Uw zoekacties: Een nieuwe achtbaan zat er niet meer in

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Een nieuwe achtbaan zat er niet meer in
Datering:
2022
Titel:
Een nieuwe achtbaan zat er niet meer in
Auteur:
Jos van den Camp
Foto's door:
Johannes Timmermans en Anton Heuts
Titel tijdschrift:
De Limburger
Afleveringsnummer:
De Limburger, 15/1/2022
Samenvatting:
Alleen door jezelf te onderscheiden en te thematiseren hadden ze zich staande kunnen houden bij pretpark De Valkenier in Valkenburg, zeggen deskundigen. „Maar ze mogen vooral trots zijn. Het park heeft nota bene sinds 1934 bestaan.”


Op Looopings.nl gaat het meestal over een nieuwe soundtrack bij een Eftelingattractie, over noviteiten bij Disneyland Parijs of over de laatste vaartocht op de Dschungel-Floßfahrt in het laatste Europapark. Maar ook de sluiting van De Valkenier blijkt niet aan Nederlands grootste pretparksite, met meer dan één miljoen unieke bezoekers per jaar, voorbij te zijn gegaan. Looopings-

oprichter en pretparkdeskundige Wessel Wit vindt het nu vooral heel interessant te zien wat er gaat gebeuren met de drie achtbanen die er ontmanteld worden. Wit weet als geen ander hoe de harde kern van liefhebbers uitkijkt naar een nieuwe bestemming voor achtbanen. Van de kinderachtbaan De Krummel is bekend dat die naar het kleinschalige park De Waarbeek in Hengelo verhuist. Die baan, 138 meter lang en een bescheiden vierenhalve meter hoog, stond eerder in een park in Turkije en daarna dus in Valkenburg. Nu gaat De Krummel naar Twente, waar de attractie zijn Valkenburgse naam verliest en Rupsje Mae gaat heten, vernoemd naar de jongste dochter van de Hengelose pretparkdirecteur, Everley-Mae.

Waar De Butterfly – in De Valkenier De Vliegende Schatkist genoemd – en The Green Snake naartoe gaan, is nog niet bekend. Wit omschrijft The Green Snake als een bescheiden maar degelijke familie-achtbaan van 360 meter lang en acht meter hoog. „Reken maar dat de echte liefhebbers erachteraan gaan. Als ze weten waar die staat, gaan ze hem daar uitproberen. Dat is echt wel een dingetje in dat wereldje van achtbaanliefhebbers.” Dankzij zo’n ‘achtbaantransplantatie’ leeft De Valkenier toch nog een beetje voort op een andere plek, zegt Wit. „Dat is eigenlijk een heel mooie gedachte, toch?”
Samenvatting2:

‘Kermis op asfalt’

Volgens hem had ‘Europa’s voordeligste pretpark’ bestaansrecht gehouden als het familiepark zich de laatste jaren had kunnen ontwikkelen tot een middelgroot attractiepark à la Avonturenpark Hellendoorn of Drievliet in Den Haag. Dat had niet eens een De Efteling of een Toverland hoeven te zijn, denkt Wit. „Maar in feite is De Valkenier nooit iets anders geweest dan een verzameling kermis­attracties op asfalt. Ik wil daar niet mee zeggen dat je er geen leuke dag kunt hebben. Maar in een land als Nederland – met zo’n hoge pretparkdichtheid – zul je je tegenwoordig moeten onderscheiden. Ondanks al zijn nostalgie en kneuterigheid miste De Valkenier dat. Het was een charmant park, zeker voor al die generaties die er aanvankelijk als kind kwamen en later weer als ouder. Dan is dat een feest van herkenning.” Wit is nu 31 en er zelf in zijn vroege jeugd door zijn ouders mee naartoe genomen. „Ik herinner me nog heel goed een Maanraket met een simulator. Ik ben er laatst nog geweest, maar die was er toen al niet meer.”


Achtbaan

Ook Reinoud van Assendelft de Coningh was er nog niet zo lang geleden. De vrijetijdsexpert was van 1990 tot 1996 adjunct-directeur en hoofd commerciële zaken bij De Efteling. In 2020 maakte hij deel uit van een kerngroep die nadacht over de toekomst van het toerisme in Valkenburg. „We hebben toen eigenlijk al snel geconcludeerd dat de stad door de jaren heen om De Valkenier heen was gebouwd en in feite niet kon uitbreiden, dat bezoekers­aantallen de laatste jaren niet meer stegen en De Valkenier niet in staat was te concurreren met parken uit dezelfde categorie.” Dan moet je investeren, zegt de vrijetijdsconsultant. „Voor een nieuwe eenvoudige achtbaan ben je 7 tot 10 miljoen euro kwijt. Heb je er een nodig van het kaliber van De Efteling, dan gaat het om 35 miljoen euro. En Disneyland Parijs legt 120 miljoen neer voor een achtbaan.
Samenvatting3:
Zelfs de eenvoudigste achtbaan is voor De Valkenier niet meer te betalen. Dan zit je al snel in een negatieve spiraal, zeker als je ook niet meer in staat bent iets aan het onderhoud te doen.”

Met zijn monorail en reuzenrad was het pretpark erg leuk voor gezinnen met jonge kinderen. „Maar meer dan drie tot vier uur bracht je er niet door, terwijl de verblijfsduur in Toverland of De Efteling op zeven uur ligt. Bedenk ook: sinds de komst dertig jaar geleden is Disneyland Parijs in West-Europa de standaard geworden op het gebied van toegangs­prijzen, merchandising, opleiding van personeel en horeca. Toen ik bij De Efteling werkte deden we er heel veel aan ons daaraan op te trekken en het park te verbeteren.”

Concurrentie

De concurrentie is tegenwoordig groot, zegt Van Assendelft. Uit onderzoeken blijkt dat vakantiegangers bereid zijn vanaf hun vakantieadres één uur te rijden om een attractie te bezoeken. Voor Valkenburg liggen volgens hem dan ook nog Toverland en de nodige ‘nieuwkomers’ als GaiaZoo en Snowworld in de weg. Er zijn genoeg kleine attracties die het wel nog weten vol te houden. Van Assendelft: „Denk aan Tivoli in Berg aan Dal bij Nijmegen, met niet meer dan honderdduizend bezoekers per jaar, of de eerder genoemde Waarbeek in Hengelo. Ze weten zich te onderscheiden en te thematiseren. Dat blijft toch echt de kunst.” Maar dan moet je daar wel toe in de gelegenheid zijn, zegt hij. „Dat kon De Valkenier niet meer.” Van Assendelft noemt ter vergelijking De Efteling. „Die vertelt het verhaal van sprookjes, Plopsaland dat van kabouters. De Valkenier stamt uit een tijd dat het vertellen van een verhaal niet werd verlangd. Het park heeft daar ook nooit op ingespeeld.”
Samenvatting4:
Zelf is Van Assendelft de Coningh nu betrokken bij de ontwikkeling van Captain Jack in België. Dat is een pretpark van Jack Schoepen, wiens ouders Bobbejaanland bedachten en exploiteerden. Het toekomstige Captain Jack - de vestigingsplaats is nog niet bekend - draait om één thema en wordt een nieuwe overdekte ‘totaalbelevenis rond luchtvaart; een perfecte mix van ontspanning, sport, spel en educatie’.

Nee, treurig is niet het goede woord om het einde van De Valkenier te omschrijven, zegt de vrijetijdsexpert. „Het hoort gewoon bij de levenscyclus van een pretpark van deze omvang met dit karakter. Ze mogen er vooral trots zijn. Ze hebben nota bene sinds 1934 bestaan.”



De Valkenier stamt uit een tijd dat het vertellen van een verhaal niet werd verlangd. Het park heeft daar ook nooit op ingespeeld. Vrijetijdsexpert Reinoud van Assendelft de Coningh
Trefwoorden:
Geografische namen: