Uw zoekacties: F.J.M. Smits van Oijen, privé, 1895 - 1984 Sjtraotkal : Komt het nog goed met het verkeer in Houthem?

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Sjtraotkal : Komt het nog goed met het verkeer in Houthem?
Datering:
2016
Titel:
Sjtraotkal : Komt het nog goed met het verkeer in Houthem?
Auteur:
Jos Schols
Foto's door:
Jos Schols
Titel tijdschrift:
Markant Valkenburg
Afleveringsnummer:
Markant Valkenburg, 8 (2016) nr. 76 (oktober), p. 44/45
Samenvatting:
Foto':
- Bewoners Ger Limpens met ordner, Peter Lahaye, Willem van den Berge en John Blom op de barricades. John Dummer moest even eerder naar een andere afspraak.
- De drukke straat Sint-Gerlach in oostelijke richting met de lage huisnummers. Links de even nummers, rechts de oneven nummers.
- De straat Sint-Gerlach in westelijke richting. Rechts staan meerdere historische panden.
- Scan van gepubliceerde luchtfoto van de lange 'as' door Houthem, in het noorden is de spoorlijn. Locatie is westelijker dan de overige foto's in dit artikel
FOTO: AIR VISION MULTIROTOR AERIAL SERVICES
- De straat Sint-Gerlach (en sommige andere straten) worden gebruikt door bewoners en ander verkeer, zoals dit busje met scholieren van Adelante.
- Het indraaien van de smalle, onoverzichtelijke Vauwerstraat vereist stuurmanskunst.


Al jarenlang sleept de verkeers- en parkeerproblematiek in de doorgaande straat Sint-Gerlach in Houthem. Dat is de west-oost-as van het dorp. In de afgelopen jaren zijn maatregelen getroffen, waarvan sommige alweer (gedeeltelijk) zijn teruggedraaid.
De materie blijkt erg ingewikkeld en de belangengroeperingen zijn talrijk. Een pasklare oplossing lijkt dan ook een hoofdpijndossier zoals dat heet. Desondanks zijn vijf mannen uit deze straat bereid hun visie voor Sjtraotkal te geven.

Te weinig parkeermogelijkheden
Bewoner-ondernemer en betrokken bij 'Wij Houthem' Peter Lahaye (huisnummer 3, aan de zuidkant van de straat): "Gisteren, 22 september, was Carlo Vankan, de wethouder van Fysiek Domein, in Houthem op werkbezoek. Hij wenste echter niet onze straat te bezoeken, omdat, zo verklaarde hij, de kwestie van de verkeersveiligheid en het parkeren al in behandeling is bij de gemeente. Ik vind dat een gemiste kans van de wethouder." De toon is gezet.
Samenvatting2:
Hij vervolgt zijn betoog: "De gemeente wil hier een 30 km-straat van maken. Dat is op zich een prima idee, maar de angel van de problematiek gaat over de verkeerde indeling van de weg. Er zijn hier te weinig parkeervakken. Als het aan de gemeente ligt, worden alleen de woningen aan de zuidkant, dus aan de kant van de oneven huisnummers, opgescheept met parkeerders."

Aan andere kant parkeren
Peters nevenbuurman Ger Limpens: "Afgelopen april was er een inloopmiddag waarin de gemeente Valkenburg aan de Geul haar plannen aan de bewoners en de ondernemers presenteerde. Later situeerde het gemeentebestuur de parkeervakken bij de oneven huisnummers, omdat het zicht op de historische panden vrij zou moeten blijven...."
Volgens Ger wil het gemeentebestuur dat vooral de bewoners de straat Sint-Gerlach gebruiken.

Hij merkt op dat noodzakelijkerwijs ook ondernemers, landbouwvoertuigen en schoolverkeer (auto's en busjes naar en van Adelante) deze straat zullen blijven gebruiken. "Ondanks de mogelijke maximum snelheid van 30 km/uur vanaf
begin 2017, verwacht ik dat mensen die van buiten het dorp komen hard blijven rijden door het in het algemeen goede zicht. 's Nachts wordt vaak met veel lawaai geraced", stelt bewoner-ondernemer John Dummer (nr. 2).

Verplaatsing van het probleem
Bewoner John Blom; "Ik juich de door de gemeente gewenste parkeervakken aan de zuidkant (oneven nummers) toe, want ik woon op een even huisnummer. Het zicht bij het in- en uitrijden van mijn oprit zal dan aanzienlijk verbeteren' De anderen reageren ad rem: "Dan wordt het probleem verplaatst!"

Allen concluderen dat het wegnemen van de 'snelheid remmende bloembakken en de hoge drempel (ze noemen deze skischans) zijn weggehaald. De heren zijn het er ook over eens dat het gemeentelijke voorstel over het instellen van een gelijkwaardige T-kruising bij Sint-Gerlach - Vauwerstraat vragen om problemen is, wegens het beperkte zicht ter plekke (foto).
Samenvatting3:
Komt het nog goed?
Peter: "Dat vind ik een moeilijke vraag, want ik heb drie petten op. Het eigenbelang voor mij is neutraal, maar bedrijfsmatig wil ik een parkeerverbod voor mijn deur."
Willem: "Het komt goed, maar het schijnt dat er eerst ongelukken moeten gebeuren."
Ger: "Mijn zoon heeft een ernstig ongeluk gehad toen hij vanuit onze uitrit de straat op reed." Hij bladert door zijn ordner en richt zich op... 'Deze zit bijna helemaal vol met correspondentie over de verkeersproblematiek hier in de straat. Wanneer komt hier een eind aan? Voor mij zou parkeren aan de overkant (noordkant) van de straat de beste oplossing zijn."
John Blom: "Ik sluit mij bij Ger aan, maar meer handhaving is noodzakelijk, want deze schiet nu nog tekort?
Geografische namen: