Uw zoekacties: Alpenafrit in Valkenburg

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Alpenafrit in Valkenburg
Datering:
2009
Titel:
Alpenafrit in Valkenburg
Foto's door:
Joost Ritzen
Illustraties door:
DHV
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 29/11/2009
Samenvatting:
Foto: Het viaduct van de A79 bij Strabeek is een van de hoogste van Nederland. Bij de aanleg van de afrit moet een hoogteverschil van 23 meter worden overwonnen. Tekening: De afrit komt in een open tunnelbak te liggen. Bij de aanleg van de nieuwe afrit van de A79 bij Strabeek moet een hoogteverschil van 23 meter worden overwonnen. Dat vergt het uiterste van de constructeurs bij verkeersbureau DHV: het wordt een afrit die in de Alpen niet zou misstaan. De ingenieurs hebben er lang mee geworsteld, geeft Esther Heffels van verkeersbureau DHV toe. De nietige Strabekervloedgraaf heeft een diep dal uitgeschuurd op het Zuid-Limburgse plateau. Het gevolg is een hoogteverschil van maar liefst 23 meter tussen de Bosstraat en de Beekstraat. En juist daar komt de nieuwe afrit van de A79, de autosnelweg van Heerlen naar Maastricht. Tot overmaat van ramp hebben de constructeurs van de afrit maar vijfhonderd meter om dat hoogteverschil te overwinnen. Uitwijken naar rechts, waardoor je een ruime bocht zou kunnen maken, gaat ook al niet. De nieuwe weg zou dan het beschermde natuurgebied Ravensbosch binnendringen, en dat heeft tien jaar geleden al een keertje tot uitstel - en bijna afstel - van het plan geleid: de afrit is alleen te realiseren als het asfalt netjes binnen het trace van de A79 zelf blijft. Het is een zware bevalling geweest, maar het ís uiteindelijk gelukt. De afrit begint straks boven op de berg, ter hoogte van het bestaande viaduct aan de Bosstraat. De weg duikt vervolgens pal langs de A79 naar beneden. Het wordt een steile berghelling, legt Heffels uit: „Om dat gigantische hoogteverschil te overbruggen hebben we een afrit met een hellingspercentage van 4 a 5 procent nodig. Dat past nog precies binnen de wettelijke normen.” Het vergt straks ook de nodige stuurmanskunst van de automobilisten, vrezen bewoners van de wijk Broekhem. Vooral in de winter, als het ’s nachts gevroren heeft en die weg glad is. „De huidige oprit aan de andere kant van de
Samenvatting2:
A79 kom je bij vorst al bijna niet op”, waarschuwt buurtbewoner Axel Simons. „Ik hoop dat de gemeente daar tijdig zout strooit, want anders heeft Valkenburg er volgend jaar een bobsleebaan bij...” De extreem steile helling levert de ontwerpers van de afrit og een technisch probleem op. Het landschap moet zo diep ingesneden worden dat de afrit aan weerszijden beschermd moet worden met hoge keermuren. Aan de kant van de autosnelweg wordt die damwand maximaal vijf meter hoog, aan de zijde van het Ravensbosch zelfs negen meter. Het wordt in feite een open tunnelbak, vergelijkbaar met de afrit van de A2 op de Kruisberg bij Meerssen. „Op een andere plek hadden we ongetwijfeld gekozen voor een glooiend talud met een natuurlijke afwerking van gras of struiken”, legt Heffels uit. „Maar dat is hier niet mogelijk. We hebben daar simpelweg de ruimte niet voor omdat we nu eenmaal niet aan dat aangrenzende natuurgebied mogen komen.” Hoe de betonnen damwanden afgewerkt worden - blijft het gewoon beton, of komt er groen voor - is nog niet duidelijk. Daarover moet DHV nog overleggen met de welstandscommissie in Valkenburg. Voorzitter Jose Hermens van het bewonersplatform Broekhem hoopt alvast op een ‘groene’ muur: „Bij de A2 in Meerssen rij je tussen twee betonnen muren door, en dat vind ik nou niet direct mooi.” De afrit eindigt bij het huidige viaduct aan de ‘oude’ Beekstraat, het wandelpad richting Ravensbosch. De weg sluit met een haakse bocht aan op een nieuwe weg die de gemeente Valkenburg aan de Geul moet aanleggen. Via die weg dalen automobilisten af naar bedrijventerrein De Valkenberg, waar de bestaande oprit en de nieuwe afrit met een rotonde worden verbonden met Beekstraat. Het gemeentelijke ‘verlengstuk’ van de eigenlijke afrit wordt nóg steiler dan die afrit zelf. Volgens Heffels krijgt die verbindingsweg met het gemeentelijk wegennet een maximaal hellingspercentage van 7 tot 8 procent. Daarmee is het nog net geen tweede Cauberg, waar het
Samenvatting3:
hellingsprecentage op het steilste stuk 12 procent bedraagt, maar de weg komt toch aardig in de buurt: met de nieuwe afrit van de autosnelweg Heerlen-Maastricht krijgt Valkenburg er volgend jaar een verkeerstechnisch hoogstandje bij. DE AANLEG De Valkenburgse gemeenteraad neemt volgende maand een definitief besluit over de afrit A79. In april of mei wordt het project aanbesteed. Bureau DHV verwacht dat halverwege 2010 kan worden gestart met de aanleg. Als alles meezit is de afrit eind 2010 klaar. Archeologen verwachten Via Belgica onder A79 Archeologen hopen dat bij de aanleg van de nieuwe afrit van de A79 onaangetaste restanten van de Via Belgica worden gevonden, de oude Romeinse weg tussen Maastricht en Heerlen. Om ‘verrassingen’ tijdens de uitvoering te vermijden, worden vooraf proefsleuven gemaakt, zodat op voorhand duidelijk is of er inderdaad archeologische vondsten te verwachten zijn.
Trefwoorden:
Geografische namen: