Uw zoekacties: Mondvermaakjes met zuurstok hoedjes

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Mondvermaakjes met zuurstok hoedjes
Datering:
2005
Titel:
Mondvermaakjes met zuurstok hoedjes
Auteur:
Ray Simoen
Foto's door:
Annemiek Mommers
Titel tijdschrift:
Dagblad De Limburger
Afleveringsnummer:
DDL, 14/6/2005
Samenvatting:
Elk jaar houdt het Limburgse magazine Chapeau een lunch. Bereid door de sterrenkoks van Nederlands en Belgisch Limburg voor de fine fleur aan weerszijden van de Maas. De exquise hapjes wedijveren met de kunststukjes, waarmee dames hun hoofd tooien. Een vrolijk ijscohoorntje. Daar doet het oranje-groene hoedje van Josje Schoenmaeckers nog het meest aan denken. Het steekt mooi af tegen haar blonde haar en zwarte pakje. Maar de zomers ogende hoofdtooi is niet alleen gekocht om ,,makkelijk te kunnen zoenen want het heeft geen opstaande randen'' zoals de goedlachse Maastrichtse aangeeft. ,,Oranje is onze bedrijfskleur. Daarom heb ik dit hoedje vooral ook gekocht'', zegt de directrice van de gelijknamige reisbureaus. Voor het kunstwerkje heeft ze dan wel 189 euro moeten betalen, maar zo'n opvallend firma-logo op het hoofd komt uitstekend van pas op het netwerk-festijn, dat de jaarlijkse sterrenlunch van de glossy Chapeau steeds meer is.
Le tout Limburg was gisteren present op het bordes van Château Houthem Sint Gerlach in Valkenburg aan de Geul. De oude en de nieuwe gouverneur, de gedeputeerden Eurlings en Wolfs, KNVB-baas Jeu Sprengers, Paul van Craenenbroeck, de oud-hoofdredacteur van de Michelin-gids, burgemeesters uit de regio en veel topdogs uit de Limburgse zakenwereld. Bij elkaar circa vierhonderd provinciale celebreties, waren naar Houthem afgereisd om er te nippen, smikkelen, zoenen, kijken en bekeken te worden. En niet te vergeten, te netwerken. Het hadden, zo vertelde een trotse Chapeau-hoofdredacteur Jo Cortenraedt ,,met gemak vijf- of zeshonderd gasten'' kunnen zijn. Want een uitnodiging voor de sterrenlunch, die dit jaar voor de vierde keer gehouden werd, is een teken dat je meetelt in de Limburgse beau monde. Bovendien, wie wordt er niet graag gratis getrakteerd op een hapje en drankje? Helaas, beau - mooi- is met name het mannelijk deel van het gezelschap niet te noemen. Saai grijs, zwart en donkerblauw zijn de pakken en kostuums.
Samenvatting2:
Voorspelbaar de grijze krijtstrepen, waarmee zakenlunch-magen gecamoufleerd moeten worden. ,,Bourgondisch kun je het modebeeld van de Limburgse man niet noemen. Beetje meer chique joie de vivre zou geen kwaad kunnen'', zegt Henri van Muyden, directeur van de golfbaan Backerbosch in Cadier en Keer. Onder zijn Engelse strohoed draagt hij een flamboyant zomers pak in country-style. Hij is de enige man met hoed, temidden van de vele dames, die gehoor hebben gegeven aan de dresscode van de dag om de sterrenhapjes te dégusteren vanonder een origineel hoofddeksel. Dit jaar veel roze. ,,Zoals Parijs voorschrijft'', legt Nicole Mertens van het Heerlense modehuis Maison Sonja uit. Ze draagt niet zozeer een hoed, eerder een creatie van zwarte en witte struisvogelveren. Zwart-wit zijn ook de kleuren van haar schoenen en pakje. ,,Ik ben gek op hoeden. Meer dan veertig heb ik er.'' Goedkoop is zo'n struisvogeltooi niet. Maar de in pluimen en veren geinvesteerde 298 euro zijn het wuivend visitekaartje van de smaak
Geografische namen: