Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: dagboekenx
beacon
10  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Een uniek dagboek van een jongen in de jaren dertig
Datering:
2023
Titel:
Een uniek dagboek van een jongen in de jaren dertig
Auteur:
Guus Benders
Titel tijdschrift:
1Limburg.nl
Afleveringsnummer:
1Limburg.nl, 30/9/2023
Samenvatting:
Foto: Camille Oostwegel met het dagboek van zijn vader
Samenvatting2:
De Heerlense schooljongen Jef Oostwegel hield in 1933 en 1934 een dagboek bij. Zijn zoon en bekende ex-hotelier Camille Oostwegel brengt het nu uit als boek.
“Het is het enige dagboek van een scholier uit die tijd dat bewaard is gebleven in heel Nederland”, zegt Camille met het originele boekje in zijn hand. “En het geeft daarmee een bijzonder inkijkje in die tijd in Heerlen, direct voor de oorlog."

Grootste schoft
Toch is het uitbrengen van een dagboek niet vanzelfsprekend. “Wie zich de brutaliteit veroorlooft de inhoud hiervan door te lezen, is de grootste schoft die ik ooit in mijn leven ontmoet heb en zal ontmoeten,” zo staat als waarschuwing te lezen op het voorblad van het originele dagboek.
Van mokkeltjes tot Hitler
Camille moet erom lachen. Hij is die schoft. En daar kunnen lezers blij om zijn. Want vader Jef blijkt op 16-jarige leeftijd een bijzonder goed gevoel voor taal en stijl te hebben. Behalve passages over jeugdliefdes en “mooie mokkeltjes” geeft het ook een persoonlijke kijk op de wereldgeschiedenis. Bijvoorbeeld als Hitler de macht grijp in Duitsland en Jef zich hardop afvraagt wat dit zal betekenen.

Erfenis
Camille kreeg het boek zo’n zes jaar geleden in handen. Zijn vader stierf 45 jaar geleden al, maar zijn moeder bewaarde diens dagboek al die tijd. Toen zij zes jaar geleden overleed kwam ook het dagboek tevoorschijn. Camille kreeg het voor het familiearchief, maar las het pas daadwerkelijk zo’n twee jaar geleden toen hij zich steeds meer bezig ging houden met de geschiedenis van Heerlen en toen aan het dagboek moest denken.
Samenvatting3:
Boekpresentatie
“Ik liet het daarna lezen aan historicus Antoine Jacobs. Die stelde geen enkel ander dagboek te kennen van scholieren uit die tijd. Hij opperde om het daarom te publiceren”, stelt Camille. Nu is het zover. Op 1 oktober is de officiële boekpresentatie van Een Heerlense Ziel; Het Dagboek van scholier Jef Oostwegel. De gedrukte versie is voorzien van inleiding, epiloog en een boel foto’s uit dezelfde tijd uit het privéarchief van Oostwegel.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
'Mijn vader heeft nooit iets over een dagboek gezegd' : KASTEELHEER CAMILLE OOSTWEGEL SR.
Datering:
2023
Titel:
'Mijn vader heeft nooit iets over een dagboek gezegd' : KASTEELHEER CAMILLE OOSTWEGEL SR.
Auteur:
Frank Benneker
Foto's door:
Luc Lodder
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 11/10/2023
Samenvatting:
Foto: Camille Oostwegel sr. bij de plek waar het dagboek tot stand kwam. Rechts van hem het huis waar zijn vader als puber woonde en het dagboek schreef. In het beige gebouw links van hem had zijn vader later een tandartsenpraktijk.

Een bij toeval teruggevonden dagboek van een zestienjarige puber geeft een bijzonder inkijkje in het opgroeien in Heerlen in de jaren dertig van de vorige eeuw. Kasteelheer Camille Oostwegel sr. leerde door het dagboek ook zijn vader Jef die in 1978 overleed, op een andere manier kennen. Hij verwerkte het handgeschreven schrift tot het boek 'Een Heerlense ziel'.

HEERLEN - Wie zich de brutaliteit veroorlooft de inhoud hiervan door te lezen is de grootste schoft die ik ooit in m'n leven ontmoet heb en zal ontmoeten.' De waarschuwing die Jef Oostwegel op zijn dagboek uit 1933 en 1934 schreef, laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Zijn zoon Camille nam de inhoud tot zich, op het gevaar af een 'schoft' te zijn. Toekomst Toch lijkt het erop dat lef het boekwerkje schreef in de hoop dat er later nog iets mee zou gebeuren. Oostwegel: ,,Zo schrijft hij: 'Wat zal er later van mij en dit dagboek terechtkomen?' Ook doet hij verslag van een jazzavond, waarbij hij de muzikanten noemt omdat ze later wellicht nog beroemd kunnen worden."
Jef heeft zijn gezin nooit laten weten dat hij een dagboek had geschreven. ,,Ook mijn moeder Mayel heeft na het overlijden van mijn vader in 1978 nooit iets over een dagboek gezegd. Na haar overlijden, zes jaar geleden, vond mijn broer het dagboek in een doos met verzekeringspapieren. Hij gaf het aan mij, omdat ik een familiearchief bijhoud."
Samenvatting2:
Door zijn werk voor de commissie Ziel van Heerlen raakte Oostwegel geïnteresseerd in Heerlen, de stad waar zijn familie haarwortels heeft. Zo had lef in Heerlen op volwassen leeftijd een tandartsenpraktijk. Zelf woonde Camille de eerste elf dagen van zijn leven in Heerlen, om daarna naar Houthem te verkassen. ,,Ik begon me steeds meer af te vragen hoe mijn vader het Heerlen in die tijd beleefd had en het antwoord lag in dat dagboek."
Het boek toont het beeld van een puber die vertelt over leraren en vakken op het Bernardinuscollege, de omgang met boezemvriend Jan Freijser en zijn eerste verliefdheden. Jefs vlam woonde om de hoek in villa Coriovallum en heette Jeanne Widdershoven. In het dagboek beschrijft hij hoe stom Jef zichzelf vindt omdat hij maar niet op haar af durft te stappen.
In Mayel vond lef een vrouw die aan Jeanne doet denken. ,,In het dagboek zat een foto van Jeanne, zonder naam. Mijn broer zag de foto en zei: 'Dat is mama.' Dat bleek ze niet te zijn, maar ze lijkt er enorm op. Mijn vader had een goede en duidelijke smaak als het op vrouwen aankwam."

Fascisten
Behalve over de typische beslommeringen van een puber schreef lef ook over grote zaken in de wereld. In de periode die het dagboek bestrijkt, kwam Hitler in Duitsland aan de macht. ,,Hij schreef dat we in een tijd van Hitler, communisme en fascisten leefden. 'Wat zal dit voor later betekenen?', vroeg hij zich toen al af.
Het dagboek eindigt abrupt, op 6 juni 1934. ,,Toen was het schrift vol. We weten wel zeker dat er geen vervolg in zijn nalatenschap zit. Kort daarna haalde mijn vader zijn diploma en ging hij in Utrecht studeren, waarmee ook een nieuwe fase in zijn leven volgde." Twee jaar geleden begon Oostwegel aan de klus om het handschrift van zijn vader te transcriberen. Al snel bleek dat hij goud in handen had. ,,Ik ging met het dagboek naar uitgever Leon van Dorp en na wat speurwerk bleek dat we iets bijzonders hebben.
Samenvatting3:
Er zijn in Nederland geen dagboeken uit de jaren dertig van zo'n jong iemand bekend. En natuurlijk heeft dit niet de urgentie van het dagboek van Anne Frank, maar volgens historicus Antoine Jacobs hebben we met een uniek document te maken."
Voor Oostwegel betekende het werk aan Een Heerlense ziel dat hij zijn vader op een andere manier leerde kennen. ,,Je komt erachter wie je vader als puber was. Ik zag veel zaken bevestigd.
Hij was toen al recht voor zijn raap en vond vriendschappen heel belangrijk. Ik vond het mooi om te lezen hoe hij met slechte punten op school omging. Ik snap nu beter waarom mijn vader zo relaxt bleef toen ik zelf op het gymnasium bleef zitten."
Er staan drie presentaties van Een Heerlense ziel' op het programma: zondag 15 oktober om 16.00 uur in Klooster Wittem, zaterdag 21 oktober om 17.00 uur in boekhandel Dominicanen in Maastricht en zaterdag 28 oktober om 16.00 uur in boekhandel Van der Velden Van Dam in Heerlen. Op 19 oktober om 19.30 uur gaat Camille Oostwegel sr. in Schunck Glaspaleis in gesprek met jongeren van het Bernardinuscollege over het opgroeien in het Heerlen van de jaren dertig in vergelijking met opgroeien in de huidige tijd.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Pauline giet emoties in woord en beeld
Datering:
2022
Titel:
Pauline giet emoties in woord en beeld
Auteur:
Rob Cobben
Foto's door:
Jean-Pierre Jans
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 12/1/2022
Samenvatting:
Ze schrijft en schildert eigenlijk al haar hele leven. Om mensen en gebeurtenissen levend te houden en emoties te verwerken. Onlangs verscheen het elfde boek van Pauline van de Ven. En dat zal niet het laatste zijn, zegt de in Houthem-St. Gerlach geboren schrijfster: „Ik heb nog veertig jaar aan dagboeken om uit te werken.”

Dagboeken. Ze heeft er iets mee, vertelt Pauline van de Ven (66). Sinds een jaar of acht leest ze bijna niets anders meer. „Om me heen zie ik dat wel meer. Blijkbaar ga je met het ouder worden hogere eisen stellen aan wat waar en authentiek is. Een roman is toch een constructie, er moet hoe dan ook een goed verhaal in zitten. In dagboeken overheerst bovendien het primaire karakter. Alles is zoals het op dat moment wordt beleefd. Anders dan in een roman of autobiografie wordt er niets vervormd door latere inzichten of door de behoefte aan een goed verhaal. Dat maakt het de ideale vorm om uit te beelden hoe en waardoor een leven vorm en richting krijgt.”

Onlangs verscheen haar elfde boek. In Dagboek 1999-2001 blikt ze terug op haar leven rond de millenniumwisseling. Daarbij komen niet alleen allerlei ontwikkelingen in haar familie en kennissenkring aan bod, maar ook nieuwsfeiten die bij veel lezers iets van herkenbaarheid zullen oproepen. Al eerder zocht ze onderwerpen voor boeken in haar naaste omgeving. Zo schreef ze een trilogie over de ondernemersfamilie Dumont, waarvoor ze in 2014 de Halewijn Literatuurprijs kreeg. Die boeken waren gebaseerd op een nalatenschap in brieven en een levensbeschrijving van haar schoonmoeder Alice Vitányi-Bury, kleindochter van de oprichter van de Nyma-kunstzijdespinnerij in Nijmegen.
Samenvatting2:
Pauline van de Ven woont in Amsterdam. Ze is geboren in Houthem-St. Gerlach en opgegroeid in Bunde, waar haar vader burgemeester was. Ze kijkt met gemengde gevoelens terug op haar jonge jaren in Zuid-Limburg. „Mijn jeugd was gespleten. Er is een gelukkig deel vóór de dood van mijn moeder – ik was toen 7 jaar – en een minder gelukkig deel erna. De zwarte bladzijden zijn ontegenzeglijk de bron van mijn scheppende werk”, vertelt ze.
Troost vond ze in moeilijke tijden in het landschap om haar heen. „We woonden net buiten Bunde, in een vriendelijke streek van weilanden met meidoornhagen, hoogstamfruit en pinksterbloemen, met de helder stromende Geul daartussen. Als je in het voorjaar bij ons uit de bovenramen keek, zag je niets dan appelbloesem zover je kon kijken. Helaas is het allemaal verdwenen. Op die plaats zijn nu vinex-locaties met straten die namen hebben als Bellefleur en Sterappel...”

Vliegenlint

Haar moeder was drie jaar ziek voordat ze op haar 39ste overleed. Haar vader had een dubbele baan en was weinig thuis. „Ons milieu was dat van het lokale bestuur. Vader en moeder waren beiden jurist. Maar ik bracht veel meer tijd door bij mensen in de straat. De ouders van de kinderen met wie ik speelde en bij wie ik dagelijks aan tafel zat, waren boeren en mijnwerkers.

Vaak was ze ook bij haar grootouders, welgestelde fabrikanten. „Bij de boeren hing een vliegenlint boven tafel, bij mijn grootouders een schelletje om de dienstbode uit de keuken te roepen. In al die milieus heb ik liefde en zorgzaamheid ondervonden. Het heeft me geleerd dat sociale status van geen belang is.”

Economie

Na de middelbare school studeerde ze – na de nodige omwegen – economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte vervolgens op de economieredacties van NRC, Trouw, Intermediair en HP/De Tijd en was in de jaren tachtig de eerste journalist in Nederland die schreef over de opkomst van het internet.
Samenvatting3:
In 2000 stopte ze met haar journalistieke werk om zich volledig aan het schrijven van boeken en schilderen te kunnen wijden. Ze schrijft in uiteenlopende genres. „Mijn werk weerspiegelt een proces van zoeken en groeien met vallen en opstaan. De vorm vond ik niet zo belangrijk. Vaak heb ik moeten horen: ‘dit gaan we niet uitgeven’, ‘het wijkt te zeer af’, ‘het vervreemdt je van de lezer’. Iedereen vindt het beter als je doet wat je al gedaan hebt. Dat was weleens moeilijk.”

Ze heeft nooit concessies gedaan, vertelt ze. Bijna al haar werk komt voort uit een vroege confrontatie met de dood en voortschrijdend inzicht in de gevolgen daarvan. Ze heeft een fascinatie voor de levensloop van mensen. „Het boeit me met welke bagage mensen vertrekken, wat ze onderweg overboord zetten of verliezen, welke doelen ze zich stellen. Of ze die bereiken. Zo niet, of iemand groeit of krimpt in de nederlaag.”

Verwerking

Ze schrijft haar boeken „voor mensen die daar belangstelling voor hebben”. En voorlopig is ze daar nog niet klaar mee. „Ik houd al ruim veertig jaar bijna dagelijks dagboeken bij. De normale verwerking van emoties was verstoord, dus dat moest op een schrijvende manier gebeuren. Een soort dwangmatige reflectie achteraf. Als ik het had opgeschreven, wist ik pas hoe ik over een gebeurtenis voelde of dacht. Het gaf veel houvast.”
Samenvatting4:
Dat ze die persoonlijke beslommeringen en overdenkingen door publicatie toegankelijk maakt voor iedereen, vindt ze niet uitzonderlijk. „Er zijn veel schrijvers die dagboeken hebben gepubliceerd, onder wie Paul de Wispelaere, Flaubert, Strindberg en Pessoa, om er een paar te noemen. Je moet iets overwinnen om jezelf bloot te geven. Daar ontkom je niet aan als je in beeld wil brengen op welke manier externe gebeurtenissen een leven beïnvloeden. De dagboeken zijn een poging me te bevrijden van het verleden. Ze kijken niet alleen naar binnen. Er is altijd een wisselwerking met de buitenwereld.”

Pauline van de Ven - Dagboek 1999-2001. Uitgeverij Auteursdomein. 22,50 euro. Meer informatie, ook over haar schilderijen is te vinden op: www.paulinevandeven.nl
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Uit het dagboek van Theo Neutelings (2/2)
Datering:
2020
Titel:
Uit het dagboek van Theo Neutelings (2/2)
Titel tijdschrift:
't Sjtegelke
Afleveringsnummer:
't Sjtegelke, 27 (2020) nr. 54 (winter), p. 15/21
Samenvatting:
Vervolg 2/2

God haast niet. De mens wikt, Hij beschikt. Dat is onze grote troost. God zal overwinnen. Hij alleen is het Recht, de Waarheid en de Toekomst.
In Zijn hand alleen zijn wij veilig geborgen. Wij bevelen ons Nederland in Zijn gunst aan, in de gunst van de enige overwinnaar.

Maandag 13 mei
Tweede Pinksterdag. Merkwaardig dat ik iets nieuws zie in deze droeve dagen. Het is ongekend. Mensen hebben hun evenmens ontdekt. Spreken, wandelen en vriendschap zoeken met andere mensen verkwikt het hart. Eenvoudige mensen schijnen mij thans wijzer en sterker dan intellectuelen. Ik verneem dat de eerste tweehonderd Belgische soldaten krijgsgevangen worden. Eindeloze karavanen trekken via de oude Romeinse wegen naar het Westen op. Tanks, tanks, motoren, motoren, auto’s, auto’s, infanterie, vliegtuigen, enzovoorts. Mars is “en route”.

Nawoord
Dit fragment uit het dagboek van zijn opa, werd ons beschikbaar gesteld door Theo Neutelings, zoon van Wim Neutelings en Jeanne Heuts. Hiervoor zijn wij hem uiterst dankbaar.
Samenvatting2:
Foto's
- De Koningsstoel’ zomer 1945
- tekening Hub Frijns
- Hotel Berg en Dal, 1939 (aanbouw rechts dateert uit 1935)
- Theo Neutelings en Dorus Heuts (1880-1962), schoonvader van Theo’s zoon Wim, op de tuinbank op ‘De Koningsstoel’, 1941
Geografische namen: