Uw zoekacties: Artikelen

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

Filter: stationsx
beacon
142  artikelen
sorteren op:
 
 
 
 
Artikel
Kleine kans op sluiting station Houthem
Datering:
2022
Titel:
Kleine kans op sluiting station Houthem
Auteur:
Fons Winteraeken
Foto's door:
Gemeente Valkenburg aan de Geul
Titel tijdschrift:
tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
tvvalkenburg.tv, 4/2/2022
Samenvatting:
De kans dat het station Houthem gesloten wordt, is klein. Wethouder Vankan zei over de gesprekken dat er met Prorail niet gesproken is over het sluiten van station. “Wij willen Prorail niet op ideeën brengen. Er is wel serieus gekeken naar risico-overwegingen. Er zijn stations gesloten die meer reizigers hebben dan Houthem. Op dit moment is totaal geen enkele sprake van sluiting,” aldus Vankan tijdens de commissievergadering S.O.B. van 1 februari jl.

In tweede instantie legt het college deze optie wel op tafel door er in het raadsvoorstel daar er op in te gaan. Maar het risico op sluiting kan Vankan niet inschatten. “Het is niet bekend nu, wij achten het klein. Na de investering achten wij dat nog kleiner,” zei hij.

Het is nog niet 100% zeker dat Prorail ook meebetaalt aan de realisatie van het OV punt. “Er is een positieve houding van Prorail,” aldus Vankan. De fracties van PGP en VSP beraden zich nog over hun stellingname in dit dossier. De overige fracties van AB, CDA en VVD steunen het voorstel. Daarmee is er een meerderheid.

Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
Overstappunt: Valkenburg alsnog akkoord met uitbouw station
Datering:
2022
Titel:
Overstappunt: Valkenburg alsnog akkoord met uitbouw station
Auteur:
René Willems
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 22/2/2022
Samenvatting:
De gemeenteraad van Valkenburg aan de Geul heeft gisteravond alsnog unaniem ingestemd met de uitbouw van het station in Houthem tot overstappunt voor het openbaar vervoer.

HOUTHEM - Aanvankelijk was er bij de meeste fracties nog grote twijfel over de financiële onderbouwing van de plannen. Het college van B en W heeft de zaak daarop nog eens goed doorgerekend. Dat heeft geleid tot een bijstelling: het project kost geen negen ton, maar ruim zes ton.
In de oorspronkelijke opzet waren ook de kosten van de nieuwe parkeerplaatsen meegenomen. Dat was niet correct, geeft wethouder Carlo Vankan toe: die parkeerplaatsen zijn bedoeld voor de bewoners van de provinciale weg en zijn derhalve geen onderdeel van de plannen voor het station.
Van die zes ton komt slechts iss.000 euro voor rekening van de gemeente. Het resterende bedrag komt van de provincie, spoorbeheerder ProRail en vervoersmaatschappij Arriva.
,,We halen dus met een relatief kleine bijdrage een groot project binnen", aldus Vankan.
Oppositiepartij VSP plaatst nog steeds vraagtekens bij het nut van een overstappunt voor het openbaar vervoer in Houthem. Er zijn immers al dergelijke voorzieningen in Valkenburg en Meerssen, constateert fractievoorzitter Jef Kleijnen.
Volgens wethouder Vankan versterkt de uitbouw van het station echter ook de toeristische kwaliteit van Houthem: ,,Ook hier stappen toeristen uit." Zij kunnen daar straks onder meer een ov-fiets nemen om het Heuvelland in te gaan.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
OV-overstappunt goedkoper door ‘verhuizing’ kostenpost
Datering:
2022
Titel:
OV-overstappunt goedkoper door ‘verhuizing’ kostenpost
Auteur:
Fons Winteraeken
Titel tijdschrift:
tvvalkenburg.tv
Afleveringsnummer:
tvvalkenburg.tv, 25/1/2022
Samenvatting:
De kosten voor de aanleg van de vervallen bewonersparkeerplaatsen zijn ‘verhuisd’ van het onderdeel OV-overstappunt naar het onderdeel reconstructie. De gemeenteraad heeft daarmee ingestemd. “Het feit dat de raming nu (€ 625.000,-) verschilt van de raming uit de kadernota (€ 900.000,-) is deels gelegen in het feit dat de (verplicht afgesproken) aanleg van de vervallen bewonersparkeerplaatsen eerst in die
€ 900.000,- was meegenomen,” aldus een passage uit de raadsnota van het college van B&W.
“Dit was echter niet terecht, want de aanleg van de bewonersparkeerplaatsen is een verplichting die de gemeente dient na te komen, ook als er geen OV-overstappunt wordt aangelegd.”

Verschil
De meer exacte raming van de te verwachte kosten op basis van eenheidsprijzen verklaart het verschil tussen de raming bij de Kaderbrief en de raming nu: € 150.000,-. Het college van B&W hoopt dat Prorail nu wel wil investeren in een OV-overstappunt. Hierdoor zou de mogelijke sluiting van station Houthem St.Gerlach aanzienlijk kleiner worden.

Het voorstel wordt dinsdagavond 1 februari vanaf 19:00 uur besproken in de commissievergadering S.O.B.
Geografische namen:
 
 
 
 
 
Artikel
UITBREIDING : Hotels in Houthem: overstappunt bij station
Datering:
2022
Titel:
UITBREIDING : Hotels in Houthem: overstappunt bij station
Auteur:
René Willems
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 4/2/2022
Samenvatting:
De hotels en B&B’s in Houthem en Geulhem maken zich sterk voor een uitbreiding van het station in het dorp tot overstappunt voor het openbaar vervoer.

Het zou de toeristische structuur van Houthem en Geulhem ten goede komen, schrijft Peter Lahaye namens de gezamenlijke horeca in een brief aan de gemeente. Iets wat de toeristische bedrijven na corona en de watersnood van vorig jaar volgens hem goed kunnen gebruiken.
Ook het kernoverleg Wij Houthem/Sint-Gerlach pleit voor een uitbouw van het treinstation. Het maakt Houthem en Geulhem nog aantrekkelijker voor gasten ‘die werk willen maken van duurzaamheid’, aldus voorzitter Raymond Lodewick en secretaris René Schade.

OV-fietsen

Het college van B en W van Valkenburg wil het treinstation in Houthem uitbreiden met onder meer extra parkeerplaatsen en OV-fietsen. Na lang onderhandelen is ook spoorbeheerder ProRail bereid om mee te betalen aan die vernieuwing van het station.
De gemeenteraad van Valkenburg is niet overtuigd van ‘nut en noodzaak’ van die plannen, waarvoor ook de gemeente geld op tafel zal moeten leggen. Verschillende fracties zijn bang dat het ten koste gaat van andere noodzakelijke investeringen in Houthem.
De twijfelaars vragen zich ook af of er wel behoefte is aan een extra overstappunt voor het openbaar vervoer in het Geuldal. Zij wijzen erop dat in Valkenburg en Meerssen al dergelijke knooppunten zijn gerealiseerd.
Samenvatting2:
Behouden

Wethouder Carlo Vankan ziet in de uitbreiding daarentegen een mogelijkheid om het station ook op langere termijn voor Houthem te behouden. Op zich is geen sprake van een mogelijke sluiting van het station, zegt hij. „En we moeten ProRail ook niet op een idee brengen.”
De ervaring elders leert echter dat ProRail geen stations afstoot waarin recentelijk nog veel geld is geïnvesteerd. Dat zou Houthem toch meer zekerheid bieden, verwacht hij: „Er zijn al stations gesloten waar meer passagiers in- en uitstappen dan in Houthem.”
Het zou de toeristische structuur van Houthem en Geulhem ten goede komen, schrijft Peter Lahaye namens de gezamenlijke horeca in een brief aan de gemeente.
Geografische namen: