Uw zoekacties: Artikelen
beacon
28  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
‘Een eerbetoon aan al onze bevrijders’ : FILM Met de documentaire Het kogelgat van Château St. Gerlach is de cirkel voor Camille Oostwegel rond
Datering:
2015
Titel:
‘Een eerbetoon aan al onze bevrijders’ : FILM Met de documentaire Het kogelgat van Château St. Gerlach is de cirkel voor Camille Oostwegel rond
Auteur:
Rob Cobben
Foto's door:
Harry Heuts
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
Dagblad De Limburger, 28/2/2015
Samenvatting:
„Het heeft blijkbaar zo moeten zijn”, zegt Oostwegel. Morgen gaat de documentaire Het kogelgat van Château St. Gerlach in première. Een bijzondere dag met de nodige emoties gaat het worden, voorspelt Morgen gaat Het kogelgat van Château St. Gerlach in première. De film vertelt onder meer het bijzondere verhaal van de blanke Amerikaanse soldaat Joseph Ryan, die het in Houthem opneemt voor een zwarte kameraad. Bestaat toeval? Nee. Vraag het maar aan Camille Oostwegel. De hotelier en restaurateur uit Houthem staat jarenlang op de wachtlijst voor een adoptiegraf op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten. En dan - in 2005, kort voordat VS-president George W. Bush in zijn hotel komt overnachten krijgt Oostwegel opeens bericht dat hij het onderhoud van een graf kan overnemen. Dat van Joseph A. Ryan. In 1919 geboren in New Jersey, in 1945 gesneuveld in Duitsland. Dezelfde Ryan die volgens de overlevering een edelmoedige rol speelt tijdens een feest in Château St. Gerlach, een halfjaar vóór zijn dood. Maar daarover straks meer. Camille Oostwegel bij het kogelgat in de spiegel van de Smyrnakamer. hij. Want morgen is het ook precies zeventig jaar geleden dat soldaat Ryan sneuvelde. Twaalf van diens familieleden komen speciaal voor de première vanuit Amerika naar Houthem. Uitgangspunt van de film, die verschillende verhaallijnen kent, is het mysterieuze kogelgat in de Smyrnakamer van het Houthemse kasteel. Camille Oostwegel is er al sinds z’n jeugd door geïntrigeerd. „Ik hoorde het verhaal toen ik tien jaar oud was van mijn vriendje Matti Laeven. Het gat was volgens hem veroorzaakt door een kogel.” Als Oostwegel in 1984 voor het eerst in het kasteel komt, valt zijn oog meteen op de spiegel. En het gat. Korte tijd later spreekt hij mensen die er ooit gewerkt hebben. En die bevestigen - onafhankelijk van elkaar - dat het kogelgat ontstaan is tijdens een feest.
Samenvatting2:
September 1944: toenmalig kasteeleigenaar Robert de Selys de Fanson nodigt geallieerde bevrijders uit. Een van de gasten, een Afro-Amerikaanse soldaat, zit met zijn pistool te spelen en vuurt per ongeluk een kogel af. Om te voorkomen dat z’n donkergekleurde kameraad zwaar bestraft wordt, neemt de blanke Joseph de schuld op zich. „Een daad van grote edelmoedigheid”, vindt Oostwegel, die na de grafadoptie contact zoekt met de familie van de gesneuvelde militair. In de jaren daarna vat de Houthemmer het plan op om een film te maken over Ryan: „Een korte documentaire van een minuut of twintig met interviews.” Maar zoals dat wel vaker gebeurt, wijkt het eindresultaat behoorlijk af van het oorspronkelijke idee. Een rolprent van vijftig minuten is het geworden, geregisseerd door Robin Peeters en geproduceerd door Mosasaurusfilm. Met opnames uit Nederland, België en de Verenigde Staten, waar onder anderen Josephs oudste broer Robert is geïnterviewd. In de film staat Jefferson Wiggins symbool voor de zwarte militairen in het raciaal gesegregeerde Amerikaanse leger, die hun steentje hebben bijgedragen aan de bevrijding van Europa. Wiggins werkte in 1944 als grafdelver op de dodenakker in Margraten. Delen van het gesprek dat Mieke Kirkels voor het project Akkers van Margraten met hem voert, zijn te zien. „Net als zeldzame privé-opnames van de bevrijding van Zuid-Limburg”, vult Oostwegel aan. Hij bestempelt Het kogelgat van Château St. Gerlach als een ‘bijzonder indrukwekkend document’. „Ik heb 55 jaar rondgelopen met dit verhaal en ben zeer trots op de film. Deze documentaire is niet alleen een eerbetoon aan Joseph, maar aan alle jongens die ervoor hebben gezorgd dat we nu in vrijheid kunnen leven. Voor mij is de cirkel nu rond.” Het kogelgat van Château St. Gerlach gaat morgen in première in het kasteelhotel. Voor de voorstellingen van 16, 18 en 20 uur, zijn nog kaarten (15 euro, inclusief consumpties) verkrijgbaar. Reserveren: 043-6088888.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
`De eerste boeren in Kelmond'
Datering:
2008
Titel:
`De eerste boeren in Kelmond'
Titel tijdschrift:
De Trompetter
Afleveringsnummer:
De Trompetter, 23/7/2008
Samenvatting:
Stichting 'In onsen Lande van Valckenborgh' heeft vorige week de documentaire `7000 jaar terug, de eerste boeren in Kelmond' in Valkenburg gepresenteerd.
De documentaire is uitgebracht op dvd. Cultuur- en onderwijswethouder B. Dauven mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen. Hij kreeg het schijfje uit handen van de samensteller, Jim Pepels. De documentaire zal onder andere gebruikt gaan worden voor educatieve doeleinden in de regio Valkenburg. In 1998 ontdekte amateur-archeoloog Jim Pepels 7000 jaar oude vondsten op het Beekerveld, bij het gehucht Kelmond, gemeente Beek. Hij heeft deze vondsten gemeld bij de RACM (Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten). Dit resulteerde uiteindelijk in een archeologisch onderzoek in 2005. Pepels realiseerde in samenwerking met cineast Vincent Frenken, ondersteund door de Stichting In onsen Lande van Valckenborgh, een documentaire over de Bandkeramischecultuur en de vindplaats in het Beekerveld. Stichting In onsen Lande van Valckenborgh houdt zich bezig met cultuurhistorisch en lokaal archeologisch onderzoek in en rondom Valkenburg (Kelmond en Beek hoorden in de middeleeuwen tot 'de landen van Valckenborgh'). De stichting wordt gesubsidieerd door de gemeente Valkenburg aan de Geul en beheert in Valkenburg zelf het archeologisch monument van de vuursteenmijntjes aan de Plenkertstraat. De documentaire werd eerder aan de gemeente Beek gepresenteerd, gelijk met de overhandiging van het RACM-rapport over het archeologisch onderzoek dat in die gemeente plaatsvond. De Bandkeramische cultuur heeft ervoor gezorgd dat in Europa de kennis van landbouw werd verspreid. Voordat de mens boer werd, leefde hij als jager en verzamelaar. In het huidige gebied van Valkenburg (in de Middeleeuwen `de Lande van Valckenborgh') vond ongeveer 7000 jaren geleden langzaam de ontwikkeling plaats dat de mensen steeds meer als boer gingen leven.
Samenvatting2:
In de huidige gemeente Valkenburg aan de Geul zijn (nog) geen vondsten gedaan van de Bandkeramische cultuur. Wel werden op de site in Kelmond - onder andere - artefacten van 'Valkenburg vuursteen' gevonden. Deze vuursteensoort heeft grote bekendheid gekregen door vele vondsten over een groot verspreidingsgebied. Uit een wat latere periode dan de Bandkeramische cultuur stamt de prehistorische vuursteenmijn in de Plenkertstraat in Valkenburg. Uit deze vuursteenmijn werd vuursteen uit de mergel gewonnen, waarvan vooral bijlen gemaakt werden. Deze bijlen zette men in bij bomenkap en de bouw van boerderijen. Op deze manier ontstonden ook open gebieden in het landschap waar de prehistorische mens landbouw kon bedrijven en vee kon houden. De `agrarische revolutie' die in deze streken door de Bandkeramische cultuur wordt ingezet, leidt later tot intensieve vuursteenmijnbouw in en rond Valkenburg.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Zigeuners van de Cauberg heeft sensatie niet nodig
Datering:
2004
Titel:
Zigeuners van de Cauberg heeft sensatie niet nodig
Auteur:
Bart Ebisch
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 10/4/2004
Samenvatting:
Het onderwerp voor de documentaire Zigeuners van de Cauberg is net zo fantastisch als gevaarlijk voor een filmmaker. Een groepje jongeren ontvlucht vlak na de oorlog het strenge katholieke regime in Valkenburg en trekt de wereld rond als dompteur. Totdat in 1971 het doek valt. Hoe breng je zo'n prachtig gegeven in beeld? Ofwel, wat laat je wel en wat laat je niet zien? Filmmaker Patrick Bisschops stond voor de moeilijke opgave om de fascinerende geschiedenis van de legendarische roofdierendressuurschool aan de Cauberg vast te leggen in vijftig minuten. Hij moest dus keuzes maken en die pakken niet altijd even goed uit. Erie Klant leidde de dressuurschool, waar jongeren het vak van leeuwentemmer leerden. Circussen uit de hele wereld kochten hier hun acts. Grote filmproducenten bestelden scenes met roofdieren, die soms zelfs in Valkenburg werden opgenomen. Aan dit roemrijke, spectaculaire deel besteedt Bisschops erg veel aandacht. De kijker ziet scenes uit internationale speelfilms, die weinig toevoegen aan het Valkenburgse verhaal. Hier is Bisschops teveel uit op sensatie. Ook ruimt hij vele minuten in voor de gevaren van het vak en staat daarmee zelf de interessante geschiedschrijving in de weg. Dat is jammer. De titel van de documentaire, Zigeuners van de Cauberg, blijft nu een beetje onderbelicht. Het waren buitenstaanders, de circusartiesten boven op de berg, waar nu Thermae 2000 staat.
Samenvatting2:
De burgerij moest er niks van hebben, maar uitgediept wordt dat thema niet. Het blijft bij een paar opmerkingen. Van de andere kant: een paar 'zigeuners' vertellen aan de hand van prachtige archiefbeelden bijzonder smakelijk het verhaal van de dressuurschool, waar tevens een dierentuin aan gekoppeld was. Dompteur in ruste Jean Michon (80) mag de film openen met een demonstratie 'droog-dompteren' en gaat aan het eind nog een keertje de piste in van zijn dochter voor een heus leeuwennummer. De gepensioneerde circusartiest Jos Uyterlinde blijkt een rasverteller en de altijd chique geklede Henk Luyckx vertelt dat hij rondtrekkend over de wereld na een dag harde arbeid zijn geneugten vond bij mooie vrouwen. Voor het mooiste moment zorgen de broers Appie (71) en Roel de Vries (80), die vroeger de roofdieren opleidden voor de dompteurs. Zij gaan terug naar de plek in Valkenburg waar jaren geleden een spectaculaire scene met een beer werd opgenomen. Het is net of ze de beer weer onder ogen komen, zo geestdriftig doen ze hun verhaal. Plotseling laten ze hun tranen gaan. Tranen van weemoed. De bejaarde broers beseffen dat de Valkenburgse dressuurschool geschiedenis is. Zigeuners van de Cauberg wordt morgen uitgezonden bij L1-TV. Aanvang 20.05 uur en 22.05 uur. Vrijdag 30 april is de documentaire te zien bij Het Uur van de Wolf. Aanvang 21.05 uur, Nederland 3.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Theo uit Houthem: geen spijt : TELEVISIE Joost Seelen portretteert Nederlanders die vrijwillig bij Waffen-SS dienst namen
Datering:
2011
Titel:
Theo uit Houthem: geen spijt : TELEVISIE Joost Seelen portretteert Nederlanders die vrijwillig bij Waffen-SS dienst namen
Auteur:
Caspar Cillekens
Foto's door:
Zuidenwind Filmprodukties
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 2/5/2011
Samenvatting:
Foto: Theo Zeestraten (rechts in uniform) met een kameraad.

Het was een combinatie van avontuur en afkeer van het communisme die duizenden Nederlanders richting Waffen-SS dreef. In Zwarte soldaten blikken ze terug. Nee, hij was geen landverrader. Sterker nog: zijn landgenoten mogen hem wel dankbaar zijn. Want dankzij Theo Zeestraten uit Houthem en zijn zwarte kameraden bleven Nederland en West-Europa in de jaren veertig gevrijwaard van het communisme. Zijn Limburgs accent klinkt nog door in het mengelmoesje van Duits en dialect waarvan de in 1924 geboren Zeestraten zich bedient. Hij oogt laconiek. Nee, als hij na de oorlog was doodgeschoten, had hem dat ook niets uitgemaakt. Waarom hij lid werd van de Waffen-SS? Antwoord: ik dacht dat ik lid werd van een wandelclub, maar in plaats van een wandelstok kreeg ik een geweer in handen. Ja, hij had wel eens iets gehoord over Konzentrationslager. Maar een kameraad die in de buurt van Dachau opgegroeid was, wist: die in het kamp hebben het beter dan die erbuiten. Nee, bij de in Gottingen wonende Zeestraten, een van de zes door Joost Seelen geportretteerde Nederlandse leden van de Waffen-SS, geen spoor van spijt of inzicht. Hij is niet de enige. Kris, een van de 23.000 Nederlanders die zich tijdens de Duitse bezetting vrijwillig bij de Waffen-SS meldden, klaagt over de macht van de joden. Het ging hem "om het zuiver houden van het ras. En daar zijn we op het platteland erg op gesteld." Ze werden na de oorlog beschouwd als "fout". Nederland was, vergeleken met andere door de Duitsers bezette landen, koploper wat betreft leveren van vrijwilligers voor de Waffen-SS aan het Oostfront. Joost Seelen slaagde erin zes van hen voor de camera te krijgen. In Zwarte soldaten - Nederlanders in de Waffen-SS doen ze onverbloemd uit de doeken waarom ze toetraden. "Ik wou wat beleven. Nou, ik heb het beleefd", zegt een van de geportretteerden. Een ander: "Wij waren idealisten, Germanen." De een werd aangetrokken door een foto van een Duitse
Samenvatting2:
soldaat met een helm en geweer, een ander was al in de jaren dertig idolaat van het nazi-bewind ("Hitler heeft van Duitsland een goudmijn gemaakt"). De een is nog altijd overtuigd van zijn keuze, de ander kreeg al twijfels toen hij bij zijn vuurproef aan het front de Russische granaten boven zijn hoofd hoorde fluiten. Een enkeling worstelt met zijn keuze. "Ik heb eraan meegeholpen. Ik zeg niet dat ik het wist. Want dat wist ik niet. Maar dat had ik wel moeten weten." Via de zoon van de buurvrouw van zijn vaste cameraman op de camping wist Joost Seelen de zes te strikken voor de documentaire. Misschien wel omdat ze allen aan het eind van hun leven zijn (twee zijn er inmiddels overleden ) spreken ze voor het eerst open en bloot over hun keuze voor de Waffen-SS. Nog een keer Theo Zeestraten uit Houthem. Nee, hij heeft zich nooit schuldig gemaakt aan executies van joden achter het front. Dat was de Wehrmacht. NCRV Dokument Zwarte Soldaten, vanavond Ned.2, 22.55 uur.
Geografische namen: