Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
19  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Dynamische verkeersborden na komst nieuwe afrit A79
Datering:
2009
Titel:
Dynamische verkeersborden na komst nieuwe afrit A79
Auteur:
Jurgen Simon
Foto's door:
Gert Lammer
Titel tijdschrift:
Heuvelland Aktueel
Afleveringsnummer:
Heuvelland Aktueel, 16/12/2009
Samenvatting:
Foto: De eerste aanzet voor het aanleggen van de nieuwe afrit is al enige tijd geleden door burgemeester Martin Eurlings en deputé Bert Kersten gegeven.

Op dit moment overlegt de gemeente Valkenburg met Rijkswaterstaat over de mogelijkheid om dynamische bewegwijzering op de A79 aan te brengen als de nieuwe afrit bij de Beekstraat een feit is. "Vooral tijdens het toeristenseizoen is het wenselijk om bij grote drukte op de Emmaberg verkeer richting Valkenburg-centrum actief vanaf de A79 te verwijzen via de nieuwe afrit Beekstraat", laat burgemeester Martin Eurlings weten. "Dit zal alleen gebeuren bij grote drukte. Hierdoor zullen dan vooral op de weg Broekhem en de Prinses Beatrixsingel een grotere drukte te verwerken krijgen." De nieuwe afrit aan de Beekstraat zal volgens Eurlings met name gebruikt gaan worden door het verkeer dat aan de westelijke zijde van Valkenburg moet zijn. "Dit betreft dus verkeer richting Hout-hem, Berg en Terblijt, Broekhem, De Valkenburger en bijvoorbeeld de Valkenier. Op het grootste gedeelte van het onderliggende weggennet betekent dat geen noemenswaardige toename ten opzichte van de huidige situatie.Ook zou deze route wellicht met aanvullende bewegwijzering als hoofdroute richting Casino en Thermae kunnen dienen. Maar ook dat zijn relatief beperkte aantallen verkeer." Of er een Transferium aangelegd gaat worden, beslist de raad op 12 april volgend jaar over. De ontwerpen van de afrit zijn zo gemaakt dat realisatie van een Transferium mogelijk blijft.
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Alpenafrit in Valkenburg
Datering:
2009
Titel:
Alpenafrit in Valkenburg
Foto's door:
Joost Ritzen
Illustraties door:
DHV
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 29/11/2009
Samenvatting:
Foto: Het viaduct van de A79 bij Strabeek is een van de hoogste van Nederland. Bij de aanleg van de afrit moet een hoogteverschil van 23 meter worden overwonnen. Tekening: De afrit komt in een open tunnelbak te liggen. Bij de aanleg van de nieuwe afrit van de A79 bij Strabeek moet een hoogteverschil van 23 meter worden overwonnen. Dat vergt het uiterste van de constructeurs bij verkeersbureau DHV: het wordt een afrit die in de Alpen niet zou misstaan. De ingenieurs hebben er lang mee geworsteld, geeft Esther Heffels van verkeersbureau DHV toe. De nietige Strabekervloedgraaf heeft een diep dal uitgeschuurd op het Zuid-Limburgse plateau. Het gevolg is een hoogteverschil van maar liefst 23 meter tussen de Bosstraat en de Beekstraat. En juist daar komt de nieuwe afrit van de A79, de autosnelweg van Heerlen naar Maastricht. Tot overmaat van ramp hebben de constructeurs van de afrit maar vijfhonderd meter om dat hoogteverschil te overwinnen. Uitwijken naar rechts, waardoor je een ruime bocht zou kunnen maken, gaat ook al niet. De nieuwe weg zou dan het beschermde natuurgebied Ravensbosch binnendringen, en dat heeft tien jaar geleden al een keertje tot uitstel - en bijna afstel - van het plan geleid: de afrit is alleen te realiseren als het asfalt netjes binnen het trace van de A79 zelf blijft. Het is een zware bevalling geweest, maar het ís uiteindelijk gelukt. De afrit begint straks boven op de berg, ter hoogte van het bestaande viaduct aan de Bosstraat. De weg duikt vervolgens pal langs de A79 naar beneden. Het wordt een steile berghelling, legt Heffels uit: „Om dat gigantische hoogteverschil te overbruggen hebben we een afrit met een hellingspercentage van 4 a 5 procent nodig. Dat past nog precies binnen de wettelijke normen.” Het vergt straks ook de nodige stuurmanskunst van de automobilisten, vrezen bewoners van de wijk Broekhem. Vooral in de winter, als het ’s nachts gevroren heeft en die weg glad is. „De huidige oprit aan de andere kant van de
Samenvatting2:
A79 kom je bij vorst al bijna niet op”, waarschuwt buurtbewoner Axel Simons. „Ik hoop dat de gemeente daar tijdig zout strooit, want anders heeft Valkenburg er volgend jaar een bobsleebaan bij...” De extreem steile helling levert de ontwerpers van de afrit og een technisch probleem op. Het landschap moet zo diep ingesneden worden dat de afrit aan weerszijden beschermd moet worden met hoge keermuren. Aan de kant van de autosnelweg wordt die damwand maximaal vijf meter hoog, aan de zijde van het Ravensbosch zelfs negen meter. Het wordt in feite een open tunnelbak, vergelijkbaar met de afrit van de A2 op de Kruisberg bij Meerssen. „Op een andere plek hadden we ongetwijfeld gekozen voor een glooiend talud met een natuurlijke afwerking van gras of struiken”, legt Heffels uit. „Maar dat is hier niet mogelijk. We hebben daar simpelweg de ruimte niet voor omdat we nu eenmaal niet aan dat aangrenzende natuurgebied mogen komen.” Hoe de betonnen damwanden afgewerkt worden - blijft het gewoon beton, of komt er groen voor - is nog niet duidelijk. Daarover moet DHV nog overleggen met de welstandscommissie in Valkenburg. Voorzitter Jose Hermens van het bewonersplatform Broekhem hoopt alvast op een ‘groene’ muur: „Bij de A2 in Meerssen rij je tussen twee betonnen muren door, en dat vind ik nou niet direct mooi.” De afrit eindigt bij het huidige viaduct aan de ‘oude’ Beekstraat, het wandelpad richting Ravensbosch. De weg sluit met een haakse bocht aan op een nieuwe weg die de gemeente Valkenburg aan de Geul moet aanleggen. Via die weg dalen automobilisten af naar bedrijventerrein De Valkenberg, waar de bestaande oprit en de nieuwe afrit met een rotonde worden verbonden met Beekstraat. Het gemeentelijke ‘verlengstuk’ van de eigenlijke afrit wordt nóg steiler dan die afrit zelf. Volgens Heffels krijgt die verbindingsweg met het gemeentelijk wegennet een maximaal hellingspercentage van 7 tot 8 procent. Daarmee is het nog net geen tweede Cauberg, waar het
Samenvatting3:
hellingsprecentage op het steilste stuk 12 procent bedraagt, maar de weg komt toch aardig in de buurt: met de nieuwe afrit van de autosnelweg Heerlen-Maastricht krijgt Valkenburg er volgend jaar een verkeerstechnisch hoogstandje bij. DE AANLEG De Valkenburgse gemeenteraad neemt volgende maand een definitief besluit over de afrit A79. In april of mei wordt het project aanbesteed. Bureau DHV verwacht dat halverwege 2010 kan worden gestart met de aanleg. Als alles meezit is de afrit eind 2010 klaar. Archeologen verwachten Via Belgica onder A79 Archeologen hopen dat bij de aanleg van de nieuwe afrit van de A79 onaangetaste restanten van de Via Belgica worden gevonden, de oude Romeinse weg tussen Maastricht en Heerlen. Om ‘verrassingen’ tijdens de uitvoering te vermijden, worden vooraf proefsleuven gemaakt, zodat op voorhand duidelijk is of er inderdaad archeologische vondsten te verwachten zijn.
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Transferium A79 technisch haalbaar : Valkenburg onderzoekt kosten
Datering:
2009
Titel:
Transferium A79 technisch haalbaar : Valkenburg onderzoekt kosten
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 29/11/2009
Samenvatting:
De aanleg van een transferium bij de toekomstige afrit van de A79 bij Strabeek is technisch haalbaar. Dat blijkt uit een eerste haalbaarheidsonderzoek dat de gemeente Valkenburg aan de Geul heeft laten uitvoeren. De gemeente speelt al langer met de gedachte om aan de rand van Valkenburg een groot parkeerterrein voor langparkeerders aan te leggen. Toeristen zouden hun auto daar kunnen neerzetten, waarna ze te voet of met het openbaar vervoer naar het centrum gaan. Op die manier zou de enorme parkeerdruk op het centrum enigszins verminderd kunnen worden, vooral in het toeristische hoogseizoen. Het braakliggend terrein onder het viaduct van de A79 aan de Beekstraat lijkt een ideale plek voor zo’n parkeerterrein. Het terrein ligt langs de spoorlijn Maastricht-Valkenburg-Heerlen. Als die spoorlijn binnenkort wordt vervangen door een lightrailverbinding, kan daar mogelijk een extra station worden gerealiseerd. Technisch is een transferium daar mogelijk, concludeert verkeerswethouder Jef Kleijnen (PPGV) uit het onderzoek. „Op die plek is een regenwaterbuffer gepland”, zegt hij, „maar die kunnen we eventueel wel een stukje opschuiven, dat is het probleem is.” De vraag is alleen of het plan ook financieel haalbaar is voor de gemeente. In januari praat het college van B en W daarover met de gemeenteraad. „De raad moet maar aangeven hoeveel geld zo’n transferium ons waard is”, aldus de wethouder.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Broekhem temt druk verkeer : Wethouder belooft buurt extra maatregelen tegen verkeersoverlast na aanleg afrit A79
Datering:
2009
Titel:
Broekhem temt druk verkeer : Wethouder belooft buurt extra maatregelen tegen verkeersoverlast na aanleg afrit A79
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Johannes Timmermans
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 27/11/2009
Samenvatting:
Foto: Broekhem vreest dat de drukte op de provinciale door Broekhem toeneemt. Vooral de schooljeugd komt dan in het nauw. Broekhem krijgt, net als in Houthem, een ‘verkeersarrangement’. Wethouder Jef Kleijnen heeft de bewoners gisteravond gevraagd om een werkgroep te vormen die zich gaat buigen over maatregelen tegen verkeersoverlast. De cijfers zijn bijna te mooi om waar te zijn. Door de nieuwe afrit van de A79 bij Strabeek wordt het op de Beatrixsingel in Broekhem minder druk: het aantal auto’s daalt er volgens de prognoses met 2 procent. Het ís ook niet waar, geeft verkeersdeskundige Ben van Eijsden eerlijk toe: „Dit is het beeld op een normale werkdag. In het weekeinde is de situatie anders. We hebben daar geen concrete cijfers over, maar dan wordt het op de Beatrixsingel ongetwijfeld drukker als de afrit van de A79 klaar is, zeker in het toeristenseizoen.” De nieuwe afrit moet de Emmaberg ontlasten. Dat betekent automatisch dat het op de nieuwe route naar het centrum drukker wordt, beaamt Van Eijsden: „Dat geldt voor de provinciale weg door Broekhem, maar ongetwijfeld ook voor de Beatrixsingel. Je mag namelijk aannemen dat toeristen via die Beatrixsingel naar de parkeerplaats in het Odapark rijden.” Tijdens de informatieavond over de plannen voor de A79 hebben inwoners van Broekhem nogmaals aangedrongen op maatregelen om de verkeerssituatie beheersbaar te houden. Vooral de schooljeugd die via de provinciale weg fietst, komt straks in het nauw, vrezen de bewoners. Wethouder Jef Kleijnen (PPGV) van verkeer heeft voorgesteld om een werkgroep te vormen die zich over de verkeerssituatie in Broekhem gaat buigen. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg, dat eerder ook heeft meegewerkt aan het ‘verkeersarrangement voor Houthem, is volgens Kleijnen bereid om die werkgroep te ondersteunen.
Samenvatting2:
Het platform Broekhem neemt het aanbod van de wethouder ‘in beraad’, zegt secretaris Jo Huynen. Volgende week dinsdag houdt het platform zelf een bijeenkomst in het zustersklooster in Broekhem-Noord. „We laten daarna zo snel mogelijk weten wat ons standpunt is”, zegt hij.
Geografische namen: