Uw zoekacties: Afrit tegen 'auto-infarct'

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Afrit tegen 'auto-infarct'
Datering:
2009
Titel:
Afrit tegen 'auto-infarct'
Auteur:
René Willems
Foto's door:
Annemiek Mommers
Illustraties door:
Rob van Hugten
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 7/2/2009
Samenvatting:
Foto: De A79, gezien in de richting van Maastricht. De nieuwe afrit komt rechts van de autosnelweg te liggen. Onderaan duikt de weg met een haakse bocht onder het viaduct door. Met het ondertekenen van een officiële akte en het onthullen van een informatiebord is gisteren in Valkenburg een begin gemaakt met de aanleg van een extra afrit op de A79. Valkenburg haalt opgelucht adem. Dertig jaar geleden zat Martin Eurlings al met Jef Pleumeekers rond de tafel om te praten over een afrit van de A79 bij Strabeek. Eurlings is nu burgemeester van Valkenburg, Pleumeekers alweer oud-plaatsvervangend gouverneur. En die afrit is er nog steeds niet. "Ik had gehoopt dat we vandaag het lint konden doorknippen", verzucht Eurlings. "Maar procedures duren in Nederland verschrikkelijk lang: we moeten nog beginnen aan die afrit. Maar goed, we kunnen nu dan toch eindelijk aan de slag." Gemeente, provincie en Rijkswaterstaat hebben gisteren een intentieverklaring ondertekend waarin ze toezeggen dat ze zich gedrieën sterk maken voor de aanleg van die afrit. "We moeten nog wat procedures doorlopen", zegt verkeersambtenaar Ben van Eijsden, "maar we gaan ervan uit dat we in de loop van 2010 daadwerkelijk kunnen beginnen." De aanleg zelf neemt hooguit drie tot vier maanden in beslag, verwacht hij. Met de nieuwe afrit, die ter hoogte van het bedrijventerrein De Valkenberg komt, wil de gemeente het centrum van Valkenburg enigszins ontlasten. Nu moet alle verkeer via de Emmaberg en de Nieuweweg. Met name in de zomermaanden staat het verkeer daar regelmatig vast. "Als we daar niets aan doen, stevenen we onherroepelijk af op een verkeersinfarct", waarschuwt Eurlings. De verwachting is dat straks twee- tot drieduizend voertuigen per etmaal via de nieuwe afrit rijden. "Die ben je dus in het centrum kwijt", zegt verkeerswethouder Jef Kleijnen.
Samenvatting2:
Hij is vooral blij dat de vrachtwagens die op De Valkenberg moeten zijn, niet meer door het overvolle centrum hoeven. De aanleg van de nieuwe afrit kost de provincie circa twee miljoen euro. Het project wordt betaald met de rente die de provincie heeft gevangen voor de Dijsselbloem-gelden: een bedrag van tien miljoen dat Limburg van het Rijk heeft gekregen voor de verbreding van de A2. "Als je dat geld maar lang genoeg op de bank laat staan, trek je daar aardig wat rente over", zegt Marco Luijten van de provincie, "wat dat betreft heeft uitstel van projecten soms toch nog enig nut." Deputé Bert Kersten heeft Eurlings toegezegd dat hij vaart houdt in de procedures die nog doorlopen moeten worden voordat de schop daadwerkelijk de grond in kan, zodat de afrit uiterlijk 2011 klaar is. "Als ik dan nog gedeputeerde ben, kom ik de weg zelf openen", belooft hij. EEN LANGE LIJDENSWEG Over de afrit van de A79 bij Valkenburg/Strabeek wordt al bijna vijfentwintig jaar gepraat. Het plan leek aanvankelijk niet uitvoerbaar omdat een klein stukje van de nieuwe weg door het aangrenzende natuurgebied zou lopen. Met name de natuurvereniging Das & Boom verzette zich destijds tegen die aantasting van de natuur. In 2006 kwam Valkenburg met een variant waarbij de weg net buiten dat natuurgebied bleef. Daarna is nog drie jaar gesteggeld over de financiering. De Katerberg-variant De haakse aansluiting van de toekomstige afrit van de A79 op de Beekstraat is een vondst van Bernhard Katerberg, hoofd Gemeentewerken in Valkenburg. Op zich vindt Rijkswaterstaat zo'n onoverzichtelijke kruising te gevaarlijk, maar dat is opgelost door onder het viaduct een soort mini-rotonde te maken. Die oplossing staat inmiddels te boek als 'de Katerberg-variant'.
Trefwoorden:
Geografische namen: