Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
138  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Pelgrims onderweg naar Houthem, met wens voor kruisweg in park : Gerlachusoctaaf
Datering:
2024
Titel:
Pelgrims onderweg naar Houthem, met wens voor kruisweg in park : Gerlachusoctaaf
Auteur:
Jeroen Geerts
Foto's door:
Annemiek Mommers
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 8/1/2024
Samenvatting:
Foto: Maastrichtse scouts namen gisterochtend de speciale Gerlachusbroodjes in ontvangst.

In het heiligdom in Houthem is afgelopen weekeinde het Gerlachusoctaaf weer van start gegaan. In de voetsporen van Gerlachus dromen de pelgrims van het oprichten van een kruisweg in het park.

Houthem/Maastricht. - - Ze hebben er al een wandeling van dik twee uur op zitten, wanneer zondagochtend in alle vroegte het heiligdom van hun naamgever in zicht komt. De gidsen, verkenners en explorers van Scouting Sint Gerlach uit Maastricht ondernemen de tocht al sinds 1939. Tijdens het jaarlijkse octaaf rond zijn feestdag, trekken ze net als vele andere pelgrims naar Houthem om Gerlachus te eren en zich door hem te laten inspireren.
Het Gerlachusoctaaf duurt nog tot en met vrijdag. Elke ochtend is er een hoogmis, meestal opgeluisterd door muziekgezelschappen. Dagelijks komen pelgrims uit alle windstreken naar het heiligdom om te bidden en het reliek van Gerlachus te vereren. Bij dat reliek hebben de piepjonge scouts misschien een minder sterk gevoel dan de wat oudere pelgrims. Maar met het eten van de speciale Gerlachusbroodjes komen ze toch heel dichtbij.
Samenvatting2:
Aken
Het jaarlijkse octaaf werd dit keer geopend door Helmut Dieser, de bisschop van Aken. Toepasselijk, want Gerlachus had een sterke band met dat bisdom. Het is ook niet voor niets dat de Houthemse pelgrims ieder jaar, met het reliek, weer daarnaar toegaan. „Wist je dat Gerlachus, voor zover we weten, de eerste pelgrim was die naar Aken trok?” Paul Wester van het heiligdom in Houthem heeft er een mooie anekdote bij. „Gerlachus ondernam de tocht al zo rond het midden van de twaalfde eeuw. Terwijl er pas in de veertiende eeuw voor het eerst sprake was vaneen enigszins georganiseerde pelgrimstocht naar Aken.”
Vlak voor de Tweede Wereldoorlog trokken er jaarlijks tot wel een miljoen pelgrims naar Aken. Tegenwoordig zijn het er nog maar iets meer dan honderdduizend. Ook in Houthem zijn de aantallen in de loop de jaren minder geworden. Maar het is bemoedigend om de jonge scouts nog altijd te zien. De traditie wordt nog altijd overgedragen op de volgende generaties.
Het octaaf staat dit jaar ook in het teken van een speciaal project. De hele week wordt er geld ingezameld voor het oprichten vaneen kruisweg in het park tussen het heiligdom en het gelijknamige chateau van Oostwegel Collection. Het is een initiatief van de stichting Vrienden van Sint Gerlach. Best bijzonder: kruiswegen in de openlucht zijn in de regio een zeldzaamheid geworden.
Samenvatting3:
Goede Vrijdag
De ‘vrienden’ hebben al het nodige werk verricht aan het opnieuw inrichten van het groen in het park. Als het de afgelopen weken niet zo’n slecht weer was geweest, dan hadden ook de nieuwe kiezelpaden er al gelegen. Het is wachten op droger weer. Maar vooral op de veertien staties zelf. John Willems en John Lambrechts zullen ze gaan vervaardigen, naar voorbeeld van de staties die kunstenaar Leo Dortans ooit ontwierp voor de kapel van Vijverdal in Maastricht, het tegenwoordige Mondriaan.
Er is zo’n 5000 euro nodig om het kruiswegpark af te maken. De vrienden zijn al een eind op weg. De hoop is dat de inzamelingtijdens het octaaf nog dat laatste beetje binnenhaalt. De wens is dat de kruisweg op 29 maart, Goede Vrijdag, geopend kan worden.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Maurice Essers volgt sporen van 'kluizenaars á la Sint-Gerlach'
Datering:
2022
Titel:
Maurice Essers volgt sporen van 'kluizenaars á la Sint-Gerlach'
Auteur:
René Willems
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 13/7/2022
Samenvatting:
In het museum bij de kerk van Houthem is deze zomer een tentoonstelling te zien over een Spaans stukje van de Camino. Dwars door het land van twee 'kluizenaars á la Sint-Gerlach'.

HOUTHEM - Het waren tijdgenoten van Sint-Gerlachus. En ze waren net als de heilige van het Geuldal kluizenaar. De een omdat hij niet welkom was in het klooster, de ander omdat hij zelf niet in dat klooster wilde.
Maurice Essers is in het noorden van Spanje op zoek gegaan naar de sporen van Santo Domingo en San Juan. Op het laatste stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella, in de buurt van Burgos, effenden zij in de twaalfde eeuw de weg voor pelgrims die naar het graf van Sint-Jacob wilden en bouwden zij bruggetjes over beken en riviertjes.
,,Als ik de verhalen over Santo Domingo en zijn leerling San Juan lees, zie ik duidelijke overeenkomsten met de vita van Sint-Gerlach", legt Essers uit.
Samenvatting2:
„Zoals zij pelgrims in hun streek de weg wezen, zo deed Gerlach dat toen in wat nu het Geuldal is.”
Samen met zijn broer Raymond trok Essers het afgelopen voorjaar naar Noord-Spanje om zelf dat stuk van de Camino te lopen, langs de kerken van Santo Domingo en San Juan.
,,We zitten op dit moment nog steeds in het jaar van Sint-Jacob", verduidelijkt Essers. Als de feestdag van Sint-Jacob - 25 juli - op een zondag valt, spreken ze daar van een heilig jaar. Dat was eigenlijk vorig jaar, maar omdat we toen nog midden in de coronatijd zaten, is het met een jaar verlengd."
Het was een reis vol hindernissen. Op het station in Brussel werd hun bagage gestolen, waardoor ze in Bordeaux geen auto konden huren en ze met de Flixbus verder moesten naar Spanje, waar een taxi hen naar Nareja bracht. Van daaruit gingen ze te voet naar Burgos.
Maar het was de moeite waard, vindt Essers nog steeds. Aan zijn wandelstok - ,,zonder schelp", zegt hij, ,,want die ga je juist in Santiago halen'- zagen andere pelgrims dat hij op weg was naar het heiligdom. ,,Het is opmerkelijk hoeveel mensen je dan aanspreken", zegt hij. ,,Je bent niet de vervelende toerist, maar een geestverwant die net als zij op zoek zijn naar een bijzondere ervaring."
Terug in Houthem heeft Essers een tentoonstelling samengesteld die tot eind augustus is te zien in het museum bij de kerk van Sint-Gerlach. Afbeeldingen van pleisterplaatsen langs de pelgrimsroute, een kaart van de weg die hij zelf heeft afgelegd, de stok waarop hij onderweg steunde.
Hij heeft nog even overwogen om ook zijn wandelschoenen erbij te leggen. Maar daar heeft hij toch van afgezien: ,,Er zit een groot gat in..."
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Als toerist de kerk binnen, als pelgrim naar buiten
Datering:
2021
Titel:
Als toerist de kerk binnen, als pelgrim naar buiten
Auteur:
Merel Visscher
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 27/8/2021
Samenvatting:
Foto: pastoor John Burger van parochie Sint Gerlach op zijn pelgrimage in gesprek met burgemeester Daan Prevoo

Een handjevol gelovigen bezoekt nog maar de kerk. Parochies werken intensief samen of delen kerkgebouwen met andere religies. Een serie over het geloof in Maastricht en het Heuvelland. Aflevering 7 in de serie De kerk in het midden: pelgrimskerken.

Bussen vol met pelgrims die naar Zuid-Limburg reizen; je kunt je er nu weinig bij voorstellen. Met de ontkerkelijking nam ook het aantal pelgrims af. Of profiteren de pelgrimskerken tegenwoordig wellicht van de eigentijdse pelgrims, ‘zoekenden’ naar zingeving?
We staken ons licht op in Houthem, waar de parochie Sint Gerlachus nog een refugio heeft voor pelgrims die het Sint Jacobspad bewandelen. Als je wat extra geluk wil hebben, neem je een handje gezegend zand van de heilige Gerlachus mee in je rugzak. Sint Gerlachus wordt gezien als patroonheilige van het vee en boeren komen al eeuwen op pelgrimage naar Houthem, om wat zand van zijn graf mee te nemen voor de stal ter bescherming van de dieren. Nog elk jaar is er een mis voor de Limburgse Land- en Tuinbouwbond, die traditiegetrouw met aalmoezenier én eigen koor komt om Gerlachus te eren.
Het zand van Gerlachus - fijn mergelzand uit groeve ’t Rooth - wordt een paar keer per jaar door pastoor John Burger gezegend en vindt nog gretig aftrek. Het draagt bij aan de mystiek rondom Gerlachus, maar kan de kerk daar op bouwen? Het is niet zo dat de gasten van de refugio vanzelfsprekend naar de mis komen, zegt pastoor Burger. „Het ligt aan de tijden: de mis is er alleen dinsdag en zondag en pas om negen uur. Dan zijn de diehard pelgrims allang op pad.”
De mythe blijft toch tot de verbeelding spreken. De jeugd heeft dat helaas niet, zij hebben hun eigen heiligen op YouTube. Pastoor Theo van Gaalen

Nieuwsgierigheid

Nee, van pelgrims kan de kerk in Houthem niet bestaan. Er is meer dat mensen naar de kerk lokt. Het fraaie barokke gebouw, om maar te beginnen.
Samenvatting2:
Gelegen bij Chateau Sint Gerlach, waarvan de gasten ook vaak een bezoek brengen.
Soms voor een gebed of om een kaarsje op te steken, maar ook gewoon uit nieuwsgierigheid. Het is een kerk waar veel wordt getrouwd en gedoopt. Het Heiligdom, met de kerkschatten en de schedel van Sint Gerlach trekt weer andere geïnteresseerden.

Het maakt de pastoor niet uit met welke intentie mensen de kerk binnenwandelen. Iedere bezoeker ziet hij als een gelegenheid een verhaal te vertellen. Bij een toerist die hij rondleidt en het verhaal van de heilige Gerlachus vertelt, wordt wellicht een vlammetje aangewakkerd, en van die kans maakt hij als evangelist graag gebruik. „Soms komen mensen als toerist binnen en gaan ze als pelgrim naar buiten”, zegt Burger.

Hij is zelf pelgrim en heeft meermaals de tocht naar Santiago de Compostela afgelegd. Ook dit jaar was het de bedoeling dat hij de camino weer zou afleggen, maar door corona ging dit niet door. „Ik kreeg een ingeving: waarom doe ik de camino niet thuis? Dus heb ik mijn hometrainer bij de ingang van de kerk gezet, zodat mensen niet om me heen kunnen. Regelmatig geven mensen een intentie af. En daar bid ik dan voor. Iedere zaterdag fietst er iemand mee die ik interview voor een filmpje op YouTube, van de burgemeester tot een communicantje. Ik denk dat er zo meer diepgaande gesprekken zijn ontstaan dan op de echte camino.”

De vraag of de kerk van Houthem over honderd jaar nog bestaat, kan hij met een volmondig ja beantwoorden. Of er dan nog eucharistievieringen zijn is een ander verhaal. De katholieke kerk gaat terug naar kleine, vitale gemeenschappen, voorspelt Burger. „Het gebouw wordt minder belangrijk. De kerk gaat tenslotte om levende stenen. Ook het caminoproject is verbonden aan een missieproject en heeft al 9000 euro opgebracht. Toch valt het me wel op dat mensen eerder genegen zijn te schenken aan het herstel van het kerkgebouw dan aan de missie. Het gebouw blijft heilig.”

Klokken
Samenvatting3:
In Holset is het niet anders, weet Theo van Gaalen, tot voor kort pastoor van Vijlen, Lemiers en Holset. Naar de zondagse mis komen amper nog mensen uit het eigen kerkdorp, maar o wee als de klokken niet luiden. Dan is het dorp te klein. Holset draait letterlijk om het lieflijke uit natuursteen opgetrokken kerkje, dat omgeven is door cafeetjes en een prachtig landschap. Alleen al om die reden is het kerkje geliefd bij bruidsparen. De andere troef van de Sint Lambertuskerk is Genoveva. Aan de overkant van de kerk staat een koddige versie van de heilige, op het erf van herberg Oud-Holset, gemaakt door kunstenaar Leon Sporck. Zo verbonden waren de kerk en het café van oudsher. Duizenden, veelal Duitse pelgrims kwamen ooit met bussen en liepen vanuit Lemiers de heuvel op naar Holset om Genoveva te aanbidden. Vijf cafés konden ervan leven, want na de mis at men spek en ei aan de overkant.

Anno 2021 is Genoveva wat in de vergetelheid geraakt, merkt Van Gaalen. Veel spontane bezoekers kennen haar verhaal niet. „Er zijn nog steeds mensen die een band met haar hebben en daar kracht uit putten. Maar een echte pelgrimslocatie is het niet meer. Al moeten we de flesjes met het Heilig Genoveva water regelmatig bijvullen.” Van Gaalen is zich zelf ook pas later gaan verdiepen in de historie van de heilige Genoveva - in Nederland vrij onbekend. Niet haar devotie, maar haar standvastigheid en kracht spreken hem aan. „Hoe zij de vijand om Parijs heeft geleid en gezorgd heeft dat de stad niet onder de voet is gelopen. Ik heb echt een band met haar gekregen.”

Dat verhaal grijpt hij ook aan als een toerist het kerkje binnenstapt en hem vraagt wie Genoveva was. „Zodra ze binnenkomen, kan ik iets vertellen. Dan kan ik ‘zaaien’. Ik hoop dan dat ze door die nieuwsgierigheid iets anders op het spoor komen. De mythe blijft toch tot de verbeelding spreken. De jeugd heeft dat helaas niet, zij hebben hun eigen heiligen op YouTube. Wellicht dat mijn opvolger een rap kan maken over Genoveva.”
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Pistier
Datering:
2021
Titel:
Pistier
Foto's door:
Peter Schols
Titel tijdschrift:
Horizon
Afleveringsnummer:
Horizon, 9/1/2021
Samenvatting:
Met foto.

Na afloop van het jaarlijkse Gerlachusoctaaf, de viering van de sterfdag van kluizenaar Gerlachus, stonden buiten de Sint-Gerlachuskerk in Houthem verrassend twee hometrainers klaar. Pastoor John Burger was in het heilige jaar 2021 voornemens naar het bedevaartsoord Santiago de Compostella te gaan om het graf van de heilige Jacobus te bezoeken.

Maar U begrijpt, corona gooide roet in het eten. Zo kwam hij op het idee de 2500 kilometer tussen Houthem en de Spaanse bedevaartsplaats in wekelijkse stukken van 50 kilometer af te leggen op de hometrainer. Elke week nodigt pastoor Burger een gast uit om mee te doen. Daarnaast wil hij voor het goede doel geld inzamelen voor de stichting Kinderen Geven Leven.

Hulpbisschop Everard de Jong beet deze week het spits af. Nou weet ik dat bisschop Harrie Smeets van een grap en een lach houdt, maar dat dit ook voor zijn rechterhand geldt, wist ik niet. Die nam als een volleerd pistier enthousiast plaats op de hometrainer, zwaaide lachend naar het niet aanwezige publiek en stak de handen in de lucht alsof hij reeds gewonnen had. De Jong ging vervolgens op de pedalen staan, zodat het leek dat hij zwaar aan het klimmen was, en trok hierbij enkele grimassen. Dit alles tot groot vermaak van de pastoor en een drietal andere aanwezigen. Dat geloof en humor uitstekend hand in hand kunnen gaan, werd hiermee bevestigd.
Geografische namen: