Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: filmsx
beacon
87  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
De wilde jaren van een heilige
Datering:
2018
Titel:
De wilde jaren van een heilige
Auteur:
Guus Urlings
Foto's door:
Kingswood Filmproductions
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 19/3/2018
Samenvatting:
Foto: Scène uit de eerste opnamen voor ‘Tot Inkeer’ (boven), en een afbeelding van Gerlachus als heilige bij de holle eik waarin hij als kluizenaar gewoond zou hebben.

‘Tot Inkeer’. Of - met het oog op de internationale markt - ‘Le retour sur soi-même’ dan wel ‘The Road of Repentance’. Zo heet de korte film die regisseur Vincent Konings (28) en zijn team aan het maken zijn over de jonge jaren van Sint Gerlachus. Een meerjarenproject, een avontuur, een meesterproef.

Het meerjarenproject
In 2015 kwam een groep jonge filmmakers en vormgevers onder leiding van regisseur Vincent Konings (nu 28) bij elkaar om de eerste ideeën over het maken van een korte film te formuleren. Tijdens die gesprekken ontstond het project Tot Inkeer. Rode lijn: het verhaal dat vooraf ging aan de legende van Sint-Gerlachus, de heilige van het Geuldal. Anders gezegd: de jonge, wilde jaren van de man die later de heilige zou worden. Waarom Gerlachus? Konings: „Omdat ik als kind al helemaal in de ban was van geschiedenis, vooral de middeleeuwse geschiedenis met zijn ridders, kastelen, abdijen, de Kruistochten, koning Arthur. En omdat Gerlachus - zoveel weten we - in zijn jonge, wilde jaren zo’n ridder was, met alles erop en eraan. Tot de dood van zijn echtgenote hem tot inkeer bracht. Over Gerlachus als heilige bestaan al zoveel verhalen, die wilden we niet nog eens overdoen. Maar het verhaal van zijn jonge jaren is veel minder bekend. En daar zit voor ons tussen de feiten voldoende ruimte om ons eigen verhaal te vertellen.”

Samenvatting2:
Crowdfunding
Een groep jeugdige filmmakers met een goed idee en tamelijk strikte kwaliteitseisen in het hoofd maar - zo gaat dat als je pas begint - zonder geld. Geschatte kosten van het project: ergens tussen de 55.000 en 60.000 euro voor een film van twaalf tot vijftien minuten. Konings: „Dat lijkt veel, maar we werken in alle departementen decor, kostumering, acteurs - met professionals. En dat kost geld.” Dus ging het team de boer op met een uit eigen middelen bekostigde promo en een iets langere - teaser. Er werd een crowdfunding-actie op touw gezet die uiteindelijk 11.000 euro opleverde. En de provincie Limburg kwam via het Filmfonds met 20.000 euro over de brug na een zeer positief advies van de Provinciale Adviescommissie Film (PAF): „De aanvraag voor Tot Inkeer getuigt van een grote ambitie bij de maker en is duidelijk een nieuwe stap in de ontwikkeling van de aanvrager...”

Vertrouwen
Een opsteker van jewelste, beaamt Konings. „Het heeft allemaal even geduurd, en we zijn nog steeds niet helemaal waar we zijn willen - met nog eens 10.000 euro zouden we helemaal safe zijn - maar we hebben er vertrouwen genoeg in om eindelijk echt te beginnen. Inmiddels hebben we de eerste draaidagen achter de rug.” Het avontuur. Natuurlijk blijft het een avontuur. Want hoge kwaliteitseisen en een beperkt budget sporen niet altijd even goed. Konings: „We filmen vooral in Limburg. Maar we draaien ook op locatie bij een klooster in Wallonië en bij een kasteel in Frankrijk. Van de buitenkant, dan. De binnenscènes doen we in Valkenburg. Je zoekt naar plekken die de gewenste sfeer hebben - daar hebben we een speciale locatiescout voor - maar die ook haalbaar zijn. Wat dat betreft ben ik blij met ons productieteam, dat nauwkeurig de grenzen in de gaten houdt. Ik wil altijd meer en beter. Ik zou bijvoorbeeld graag in Luxemburg gaan filmen, maar dan krijg ik te horen: Ho, stop, te duur! Dat is soms vervelend, maar het is wel nodig.”
Samenvatting3:
Ridderverhaal
Wat wordt Tot Inkeer eigenlijk voor ’n film? Een echt twaalfde-eeuws ridderverhaal, zegt Konings. „Met alle archetypen die daarbij horen. De veldslag, een jachtpartij, noem maar op. We zetten Gerlachus en zijn entourage neer met alles erop en eraan. Alle stijlelementen die je met de middeleeuwen associeert, zitten erin.” De eerste foto’s van de opnamen roepen een sfeer op die doet denken aan de succesvolle serie Game of Thrones naar de boeken van George R.R. Martin. Dat is niet helemáál toevallig. „We hebben vooral waar het om sfeer en uitstraling gaat goed naar Game of Thrones gekeken.”

Thema’s
Maar er is meer dan ‘alleen maar’ een nostalgische, avontuurlijke duik in het verre verleden. Konings en zijn team - „We zijn al zo lang samen met dit project bezig dat we min of meer familie zijn...” - geloven ook dat het verhaal van de jonge jaren van Gerlachus betekenis heeft in de tegenwoordige tijd. „Zelfreflectie en persoonlijke zingeving worden steeds belangrijker. In die zin zijn de thema’s van Tot Inkeer tijdloos, universeel.” Voor regisseur Vincent Konings zelf, enkele jaren geleden afgestudeerd aan de Kunstacademie in Maastricht (filmopleiding) heeft Tot Inkeer nog een extra betekenis. De meesterproef. „Zo’n korte film is toch min of meer een prestigeobject. Je stuurt hem in naar alle filmfestivals, probeert de aandacht te trekken als filmmaker, om zo uiteindelijk in de grote industrie aan de bak te komen. Want dat is toch de droom: ooit een echte, lange, koning Arthur-achtige film maken. Over Sint Gerlach? Waarom niet? Zijn verhaal heeft wel alles in zich om een mooie film te maken. Dus...”
Samenvatting4:
Boterham
Voorlopig eerst nog maar eens Tot Inkeer afwerken. Als alles volgens plan verloopt, is die korte film in het voorjaar van 2019 klaar. Tot zolang verdeelt Konings zijn tijd tussen het verdienen van een boterham met zijn bedrijf Kingswood Filmproductions - met commerciële producties - en doen wat hij écht graag doet: mooie beelden schieten, films maken. Over ridders en zo...


WE HEBBEN VOORAL WAAR HET OM SFEER EN UITSTRALING GAAT GOED NAAR ‘GAME OF THRONES’ GEKEKEN...
Regisseur Vincent Konings

Gerlachus van Houthem
Gerlachus van Houthem (rond 1120 1165/1166) is de bekendste van alle Nederlandse heilige kluizenaars. Hij was van adellijke afkomst, en leidde een lichtzinnig leven tot zijn vrouw stierf. Daarna trok hij zich terug als kluizenaar, waarbij hij volgens de legende zijn intrek nam in een holle eik.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
De ‘wilde jaren’ van Sint-Gerlach
Datering:
2016
Titel:
De ‘wilde jaren’ van Sint-Gerlach
Auteur:
Guus Urlings
Foto's door:
Vincent Konings
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 22/8/2016
Samenvatting:
Filmbeelden (zie ook beneden) uit de trailer en de promo 'Tot inkeer'. Foto Vincent Konings.

Een film over de ‘wilde jaren’ van Sint-Gerlachus? Wat beweegt twee jonge - nou ja, 26 is toch jong? - filmmakers uit Maastricht en Sittard om de Heilige van het Geuldal te kiezen als hoofdpersoon in een korte film waarmee ze de internationale markt willen bestormen? Hadden ze niet beter voor een sexy onderwerp kunnen kiezen?

Dat Limburg uit aan het groeien is tot een echte filmprovincie, en dat steeds meer jonge Limburgse filmmakers behoorlijk aan de weg timmeren... Dat verhaal is de laatste jaren vaker verteld. In die zin is het filmproject van Vincent Konings (26, uit Sittard, woont in Maastricht, regisseur) en Nino Islaw (26, uit Maastricht, woont in Brussel, opnameleider) niet echt een unicum. Maar de manier waarop ze hun project aan de man willen brengen, en vooral het onderwerp dat ze, samen met producent Rianne van den Eijnden, voor hun film gekozen hebben, zijn op z’n minst opmerkelijk. Wat moeten filmmakers van die leeftijd in vredesnaam met Sint-Gerlachus, de Heilige van het Geuldal?

Koning Arthur
„Dat is mijn schuld”, lacht Vincent Konings, net afgestudeerd aan de Kunstacademie in Maastricht (filmopleiding). „Ik was als kind al gefascineerd door de middeleeuwen, de 12de, 13de eeuw, de tijd van de kruistochten. Koning Arthur was mijn held. Het hoofse leven, het ridderschap, dat vond - en vind - ik prachtig. Ook al omdat het filmisch hele mooie dingen op kan leveren. Dus wilde ik altijd al een film in dat genre maken. Omdat ik Limburger ben, en mijn Limburgse
roots ook niet verloochen, is Sint Gerlachus als hoofdpersoon uit de bus gekomen. Limburgser kan bijna niet, toch?”
Samenvatting2:
‘Wilde jaren’
Het filmproject, vanwege de internationale ambities van de makers met Frans als voertaal, draagt de titel Le retour sur soi-même (Engels: The Road of Repentance, Nederlands Tot inkeer) en behandelt wat je de ‘wilde jaren’ van de latere kluizenaar en heilige Sint-Gerlachus zou kunnen noemen. Nino Islaw (student foto, film en video aan de Narafi-campus van LUCA School of Arts in Brussel): „In eerste instantie is het de bedoeling een korte film te maken van tien, twaalf minuten. Daar krijg je het complete levensverhaal van Gerlachus niet in weggewerkt. Dat wordt proppen. Daarom hebben we gekozen voor de periode tot het overlijden van zijn echtgenote, de gebeurtenis die hem uiteindelijk tot inkeer bracht en tot zijn leven als kluizenaar in de holle eik leidde. Dát verhaal kent iedereen. Het verhaal over zijn jonge jaren, als ridder met - volgens de overlevering - een nogal lichtzinnige levensstijl, dat is bij het grote publiek veel minder bekend.” Dat laatste geeft de filmmakers ook wat meer ruimte om het verhaal in te vullen. Vincent Konings: „De feiten kloppen. Die hebben we met hulp van deskundigen gecheckt. Maar tussen de schaarse historische feiten die over de jonge Gerlachus bekend zijn, zit genoeg ruimte om - zo integer mogelijk - ons eigen filmische verhaal te vertellen.”

Kosten
Voorlopig is de film er nog niet. Het maken van een korte film van tien, twaalf minuten kost al gauw zo’n 65.000 euro. Konings: „Zeker als je hoog inzet, er een geloofwaardige en professionele productie van wilt maken. En dat willen we. We leggen de lat hoog, qua decors en kostuums, maar ook omdat we A-acteurs willen aantrekken, en een goed stuntteam voor de gevechtsscènes.”
Samenvatting3:
Hart en ziel
Wat wél klaar is: een promo, en een iets langere teaser. Wat daarbij opvalt, is dat de filmmakers het professionalisme niet alleen met de mond belijden. Het ziet er allemaal gelikt uit, van spel en muziek tot belichting en ‘beeldtaal’. Nino Islaw: „Daar heeft een hele ploeg mensen met hart en ziel - en gratis - aan gewerkt. Voor zover voorhanden hebben we eigen middelen ingezet, en voor de rest was het improviseren. We hebben een aggregaat van een carnavalswagen geplukt voor de belichting. We hebben alle bossen in Zuid-Limburg afgelopen, op zoek naar een mooie plek voor de opnames. Ik heb mijn auto ingeruild voor een exemplaar met een trekhaak, zodat we materiaal konden vervoeren met een aanhanger. Van die dingen.” De stap van promo naar korte film is dus vooral een kwestie van geld. En de makers van Tot inkeer laten geen middel ongebruikt om aan dat geld te komen. Zo hebben ze de promo aangemeld voor een internationale award, waarbij zowel het publiek als een jury prijzen (tot 10.000 dollar) toekennen als een soort startsubsidie voor filmplannen die ze de moeite waard achten. Helaas zonder succes. Le retour sur soi-même kreeg weliswaar meer dan duizend stemmen, maar wist geen plekje bij de eerste drie in zijn categorie te veroveren. Dus geen prijs.
Samenvatting4:
Herfst 2017
Vincent Konings: „Maar we gaan door. We benaderen het dit jaar opgestarte Filmfonds Limburg, we gaan aan crowdfunding doen, noem maar op. Die korte film over Sint Gerlachus zál er komen. Planning? Laten we zeggen: ergens in de herfst van 2017.” En - wie niet waagt... - als we even verder vooruit kijken? Konings: „Mijn grote droom is ooit nog eens een Koning Arthur-achtige film maken. Een lange speelfilm, dus. En als dat aan de hand van het verhaal van Gerlachus kan, waarom niet? Maar dan compleet, dus ook filmen in Rome en Jeruzalem, de bestemmingen van zijn pelgrimstocht. Als dat zou kunnen, dat zou toch prachtig zijn?”
Voorbeelden uit de teaser en promo van‘Tot inkeer’ en verdere informatie over het project: https.www.facebook.com/TheRoadofRepentance/


Tussen de schaarse historische feiten zit genoeg ruimte om ons eigen filmische verhaal te vertellen: Filmmaker Vincent Konings
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
'Het kogelgat van St. Gerlach' inzending voor Cannes
Datering:
2015
Titel:
'Het kogelgat van St. Gerlach' inzending voor Cannes
Auteur:
Sjoerd Van Heugten
Titel tijdschrift:
www.1limburg.nl
Afleveringsnummer:
www.1limburg.nl, 6/3/2015
Samenvatting:
De docufilm 'Het kogelgat van Château St. Gerlach' wordt ingezonden voor het prestigieuze filmfestival in Cannes.
Dat heeft hotelier en co-producent Camille Oostwegel bekendgemaakt. Tijdens een besloten première is de film opgemerkt door een internationale distributeur die de docufilm gaat inzenden. Waargebeurd 'Het Kogelgat' vertelt het waargebeurde verhaal over de geschiedenis achter een kogelgat in het Château in Houthem. Het gat is veroorzaakt door een Afro-Amerikaanse soldaat. Volgens de verhalen nam de blanke kapitein Joseph Ryan uit Amerika de schuld op zich, om te voorkomen dat de zwarte soldaat zwaar gestraft zou worden. Mijn Ryan zelf stierf op 1 maart 1945 in Duitsland. Hij was mijnen op aan het ruimen. Hij kwam om het leven toen zijn jeep over de allerlaatste mijn in het veld reed. Hij ligt begraven op de militaire begraafplaats in Margraten. L1 De documentaire Het kogelgat van Château St. Gerlach wordt komend weekeinde uitgezonden door L1. De documentaire, een samenwerking tussen Camille Oostwegel en regisseur Robin Peeters (Mosasaurusfilm), is te zien in de serie Limburg Doc op zaterdag 7 maart om 18:00 uur en zondag 8 maart om 11:00, 13:00 en 15:00 uur.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Filmpremière
Datering:
2015
Titel:
Filmpremière
Foto's door:
Diana Scheilen
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
Dagblad De Limburger, 2/3/2015
Samenvatting:
Met foto. Vele tientallen genodigden hebben gistermiddag in Houthem de première bijgewoond van de film Het kogelgat van Château Sint Gerlach. Onder de gasten ook regisseur Robin Peeters, de acteurs Wouter Braaf, Joes Brauers en Ivan Groenheijde en twaalf familieleden van de Amerikaanse militair Joseph A. Ryan, die gisteren precies 70 jaar geleden sneuvelde en begraven werd in Margraten. In de documentaire staat Ryan centraal. Hij nam in september 1944 de schuld op zich van een per ongeluk afgevuurde kogel tijdens een feest in Château Sint Gerlach. Dit om te voorkomen dat de dader, een Afro-Amerikaan, zwaar gestraft zou worden. Het verhaal belicht ook de raciale verdeeldheid in het Amerikaanse leger. Het kogelgat van Château Sint Gerlach is komend weekend te zien op L1-tv en wordt ook vertoond tijdens intercontinentale KLM-vluchten.
Geografische namen: