Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: expositiesx
beacon
173  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Expositie over lokale tradities : Uitleg voor niet-katholieken
Datering:
2023
Titel:
Expositie over lokale tradities : Uitleg voor niet-katholieken
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 28/6/2023
Samenvatting:
Foto: Maurice Essers op de tentoonstelling over de processie in Houthem.

In Houthem begint vrijdag een expositie over processies in Zuid-Limburg. Aan de hand van beelden uit met name Eijsden, Gronsveld en Margraten wordt uitgelegd wat die eeuwenoude tradities betekenen.

HOUTHEM - De foto’s van de bronk in Eijsden en Gronsveld spreken boekdelen. Slierten bruidjes met bloemenmandjes. Jonkheden met vaandels en heiligenbeelden, harmonieën en schutterijen in vol ornaat. Maar ook hele volksstammen die samen de cramignon dansen, met tafels vol vers gebakken vlaaien en de boerenkapel op de muziekkiosk.

Thuiskomen
„De bronk is zeker in plaatsen als Eijsden en Gronsveld nog het feest van de verbroedering”, constateert Maurice Essers, samensteller van de expositie over de processies in Zuid-Limburg, die vrijdag begint in het Heiligdom St. Gerlach in Houthem. „Het brengt de mensen samen. Je ziet dat jongeren die naar elders zijn verhuisd speciaal voor die bronk terugkeren, en dat ook beschouwen als thuiskomen.”
Gerry Jacobs, wethouder in Eijsden-Margraten en zelf jarenlang lid van de Jonkheid van Oost, kan dat alleen maar bevestigen: „Het hele dorp leeft wekenlang toe naar die bronk. De straten worden voor de processie versierd met bonte bloemtapijten, waarbij de buurten elkaar proberen af te troeven. Het is iets van het eigen dorp, waar je fier op bent, en waarbij je die trots ook wilt uitdragen.” De processie is echt iets van het katholieke zuiden.
Samenvatting2:
Dat is geen toeval. In de negentiende eeuw werden processies in de Grondwet verboden, behalve in streken waar het al
eeuwenlang een traditie was. „Vandaar dat je boven de rivieren alleen nog een processie zag in dorpen als Laren in ’t Gooi”, legt Essers uit. Dat artikel is pas ergens in de jaren tachtig van de twintigste eeuw uit de Grondwet geschrapt. Waarom die traditie vooral in de streek rond Eijsden, Gronsveld, Sint Geertruid en Margraten nog sterk zo leeft, is niet duidelijk. Wellicht heeft het te maken met hoe ouderen het aan de jongere generaties doorgeven, oppert Jacobs.

Bindmiddel
In andere plaatsen neemt de belangstelling voor de bronk af, ziet Essers. „Maar je ziet links en rechts initiatieven ontstaan om de processie toch weer nieuw leven in te blazen”, zegt hij. „Zoals recent nog in Wahlwiller. Blijkbaar missen de bewoners daar toch de bronk, als bindmiddel in de gemeenschap. Naarmate de samenleving individualistischer wordt, wordt de behoefte aan iets gezamenlijks alleen maar groter.”
De expositie in Houthem is in juli en augustus te zien. Ze wordt vrijdag om 15.00 uur officieel geopend met een film over de bronk. Die is te zien in gemeenschapshuis De Holle Eik.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Tentoonstelling in het Heiligdom Sint Gerlach : Het leven en werken in kloosters : ora et labora
Datering:
2022
Titel:
Tentoonstelling in het Heiligdom Sint Gerlach : Het leven en werken in kloosters : ora et labora
Titel tijdschrift:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem
Afleveringsnummer:
Parochieblad voor Broekhem en Houthem, 30 (2022) nr. 5 (7 mei), p. 6
Samenvatting:
Een bijzondere expositie in het Heiligdom St Gerlach. Het leven en werken in kloosters, 'Ora et labora"
Vakwerken binnen kloosters is een Kroniek van opgravingen op het Landgoed St. Gerlach, het vroegere stift St. Gerlach. Er zijn restanten gevonden van een rijke historie van kloosterlingen die er geleefd en gewerkt hebben door de eeuwen heen. Van oorsprong een Norbertinessen klooster, een vriendengemeenschap op zoek naar God om in een later tijdperk over te gaan in een adellijke stift voor dames uit de gegoede kringen, die leefden volgens de regel van Augustinus; tot elk goed werk bereid. Het waren reguliere kanunnikessen die leefden volgens het getijden gebed.

Deze tentoonstelling schenkt aandacht aan 15 beroepen uit het kloosterleven. Het pottenbakken, schoenen maken en stenen bakken (kloostermoppen), zijn hier nu al bewezen door de gevonden vondsten. Maar hoogstwaarschijnlijk werden hier en elders ook beroepen uitgeoefend als hosties bakken, edelsmeden, kunstsmeedwerk, slaan van munten en rekenen met rekenmunten, timmer- en houtsnijwerk, etsen, kruiden zoeken en medicijnen maken, spinnen en kleding naaien, kaarsen gieten, wijn verbouwen en bier brouwen. En waarschijnlijk zelfs glas in loodramen maken, gebrandschilderd glas. Mogelijk zijn er nog meer beroepen op te noemen.
Samenvatting2:
Naast vele artefacten, die bij de boven genoemde beroepen behoren, is ook een gerestaureerd Elmpter voorraadvat te zien. De scherven van dit vat zijn gevonden tijdens de restauratie van château St. Gerlach. De restauratie van dit voorraadvat is mogelijk gemaakt door de Heemkundevereniging Houthem-St. Gerlach. De restauratie heeft plaats gevonden bij Restaura te Heerlen.
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door de samenwerking van Archeologische vereniging Valkenburg aan de Geul, de vrijwilligers van Heiligdom St. Gerlach, de vrijwilligers van het open restauratieatelier en de heemkundevereniging Houthem-St. Gerlach.

Deze tentoonstelling is te bezichtigen van 27 april t/m 12 juni tijdens de openingsuren maandag t/m zaterdag van 10.00-16.30 u en zondag vanaf 10.30 u. Er is geen entree. Een vrijwillige bijdrage voor de instandhouding van het heiligdom is altijd welkom.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
'De muren van het klooster zaten vol met zweet van nijvere zusters Houthem' : Nijvere ambachtslieden
Datering:
2022
Titel:
'De muren van het klooster zaten vol met zweet van nijvere zusters Houthem' : Nijvere ambachtslieden
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Rob Oostwegel
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 29/4/2022
Samenvatting:
Foto: Doeke Krikke hangt een schilderij met oude beroepen van Pieter Bruegel de Oude op. In de vitrine staan onder meer een brouwketel en een wijnpers.

In het klooster van de zusters norbertinessen in Houthem werd in de middeleeuwen hard gewerkt. Dat bewijzen vondsten die bij archeologische opgravingen zijn gedaan.
HOUTHEM - In de middeleeuwse kloosters was het parool 'ora et labora'. Bid en werk, dus. Dat gold zeker ook voor het convent van de zusters norbertinessen in Houthem, zegt archeoloog Doeke Krikke. Uit vondsten blijkt dat zij zelf kleding en leren schoenen maakten, en hij heeft ook bewijzen gevonden dat zij in Houthem hun eigen potten en kruiken bakten.
Waarschijnlijk werden in het klooster tussen 1202 en 1786, toende zusters definitief uit het stift in Houthem vertrokken, nog wel meer ambachten beoefend: bier brouwen, wijn maken, ijzersmeden. ,,Maar daar heb ik nog geen concrete bewijzen voor gevonden", zegt Krikke, ,,dus daar kan ik als historicus ook verderniets over zeggen."

Het klooster werd aan het begin van de dertiende eeuw gesticht om pelgrims die in Houthem het graf van de heilige Gerlachus bezochten op te vangen en te verzorgen. Aanvankelijk woonden er paters en zusters, vertelt Krikke, maar al snel trokken die paters verder naar andere kloosters en werd Houthem een echt zustersconvent.

Marskramer
Voor Krikke is het geen verrassing dat die nonnen de handen uit de mouwen staken en ook niet terugdeinsden voor zwaardere klusjes. ,,Ze moesten vaatwerk hebben om eten en drank in te bewaren", legt hij uit. ,,En ze konden moeilijk wachten tot weer eens een marskramer langskwam met aardewerk, dus zat er niets anders op dan zelf potten te gaan bakken."
Samenvatting2:

Maar voor Krikke is dat pas een feit als hij daar bewijzen voor vindt. Op de expositie 'Leven en werken in kloosters', die momenteel te zien is in het museum van Houthem, zijn de nodige misbaksels te zien die in een oude beerput zijn gevonden. Kruiken met deuken, bijvoorbeeld. ,,Die gooi je meteen weg", zegt Krikke, ,,dus die oven stond hier in de buurt."
Dat de zusters ook hun eigen kleren maakten, leidt Krikke af uit het gebit van een schedel die in een oud graf is gevonden. Een van de tanden is aan de bovenkant ingeslepen. ,,Daar bond die zuster de draad aan vast als ze wol ging spinnen", zegt hij, ,,want haar beide handen had ze nodig om de tol rond te draaien en de draad in te smeren met vet."
Zijn stelling dat de zusters leren schoenen maakten, wordt volgens Krikke onderbouwd door de vondst van negatieve leerresten: ,,Als je een onderdeel voor een schoen uitsnijdt, gooi je het randje dat overblijft weg. En die randjes hebben we hier gevonden." Twee modellen waren blijkbaar populair bij de zusters: trips met spitse punten en zachte 'stillegangs' voor in de kloostergangen.

Zweet
Krikke sluit niet uit dat de zusters voor het hele zware werk, zoals het smeden van ijzerwerk, iemand inhuurden. In het adellijke stift woorden adellijke dames die zich wel zo'n hulpje konden permitteren. Maar dat ze ook zelf van aanpakken wisten, staat voor hem buiten kijf: ,,De muren van het klooster zaten vol met het zweet van nijvere zusters."

De expositie in het Heiligdom Houthem is tot 12 juni te zien. Zaterdag 7 mei geeft Doeke Krikke er een lezing over de tentoonstelling, aanvang 15.00 uur

Samenvatting3:
Haar beide handen had ze nodig om de tol rond te draaien en de draad in te smeren met vet.
Doeke Krikke

Ze konden moeilijk wachten tot weer eens een marskramer langskwam met aardewerk.
Archeoloog Doeke Krikke
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Jo van Aken haalt verdwenen beelden van Broekhem terug
Datering:
2022
Titel:
Jo van Aken haalt verdwenen beelden van Broekhem terug
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Jean-Pierre Geusens
Titel tijdschrift:
limburger.nl
Afleveringsnummer:
limburger.nl, 17/5/2022
Samenvatting:
Tot half juli zijn in de Hoeskamer van Broekhem-Noord oude foto’s van de buurt te zien. Afkomstig uit het enorme archief van fotograaf Jo van Aken: „Van wat je hier ziet is zeker tachtig procent verdwenen.”
U zegt het zelf al: veel gebouwen en plekjes die u in de vorige eeuw heeft gefotografeerd in Broekhem zijn inmiddels verdwenen. Maakt u dat niet een beetje verdrietig?

„Je kunt het ook anders bekijken. Je houdt de ontwikkelingen toch niet tegen. Maar door die foto’s van toen is het niet helemaal weg. Ik ga zo nog steeds te werk. Toen ik hoorde dat de witte huizen aan de Dr. Poelsstraat gesloopt zouden worden, heb ik mijn camera gepakt.”

U begon al vroeg te fotograferen. In een tijd dat nog maar weinig mensen een camera hadden.

„Mijn eerste camera kreeg ik in 1957 - ik was toen veertien jaar - van een oom. Een Agfa Click die hij zelf niet meer nodig had. De fotorolletjes moest ik zelf kopen. Maar wij hadden het thuis niet breed, dus met zo’n rolletje van twaalf opnamen deed ik soms wel drie maanden: twee foto’s, en dan weer een paar weken niets.”

Drukte u de foto’s zelf af?

Aanvankelijk niet, natuurlijk. Maar toen ik bij jongerencentrum Pradoe - Praten & Doen - terechtkwam, leerde ik hoe je in de donkere kamer te werk moest gaan. Ik was daar het hulpje van kunstenaar Henk Habets. Van hem heb ik in die tijd heel veel opgestoken.”
Samenvatting2:
Dat is de technische kant. Waar leerde u kijken, de kern van de fotografie?

„Ik ben lang lid geweest van fotoclub Fotof Limburg. Met die groep maakten we regelmatig foto’s in binnen- en buitenland. Na afloop bespraken we elkaars werk. Daar steek je veel van op.”

Wie kwam op het idee om met foto’s uit uw enorme archief een expositie te maken over het Broekhem van de vorige eeuw?

„De mensen van de Hoeskamer. Elke woensdag komen daar mensen uit de buurt bij elkaar om een kaartje te leggen of zo maar wat te kletsen. Allemaal mensen uit de buurt, bij wie die oude foto’s vaak hele mooie en dierbare herinneringen oproepen.”

In de Hoeskamer hangen meer dan vierhonderdvijftig foto’s. Allemaal door u gemaakt?

„Nee, hoor. De oudste foto dateert uit 1910. Ik ben niet meer de jongste, dat klopt, maar toen fotografeerde ik echt nog niet... Nee, ik scan ook oude foto’s tegen die ik ergens tegenkom. Zo krijg je een compleet beeld van Valkenburg, vroeger en nu.”

De expositie met oude foto’s van Broekhem is tot 16 juli te zien in de Hoeskamer aan de Dr. Ariënsstraat in Valkenburg, elke woensdag en zaterdag van 14 tot 16 uur.
Trefwoorden:
Geografische namen: