Uw zoekacties: Kalligraferen met staal

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Kalligraferen met staal
Datering:
2005
Titel:
Kalligraferen met staal
Auteur:
Ray Simoen
Foto's door:
GDP
Titel tijdschrift:
Dagblad van het Noorden
Afleveringsnummer:
Dagblad van het Noorden, 17/12/2005
Samenvatting:
Foto: Een ’plantlamp’ van bijna drie meter hoog. Stengel en bloem zijn met de hand gemaakt.
Foto: De sterren in de nisvormige poort verwijzen naar de kinderen van de opdrachtgever

Staal heeft de naam een onbuigzaam, hard en kil materiaal te zijn. Niet voor beeldend kunstenaar Rob van Avesaath.
Hij speelt ermee en kalligrafeert het in een fantasierijke beeldtaal tot tuinpoorten, balustrades, hekken en lampen. Tekenen, knippen, vouwen en plakken. Beetje fröbelen, kleuterschoolwerk, noemt hij het wat meesmuilend. Maar dat zegt Rob van Avesaath (45) meer om zijn gedrevenheid met staal te relativeren. Zijn uit constructie- en cortenstaal gemaakte poorten, hekwerken, balustrades en lampen doet hij daarmee te kort. Ze zijn het resultaat van urenlang buigen, pletten en schuren totdat het staal de vorm heeft aangenomen van een sierlijk lint of guirlande. De Maastrichtse 'vormgever in staal' slaagt er zelfs in om zijn materiaal als dun kant te doen ogen. Zonder dat de poort of balustrade aan degelijkheid inboet. "Eerst werkte ik vooral met hout, maar dat is minder duurzaam en minder flexibel dan staal, dat bovendien meer stevigheid uitstraalt", zegt hij in zijn atelier te Houthem bij Valkenburg. De affiniteit met staal is een familietrek. "Mijn opa had een machinefabriek, mijn vader heeft als hobby smeden en werkt ook graag met staal." De kunstenaar geeft de voorkeur aan constructiestaal. "Geen gehard staal. Dat is niet buigzaam, daar kun je niet mee spelen." Ook houdt hij ervan met cortenstaal (een soort plaatstaal) te werken. "Dat is zwaarder dan normaal staal. Er zit koper in, zodat het weliswaar roest, maar niet totaal doorroest. Als het aan de buitenlucht wordt blootgesteld, krijgt het een prachtige roestbruine kleur. Ook zorgt de roest ervoor dat het materiaal een craquele effect krijgt, alsof het verkreukeld is." Hij laat een afbeelding zien van een door hem ontworpen en gemaakte 'plantlamp' van 2,60 meter hoog.
Samenvatting2:
Gemaakt van cortenstaal, dat inmiddels een doorleefde roestbruine kleur heeft gekregen. "Stengel en bloem zijn met de hand gemaakt. Van plaatstaal heb ik lamellen gemaakt en die tot bolvormen gevouwen. Vervolgens heb ik die aan elkaar gelast tot een bloemvorm." Doordat de vouwen, waar de staaldelen aan elkaar zijn gehecht, zichtbaar zijn gehouden, zien stengel en bloem er uitzonderlijk organisch uit en oogt de boomlamp in al zijn robuustheid erg broos. Het zijn hoofdzakelijk tuinpoorten, hekken, rozenbogen, balustrades en lampen, die Van Avesaath maakt. "Ik ben graag buiten. En ik denk erg ruimtelijk. Het is allemaal zogenoemd custom designed werk, ik maak een poort of hekwerk in overleg met de klant." Hij begint met een houtskooltekening op ware grootte te maken van het gewenste object. "Om de klant een idee te geven van hoe het er uit gaat zien." Er gaan meestal drie a vier stadia aan vooraf voordat duidelijk is hoe een klant een poort of hekwerk wil hebben. "Ik hoef niet per se carte blanche te krijgen van een klant, want hij of zij is de opdrachtgever, maar ik wil wel dat men mij vertrouwt in mijn kunstenaarschap." In een samenspel tussen kunstenaar en klant komen dan heel verrassende oplossingen tot stand. "Een klant zei veel van tulpen te houden en wilde daar iets van terugzien in een balustrade. Ik ben toen gaan spelen met tulpen en tulpennamen. Ik heb toen een balustrade gemaakt, waarin tulpenvormen voorkomen. De namen van zijn kinderen heb ik laten terugkeren in de namen van tulpenrassen, door als het ware te kalligraferen met het met de hand gebogen staal."
Samenvatting3:
In feite zijn al zijn werken een soort beeldschriften in staal. Schrijven met staal in tekens, die vaak ontleend zijn aan culturen, die opvallen door hun sierlijke en ritmische beeldentaal. Zijn logo is zijn voornaam in Egyptisch hieroglyfenschrift geschreven. "Tekeningen uit Afrika, Keltische versieringen en vormen en het Arabisch schrift, het spreekt me zeer aan." Sprookjesachtig is de nisvormige poort met zeven sterren erin verwerkt. "De zeven sterren verbeelden de zeven kinderen van de klant. Doordat de sterren negatief en positief zijn gedraaid, krijgje een schaduweffect, dat nog versterkt wordt doordat alles geverfd is in een maanlichtkleur." Steeds is er ook een hang naar beweging en openheid in zijn werk. Zoals blijkt uit een balkon, dat hij voor een flat maakte. "Het balkon moest privacy bieden ten opzichte van de omringende balkons. Door er enkele openingen in de vorm van bloembladeren in te maken, kreeg het balkon van gegalvaniseerd staal een speels en minder gesloten karakter." Informatie: Rob van Avesaath, 043-3430547, www.robavesa.nl
Trefwoorden:
Geografische namen: