nieuwe periode aan: Envida initieert, investeert en moderniseert Huize St. Jozef.

UITZICHT OP HET GROEN
Aan de rand van het bos klatert een helder beekje. De klok van de kapel klinkt er vijfmaal per dag. De bewoners van Huize St. Jozef leven in harmonie met de natuur en elkaar. Met het betreden van het terrein laten we de waan van de dag mijlenver achter ons.
Huize St. Jozef biedt ruimte aan zijn bewoners om hun eigen leven te leiden. Indien nodig, voorzien van kwalitatieve dagelijkse begeleiding, ondersteuning en/of zorg. Er zijn vierendertig compacte maar comfortabele kamers met uitzicht op het groen en gemeenschappelijke ruimtes om samen te eten en te recreëren. Het parkachtige landgoed nodigt uit tot wandelen, een praatje of bezinning op een van de vele stilte- en rustplaatsen.
Samenvatting2:
EEN OASE VAN RUST
St. Jozef is sinds 2020 eigendom van Envida. In die tijd werd elders In de regio een ander woonzorg-centrum verbouwd de bewoners van dit zorgcentrum kregen tijdelijk onderdak in Huize St. Jozef. De zusters ontvingen de nieuwkomers hartelijk en iedereen kon het goed met elkaar vinden. Inmiddels zijn de tijdelijke gasten terug naar hun eigen omgeving en zo ontstond het idee om opnieuw ruimte te creëren voor nieuwe bewoners. Maar eerst worden de gebouwen en de kamers grondig onderhanden genomen. Huize St. Jozef is daarna geschikt voor senioren met een lichte of middelzware zorgvraag. Natuurliefhebbers treffen er een oase van rust en groen. De bewoners leveren samen een actieve bijdrage aan de gemeenschap en kiezen er bewust voor om hier samen te wonen met respect voor religie.

BOERDERIJ EN KATTEBEEK
Op het twaalf hectare grote terrein ligt in de parkachtige omgeving met exotische struiken en bomen een oude boerderij uit 1870. Ook deze zal op termijn weer een functie voor bewoners en omwonenden krijgen. De Kattebeek die over het terrein stroomt, ontspringt in het nabijgelegen Arensgenhout en baant zich al kabbelend een weg door de tuinen van Huize St. Jozef naar lager gelegen gebieden om daar uit te monden in de Geul.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Station gelinkt aan château
Datering:
2017
Titel:
Station gelinkt aan château
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Diana Scheilen
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 23/3/2017
Samenvatting:
Foto: Het station van Houthem wordt straks via een pad over het Wijland direct verbonden met het landgoed Sint-Gerlach. FOTO DIANA SCHEILEN


Het station heet Houthem-St. Gerlach. Maar de verbinding met Sint Gerlach ontbreekt nog steeds. Niet lang meer: het station krijgt een directe verbinding met het château en de kerk.

Bij het uitstappen op het bescheiden stationnetje van Houthem zien treinreiziger het château en de kerk van Sint-Gerlach in de verte liggen. Om daar te komen, moeten zij een heel eind omlopen, via de statige Stationsweg. De ‘halte’ langs de spoorlijn Maastricht–Valkenburg–Heerlen is vernoemd naar het landgoed: op het blauwe bord staat Houthem-St. Gerlach [Fons Heijnens: klopt HELEMAAL NIET. Dat is een verzinsel] Maar het station heeft geen directe verbinding met dat indrukwekkende domein van hotelier Camille Oostwegel. Daar komt eindelijk verandering in. Wethouder Carlo Vankan van Valkenburg heeft de raadscommissie deze week laten weten dat de gemeente een deel van het weiland tussen het spoor en de provinciale weg - het Wijland, met een lange ij heeft aangekocht. Daardoor wordt het mogelijk een directe koppeling te maken tussen station en landgoed.

Pleintje
De dorpsraad van Houthem heeft al eerder plannen gemaakt voor dat perceel landbouwgrond. Aanvankelijk werd eraan gedacht daar een dorpsplein te maken. Dat idee heeft de eindstreep echter niet gehaald. Er ligt nu een bescheidener plan voor een kleiner pleintje waar bijvoorbeeld concertjes kunnen worden gegeven, met daaromheen tuinen en een wijngaard. Verder is er ruimte voor parkeerplaatsen. Vankan ziet in de nieuwe opzet ook mogelijkheden voor een verbinding tussen station en provinciale weg, waardoor treinreizigers vanaf het zuidelijke perron in één rechte lijn naar het nieuwe entreegebouw van het landgoed in de voormalige kasteelhoeve Broers kunnen wandelen. Op die manier krijgt het station eindelijk de langverwachte verbinding met Sint-Gerlach.
Samenvatting2:
Ov-knooppunt
Voor de financiering van die plannen rekent wethouder Vankan op aan aanvullende subsidie uit de pot voor het openbaar vervoer. Het station in Houthem wordt in deze plannen immers een ov-knooppunt, legt hij uit: „Via het nieuwe pad kunnen treinreizigers straks naar de bestaande bushalte aan de provinciale weg lopen, waarmee je trein en bus dus met elkaar verbindt.” Bij het zuidelijke perron is verder plaats voor een betere fietsenstalling. Volgens Vankan zouden daar ook ov-fietsen neergezet kunnen worden voor reizigers die vanuit de trein op de fiets willen stappen. Daarmee krijgt het ov-knooppunt nog meer cachet, verwacht hij. Begin volgende maand komt een delegatie van spoorbeheerder ProRail naar Houthem om de situatie rond het station nog eens goed te bekijken.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Sjtraotkal : Komt het nog goed met het verkeer in Houthem?
Datering:
2016
Titel:
Sjtraotkal : Komt het nog goed met het verkeer in Houthem?
Auteur:
Jos Schols
Foto's door:
Jos Schols
Titel tijdschrift:
Markant Valkenburg
Afleveringsnummer:
Markant Valkenburg, 8 (2016) nr. 76 (oktober), p. 44/45
Samenvatting:
Foto':
- Bewoners Ger Limpens met ordner, Peter Lahaye, Willem van den Berge en John Blom op de barricades. John Dummer moest even eerder naar een andere afspraak.
- De drukke straat Sint-Gerlach in oostelijke richting met de lage huisnummers. Links de even nummers, rechts de oneven nummers.
- De straat Sint-Gerlach in westelijke richting. Rechts staan meerdere historische panden.
- Scan van gepubliceerde luchtfoto van de lange 'as' door Houthem, in het noorden is de spoorlijn. Locatie is westelijker dan de overige foto's in dit artikel
FOTO: AIR VISION MULTIROTOR AERIAL SERVICES
- De straat Sint-Gerlach (en sommige andere straten) worden gebruikt door bewoners en ander verkeer, zoals dit busje met scholieren van Adelante.
- Het indraaien van de smalle, onoverzichtelijke Vauwerstraat vereist stuurmanskunst.


Al jarenlang sleept de verkeers- en parkeerproblematiek in de doorgaande straat Sint-Gerlach in Houthem. Dat is de west-oost-as van het dorp. In de afgelopen jaren zijn maatregelen getroffen, waarvan sommige alweer (gedeeltelijk) zijn teruggedraaid.
De materie blijkt erg ingewikkeld en de belangengroeperingen zijn talrijk. Een pasklare oplossing lijkt dan ook een hoofdpijndossier zoals dat heet. Desondanks zijn vijf mannen uit deze straat bereid hun visie voor Sjtraotkal te geven.

Te weinig parkeermogelijkheden
Bewoner-ondernemer en betrokken bij 'Wij Houthem' Peter Lahaye (huisnummer 3, aan de zuidkant van de straat): "Gisteren, 22 september, was Carlo Vankan, de wethouder van Fysiek Domein, in Houthem op werkbezoek. Hij wenste echter niet onze straat te bezoeken, omdat, zo verklaarde hij, de kwestie van de verkeersveiligheid en het parkeren al in behandeling is bij de gemeente. Ik vind dat een gemiste kans van de wethouder." De toon is gezet.
Samenvatting2:
Hij vervolgt zijn betoog: "De gemeente wil hier een 30 km-straat van maken. Dat is op zich een prima idee, maar de angel van de problematiek gaat over de verkeerde indeling van de weg. Er zijn hier te weinig parkeervakken. Als het aan de gemeente ligt, worden alleen de woningen aan de zuidkant, dus aan de kant van de oneven huisnummers, opgescheept met parkeerders."

Aan andere kant parkeren
Peters nevenbuurman Ger Limpens: "Afgelopen april was er een inloopmiddag waarin de gemeente Valkenburg aan de Geul haar plannen aan de bewoners en de ondernemers presenteerde. Later situeerde het gemeentebestuur de parkeervakken bij de oneven huisnummers, omdat het zicht op de historische panden vrij zou moeten blijven...."
Volgens Ger wil het gemeentebestuur dat vooral de bewoners de straat Sint-Gerlach gebruiken.

Hij merkt op dat noodzakelijkerwijs ook ondernemers, landbouwvoertuigen en schoolverkeer (auto's en busjes naar en van Adelante) deze straat zullen blijven gebruiken. "Ondanks de mogelijke maximum snelheid van 30 km/uur vanaf
begin 2017, verwacht ik dat mensen die van buiten het dorp komen hard blijven rijden door het in het algemeen goede zicht. 's Nachts wordt vaak met veel lawaai geraced", stelt bewoner-ondernemer John Dummer (nr. 2).

Verplaatsing van het probleem
Bewoner John Blom; "Ik juich de door de gemeente gewenste parkeervakken aan de zuidkant (oneven nummers) toe, want ik woon op een even huisnummer. Het zicht bij het in- en uitrijden van mijn oprit zal dan aanzienlijk verbeteren' De anderen reageren ad rem: "Dan wordt het probleem verplaatst!"

Allen concluderen dat het wegnemen van de 'snelheid remmende bloembakken en de hoge drempel (ze noemen deze skischans) zijn weggehaald. De heren zijn het er ook over eens dat het gemeentelijke voorstel over het instellen van een gelijkwaardige T-kruising bij Sint-Gerlach - Vauwerstraat vragen om problemen is, wegens het beperkte zicht ter plekke (foto).
Samenvatting3:
Komt het nog goed?
Peter: "Dat vind ik een moeilijke vraag, want ik heb drie petten op. Het eigenbelang voor mij is neutraal, maar bedrijfsmatig wil ik een parkeerverbod voor mijn deur."
Willem: "Het komt goed, maar het schijnt dat er eerst ongelukken moeten gebeuren."
Ger: "Mijn zoon heeft een ernstig ongeluk gehad toen hij vanuit onze uitrit de straat op reed." Hij bladert door zijn ordner en richt zich op... 'Deze zit bijna helemaal vol met correspondentie over de verkeersproblematiek hier in de straat. Wanneer komt hier een eind aan? Voor mij zou parkeren aan de overkant (noordkant) van de straat de beste oplossing zijn."
John Blom: "Ik sluit mij bij Ger aan, maar meer handhaving is noodzakelijk, want deze schiet nu nog tekort?
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Parkeren Broekhem soepeler: VERKEER Valkenburg komt met derde parkeerkaart voor maximaal drie bezoekers tegemoet aan wensen bewoners
Datering:
2013
Titel:
Parkeren Broekhem soepeler: VERKEER Valkenburg komt met derde parkeerkaart voor maximaal drie bezoekers tegemoet aan wensen bewoners
Auteur:
René Willems
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 27/3/2013
Samenvatting:
De parkeerregeling voor Broekhem-Zuid wordt versoepeld.
Bewoners kunnen een derde parkeervergunning kopen waarop de kentekens van maximaal drie auto’s vermeld worden. Het college van B en W komt daarmee tegemoet aan een wens van de inwoners. Zij hebben er geen moeite mee dat ze voortaan moeten betalen voor een parkeervergunning, maar hadden wel moeite met de beperkte parkeermogelijkheden voor hun bezoek. Aanvankelijk gold voor Broekhem-Zuid dezelfde regeling als voor het centrum van Valkenburg. Dat wil zeggen: maximaal twee vergunningen per adres, uitsluitend voor de auto’s van mensen die daar wonen, plus een boekje met kraskaarten voor bezoek. Twee inwoners van de wijk zijn in Broekhem-Zuid langs de deuren gegaan om handtekeningen in te zamelen tegen dat nieuwe, strakke parkeerregime. „Je hebt hier gezinnen waar drie keer per week grootouders op de kinderen passen”, legt initiatiefneemster M. de Goede uit. „Dan ben je snel door je kraskaarten heen, hoor.” De petitie is door ruim zestig gezinnen uit de wijk ondertekend. De lijst is deze week aangeboden aan B en W. Het is voor wethouder Charles van Melsen (AB, Verkeer) aanleiding geweest de regeling voor Broekhem-Zuid nog eens goed tegen het licht te houden. Volgens Van Melsen kan de regeling voor Broekhem-Zuid inderdaad versoepeld worden. „Er is in de wijk genoeg ruimte om te parkeren”, legt hij uit, „zodat we daar extra parkeervergunningen kunnen uitgeven.” Dat geldt overigens ook voor de wijk Hekerbeek. Het college heeft verder besloten om in Broekhem-Zuid de bestaande parkeertijden aan te houden. Na zes uur ’s avonds mag daar zonder vergunning geparkeerd worden. In het centrum van Valkenburg kan pas na acht uur ’s avonds gratis geparkeerd worden.
Trefwoorden:
Geografische namen: