Uw zoekacties: Artikelen
beacon
61  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Valkenburg geeft stenige dorpspleinen met groen 'een vriendelijker aanzicht’ : BOMEN EN STRUIKEN
Datering:
2023
Titel:
Valkenburg geeft stenige dorpspleinen met groen 'een vriendelijker aanzicht’ : BOMEN EN STRUIKEN
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Mitchell Giebels
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 25/7/2023
Samenvatting:
Foto: Beckerswei in Sibbe.

De gemeente Valkenburg aan de Geul gaat vier stenige dorpspleinen in Houthem, Sibbe en Schin op Geul volgend jaar herinrichten en ze opfleuren met bomen en struiken.

HOUTHEM/SIBBE/SCHIN OP GEUL - De gemeente heeft de inwoners van de kerkdorpen gevraagd om mee te denken over de herinrichting van de pleinen. De komende zes weken kunnen zij daar ideeën voor aanreiken. Die worden vervolgens verwerkt in een eerste ontwerp dat na de zomervakantie wordt besproken
met de inwoners.

Binnenstad
De herinrichting van de vier pleinen – het Sint-Gerlachplein in Houthem, de Beckerswei in Sibbe en het Kerkplein en het Ljubljanaplein in Schin op Geul – vloeit voort uit het groenbeleidsplan dat de Valkenburgse gemeenteraad onlangs heeft vastgesteld. Op verzoek van de raad is daar een vijfde ‘plein’ aan toegevoegd: de binnenstad.
Met het vergroenen van de vaak tot parkeerplaats verworden pleinen wil de gemeente de leefbaarheid van de kerkdorpen verder verbeteren. Parkjes en plantsoenen geven de dorpen een vriendelijker aanzicht, is de gedachte. Bovendien kan regenwater dan wegzinken in de bodem, wat wateroverlast in de omgeving mogelijk voorkomt. Op de verharde pleinen blijft het water staan.

Parkeren
Bij de herinrichting van de verschillende pleinen wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de huidige functie die zij in de kerkdorpen vervullen. Zo is het niet de bedoeling dat het parkeren daar volledig verdwijnt. Daarmee zou in de kernen immers alleen maar een nieuw probleem worden gecreëerd: parkeeroverlast in de woonstraten.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Schade aan tuinen van ondernemers wél vergoed : Na watersnood 2021
Datering:
2023
Titel:
Schade aan tuinen van ondernemers wél vergoed : Na watersnood 2021
Auteur:
Rens van de Plas
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 1/9/2023
Samenvatting:
In tegenstelling tot vele honderden Limburgers die als gevolg van de watersnood van 2021 met onverzekerbare schade aan hun tuinen kampen, heeft een aantal ondernemers voor soortgelijke schade wél een flinke tegemoetkoming van de overheid gekregen.

MAASTRICHT - Dit blijkt uit onderzoek van De Limburger. Een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bevestigt aan De Limburger dat schade aan 'bedrijfsterreinen' voor ondernemers binnen de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) valt. Die wet regelt de afhandeling van waterschade die niet logischerwijs 'verzekerbaar, vermijdbaar of verhaalbaar' was voor zowel ondernemers als voor particulieren.
Maar waar ondernemers voor deze bedrijfsterreinen zoals tuinen, parkeerplaatsen en andere plekken buitenshuis wél een bedrag tegemoet konden zien, in sommige gevallen oplopend tot tienduizenden euro's, geldt dat voor burgers niet. Bij hen was schade aan de tuin uitgesloten van de regeling.
Samenvatting2:
Het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor de inhoud van de Wts, erkent dat de regeling voor ondernemers ruimer is dan voor particulieren. De Wts heeft voor particulieren tot doel om een tegemoetkoming in de schade te verstrekken voor het herstel van de woonfunctie. Voor ondernemers is het doel om tegemoetkoming in de schade te verstrekken zodat het bedrijf weer kan functioneren. Onder vaste activa vallen bedrijfsterreinen en in voorkomend geval kan dit ook een tuin zijn.
"Camille Oostwegel van de Oostwegel Collection is een van de ondernemers die een flinke vergoeding van het Rijk heeft gekregen. De Wts hebben wij gebruikt om schade aan onze rozentuin en onze parkeerplaatsen van Chateau Sint Gerlach te herstellen", bevestigt hij.
Naar eigen zeggen heeft Oostwegel 'ongeveer 50.000 euro' gekregen om tuin en parkeerplaatsen op te knappen.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid erkent dat de regeling voor ondernemers ruimer is dan voor particulieren.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Gloednieuwe leidingen belemmeren herinrichting doorgaande weg Houthem : parkeerproblematiek
Datering:
2023
Titel:
Gloednieuwe leidingen belemmeren herinrichting doorgaande weg Houthem : parkeerproblematiek
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Harry Heuts
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 23/6/2023
Samenvatting:
Foto: De mogelijkheden voor het maken van parkeerplekken langs de provinciale weg in Houthem zijn beperkt.

Bij de herinrichting van de voormalige provinciale weg door Houthem ondervindt Valkenburg grote hinder van de pas vernieuwde gas- en waterleidingen. Tot ergernis van de aanwonenden.

HOUTHEM - Het was de bedoeling om de hele weg van Meerssen tot Schin op Geul op dezelfde manier in te richten. Met in Houthem alleen parkeervakken aan de noordkant, zodat automobilisten aan de andere zijde konden genieten van het uitzicht op het fraaie Geuldal en het natuurgebied Ingendael, ongehinderd door blik langs de weg.

Visie
Met die visie op tafel, in 2019 uitgewerkt door adviesbureau HeusschenCopier, gingen de nutsbedrijven in Houthem aan de slag. Bij het vernieuwen van de gas- en waterleidingen legden zij de nieuwe buizen aan de zuidkant van de weg, waar dus toch geen parkeervakken zouden komen. Want gas- en waterleidingen mogen in principe niet onder het asfalt liggen.
De gemeenten hebben die visie uit 2019 inmiddels losgelaten.
Maar in Houthem liggen die gloednieuwe gas- en waterleidingen ondertussen in de grond. En dus kan Valkenburg daar aan die kant van de weg geen parkeervakken aanleggen. Terwijl de nood in Houthem zo hoog is: bewoners klagen al jaren dat zij hun auto nergens kwijt kunnen, zeker ’s avonds niet.
Wethouder Wim Weerts heeft woensdagavond de bijgestelde plannen voor de weg door Houthem gepresenteerd. Daarin is alles op alles gezet om zo veel mogelijk parkeervakken op het wegdek te realiseren. In de eerdere schetsen zouden dat er 109 worden.
Door er de allerlaatste druppel uit te persen is dat aantal opgerekt tot 149, waarvan er tien bij het station komen. Maar daarmee is de koek ook op.
In Houthem begrijpen ze er niks van. „Dit is het dus, hier moeten we het mee doen”, merkte iemand uit de zaal op. Doordat die gas- en waterleidingen op de verkeerde plek liggen, is een verdere aanpassing van de plannen niet mogelijk.
Samenvatting2:
„Waarom zijn we dan hier, als we toch in een harnas zitten”, vroeg een andere bezoeker van de informatieavond in zaal De Holle Eik zich af.

Miljoentje of twee
Weerts staat ook voor een fait accompli, legde hij uit. Een van de aanwonenden: „Jullie gaan de riolering vernieuwen. Waarom verleggen jullie die leidingen niet als de weg straks toch openligt?” Technisch zou dat kunnen, moest de wethouder toegeven, „Maar dan heb ik wel een miljoentje of twee extra nodig”. En dat geld is er blijkbaar niet.
Het betekent dus dat de inspraak van de bewoners zich in dit geval inderdaad beperkt tot de vraag of een boompje 20 centimeter naar links moet of juist naar rechts. Het is niet anders, stelde ook Weerts vast. „Maar het belangrijkste is toch dat we die weg eindelijk kunnen gaan opknappen. Want laten we eerlijk zijn: zoals hij er nu bijligt, is dit het schandaal van Houthem.”
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Houthem heeft oplossingen : Knelpunten dorp
Datering:
2020
Titel:
Houthem heeft oplossingen : Knelpunten dorp
Auteur:
René Willems
Foto's door:
De Limburger
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 28/11/2020
Samenvatting:
Met foto van trafohuisje in de St. Gerlachstraat

Houthem worstelt al jaren met een aantal grotere en kleinere knelpunten in het dorp. Maar al puzzelend rolt er nu toch een plan uit dat een oplossing biedt voor veel van die probleempjes.

De Driehoek houdt Houthem al decennia uit de slaap. De Sint-Gerlachstraat loopt dood op een oud trafohuisje van Enexis. Verkeer richting Meerssen of Valkenburg moet er links en rechts langs kruipen, om bovenaan de helling de provinciale weg op te draaien. Dan moet je hopen dat er geen verkeer aankomt dat je vanuit die lastige positie pas op het allerlaatste moment ziet.

Het trafohuisje staat een fatsoenlijke oplossing voor dat verkeersknelpunt midden in Houthem nog steeds in de weg. Letterlijk. Maar er lijkt nu toch een oplossing in zicht. Al ligt die iets verderop, op een voormalige akker tegenover hoeve Broers. Het perceel wordt omgevormd tot centrale plek in het dorp: het WijLand. Met wellicht plaats voor een nieuw trafohuisje.

En zo blijkt het ‘weiland van Wij, Houthemmers’ nog meer oplossingen voor plaatselijke pijntjes te bieden. De parkeerproblemen van omwonenden, bijvoorbeeld: aan de rand van het terrein krijgen zij een aantal parkeerplaatsen. Maar ook voor de bereikbaarheid van het station. Er komt aan de zuidkant een nieuwe entree, zodat treinreizigers niet meer hoeven om te lopen via de Stationsweg.

Wijnranken

Een groot stuk van de voormalige akker is al eerder aangekocht door de familie Oostwegel van château Sint-Gerlach. Zij heeft er een wijngaard aangeplant. Aan de overzijde van het spoor staan eveneens wijnstruiken. Daarmee krijgt Houthem een voor Nederland uniek stationnetje, verwacht projectleider Maurice Mommers: „De trein rijdt er straks tussen de wijnranken door.”

Samenvatting2:
Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat de Via Belgica hier heeft gelopen. Bij de herinrichting van het terrein zal een stukje van die oude Romeinse heirweg tussen Maastricht en Rimburg opnieuw zichtbaar worden gemaakt. Op die manier wil de gemeente Valkenburg de rijke historie van Houthem/Sint-Gerlach wat nadrukkelijker onder de aandacht brengen.

Dorpsplein

Midden op het terrein komt een open dorpsplein: het uitkijkpunt. Het is de bedoeling dat inwoners van Houthem elkaar daar straks, als de coronacrisis eenmaal voorbij is, ontmoeten tijdens uiteenlopende feesten en festiviteiten. Op die manier draagt de herinrichting van het voormalige stuk landbouwgrond bij aan de sociale cohesie in het dorp.

Het ambitieuze plan vergt forse investeringen. Met name de strenge eisen die spoorbeheerder ProRail stelt aan de toegang tot het station kosten handenvol geld. Zo wordt de fietsenstalling verplaatst naar de overzijde van het spoor, waardoor op de hellingbaan naar het perron wat meer ruimte ontstaat voor in- en uitstappende passagiers.

De totale kosten worden geraamd op bijna vier miljoen euro. Wethouder Carlo Vankan hoopt op royale bijdragen van Rijk, provincie, ProRail en Arriva, zeker als het station Houthem/Sint-Gerlach hiermee een ov-knooppunt wordt. De gemeente wil ook een ‘subsidiehunter’ inhuren om fondsen te zoeken.
Geografische namen: