Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
19  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Volgende week start groot onderhoud aan A79
Datering:
2021
Titel:
Volgende week start groot onderhoud aan A79
Auteur:
Fons Winteraeken
Titel tijdschrift:
www.tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
www.tvvalkenburg.tv, 27/1/2021
Samenvatting:
Vanaf maandag 1 februari wordt gestart met het groot onderhoud aan de autosnelweg A79 tussen Maastricht en Heerlen. Er zal maar één rijbaan beschikbaar zijn. Het onderhoud zal het gehele jaar 2021 duren.

Stil asfalt
Bouwbedrijf Heymans Infra vervangt de deklaag van de snelweg A79 door stiller asfalt, zgn. zoab asfalt en past onder andere de vangrails, afwatering en bermen aan, zodat deze weer voldoen aan de eisen van deze tijd. Ook wordt een aantal op- en afritten verlengd om de komende jaren een goede doorstroming van het verkeer te kunnen waarborgen. Het groot onderhoud aan de A79 is volgens planning in december 2021 klaar.

Vanaf 1 februari
Allereerst zullen aanvullende onderzoeken aan de weg verricht worden. Tevens zal er een geleiderail geplaatst worden tussen Bunde en Hulsberg. Dit zal overdag worden uitgevoerd. Vanwege de veiligheid van de werknemers die de werkzaamheden uitvoeren en de weggebruiker, wordt in beide richtingen één rijstrook afgezet. Dit betekent dat het gemotoriseerde verkeer de autoweg in beide richtingen kan blijven gebruiken.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Transferium A79 technisch haalbaar : Valkenburg onderzoekt kosten
Datering:
2009
Titel:
Transferium A79 technisch haalbaar : Valkenburg onderzoekt kosten
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 29/11/2009
Samenvatting:
De aanleg van een transferium bij de toekomstige afrit van de A79 bij Strabeek is technisch haalbaar. Dat blijkt uit een eerste haalbaarheidsonderzoek dat de gemeente Valkenburg aan de Geul heeft laten uitvoeren. De gemeente speelt al langer met de gedachte om aan de rand van Valkenburg een groot parkeerterrein voor langparkeerders aan te leggen. Toeristen zouden hun auto daar kunnen neerzetten, waarna ze te voet of met het openbaar vervoer naar het centrum gaan. Op die manier zou de enorme parkeerdruk op het centrum enigszins verminderd kunnen worden, vooral in het toeristische hoogseizoen. Het braakliggend terrein onder het viaduct van de A79 aan de Beekstraat lijkt een ideale plek voor zo’n parkeerterrein. Het terrein ligt langs de spoorlijn Maastricht-Valkenburg-Heerlen. Als die spoorlijn binnenkort wordt vervangen door een lightrailverbinding, kan daar mogelijk een extra station worden gerealiseerd. Technisch is een transferium daar mogelijk, concludeert verkeerswethouder Jef Kleijnen (PPGV) uit het onderzoek. „Op die plek is een regenwaterbuffer gepland”, zegt hij, „maar die kunnen we eventueel wel een stukje opschuiven, dat is het probleem is.” De vraag is alleen of het plan ook financieel haalbaar is voor de gemeente. In januari praat het college van B en W daarover met de gemeenteraad. „De raad moet maar aangeven hoeveel geld zo’n transferium ons waard is”, aldus de wethouder.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Startsein klinkt eindelijk voor `eigen' afrit A79
Datering:
2009
Titel:
Startsein klinkt eindelijk voor `eigen' afrit A79
Auteur:
Jurgen Simon
Titel tijdschrift:
Heuvelland Aktueel
Afleveringsnummer:
Heuvelland Aktueel, 11/2/2009
Samenvatting:
Met de ondertekening van het convenant en even later de onthulling van het bouwbord is het officiële startsein gegeven voor de aanleg van de afrit van de A79. Deze nieuwe afrit van de autosnelweg Heerlen-Maastricht komt parallel te liggen aan de oprit nabij bouwmarkt Karwei. Valkenburg koesterde al geruime tijd de wens om een eigen afrit te krijgen van de A79. Al hij de aanleg van de A79, ruim dertig jaar geleden, wilde Valkenburg al een eigen afrit. Tot op heden moeten alle auto's, komende uit de richting van Heerlen, via Hulsberg en Emmaberg het Geulstadje inrijden. Onder het motto 'Snel naar hartje stad!' speelt de realisatie van de afrit A79 een belangrijke rol in het centrumupgradingsplan 'Hart voor Valkenburg'. De afrit moet een aanzienlijke bijdrage leveren in het verbeteren van de verkeersdoorstroming in het centrum van Valkenburg. Tevens worden de kernen Houthem-Sint Gerlach en Broekhem ook beter bereikbaar door de komst van een extra afrit. De kosten van de aanleg bedragen 2 miljoen euro en zullen voornamelijk door de Provincie Limburg gedragen worden. De definitieve aanleg zal in 2016 starten en duurt ongeveer 4 tot 6 maanden. Uiterlijk 2011 moet de afrit klaar voor gebruik zijn. Omdat gevreesd wordt voor sluipverkeer door Broekhem. zal een verkeersarrangement voor deze kern worden gemaakt",aldus een woordvoerder van de gemeente Valkenburg aan de Geul.
Trefwoorden:
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Staren in verkeersbol
Datering:
2010
Titel:
Staren in verkeersbol
Auteur:
René Willems
Illustraties door:
Rob van Hugten
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 25/2/2010
Samenvatting:
Graphic : De aanleg van de nieuwe afrit op de A79 heeft grote gevolgen voor de verkeersstromen rond Broekhem.

De werkgroep Verkeer in Broekhem zoekt naar een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Althans, nog niet. Het probleem ontstaat pas als de nieuwe afrit van de autosnelweg A79 eind dit jaar in gebruik wordt genomen. Wat staat Broekhem te wachten als de nieuwe afrit van de A79 klaar is? Verkeersdeskundigen spreken elkaar tegen. Volgens de cijfers van de gemeente Valkenburg aan de Geul zou het op de Prinses Beatrixsingel zelfs rustiger worden. Dat gelooft geen hond; zelfs de gemeente geeft toe dat die prognose hoogst onwaarschijnlijk is. Maar wat dan? In Valkenburgs grootste woonwijk hebben ‘gewone’ buurtbewoners een werkgroep geformeerd die oplossingen zoekt voor de verkeersproblemen die eind dit jaar op Broekhem afkomen. Zelfsturing in optima forma, jubelt het gemeentebestuur. Zo moet het. Maar de werkgroep heeft zichzelf wel een bijna onmogelijke opgave opgelegd: hoe kun je nu een oplossing vinden voor een probleem dat je nog helemaal niet kent? Wacht tot die afrit in oktober klaar is en duidelijk wordt waar het verkeer precies vastloopt, suggereerden inwoners deze week tijdens een informatieavond van de werkgroep in gemeenschapshuis De Beemde. Voorzitter Axel Simons vindt dat echter niet verstandig: „Het wordt toch al een hele opgave om een voorstel te maken waarin iedereen zich kan vinden. Dat kost tijd; zo’n ingewikkeld verkeersarrangement steek je echt niet op twee middagen in elkaar. Daarom willen we nu alvast beginnen, zodat we niet nóg meer tijd verliezen.” Dat heeft de werkgroep in elk geval goed ingeschat, beaamt Anita van Rennes, die zelf nauw betrokken is bij een vergelijkbaar initiatief rond de Keutenberg in Schin op Geul: „Bij ons gaat het om een veel kleiner gebied, met een relatief simpele structuur.
Samenvatting2:
Na een jaar zijn we eindelijk zo ver dat eerste ideeën voor een mogelijke oplossing op papier staan. In die zin klopt het dus dat je daar echt wel even de tijd voor moet nemen.” Wat de situatie in Broekhem extra ingewikkeld maakt, is dat er nogal wat verkeersstromen bij elkaar komen in het dorp. Broekhem is de doorgaande route voor toeristisch verkeer richting Valkenburg-centrum, vrachtwagens die naar het bedrijventerrein De Valkenberg moeten, jongeren die op de fiets naar school gaan en sluipverkeer dat de dagelijkse verkeersellende bij De Geusselt probeert te omzeilen door via de Cauberg naar Maastricht te rijden. De vraag is welk effect de aanleg van de nieuwe afrit op de A79 heeft op die verkeersbewegingen. Broekhem hoopt dat het straks eindelijk verlost is van de zware vrachtwagens, want die kunnen vanaf de A79 rechtstreeks naar De Valkenberg. Daar staat echter tegenover dat een deel van het sluipverkeer richting Cauberg, dat nu nog via Emmaberg en Nieuweweg gaat, straks via Broekhem rijdt. „Jullie lossen het probleem-Emmaberg op”, bevestigt Jeroen Duijsens van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg, „maar daarmee creëer je op een andere plek een nieuw probleem.” Daar komt bij dat ‘de buren’ in Houthem inmiddels een aantal maatregelen in voorbereiding hebben om sluipverkeer uit hun dorp te weren. Ook dat heeft ongetwijfeld consequenties voor de druk op de doorgaande wegen in Broekhem: hoe meer obstakels Houthem opwerpt voor het sluipverkeer, hoe meer automobilisten zullen kiezen voor de alternatieve route via Broekhem, de Cauberg en Vilt. Hoe druk het straks daadwerkelijk wordt in Broekhem blijkt pas in november, als de afrit van de A79 open is. Dan wordt ook duidelijk welke concrete maatregelen Broekhem moet nemen. „Gelukkig hebben we nog een lange weg te gaan”, constateert Simons.
Samenvatting3:
In kader: De ideeën voor het verbeteren van de verkeerssituatie in Broekhem worden straks vastgelegd in een verkeersarrangement. Het arrangement wordt opgesteld in nauw overleg met politie, gemeente en scholen. Het ROVL, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg, leidt dat proces in goede banen. Het ROVL stelde al zo’n dertig verkeersarrangementen op; op dit moment wordt gewerkt aan plannen voor Houthem en de Keutenberg. ‘Kwaliteit is belangrijker dan tempo’ De tijd dringt voor Broekhem. In april wordt begonnen met de aanleg van de nieuwe afrit langs de A79. In september of oktober gaat die open voor het verkeer. Voorzitter Axel Simons (foto) van de werkgroep verkeer laat zich echter niet opjagen: „Een goed plan kost tijd. En die nemen we: kwaliteit is belangrijker dan tempo, want het gaat uiteindelijk om onze veiligheid.”
Geografische namen: