Uw zoekacties: Jarige Gerlachusput: Geheimen nog niet prijsgegeven

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Jarige Gerlachusput: Geheimen nog niet prijsgegeven
Datering:
1999
Titel:
Jarige Gerlachusput: Geheimen nog niet prijsgegeven
Auteur:
Jan G.M. Notten
Titel tijdschrift:
Aux Châteaux
Afleveringsnummer:
Aux Châteaux, 2 (1999), voorjaar, p. 48
Samenvatting:
Rechts is het voorname geel en rood van Château St. Gerlach zichtbaar tussen de bomen.
In de beemden staan de runderen te dromen tegen een achtergrond van elzen en wilgen. Het fraaie decor kan niet verhullen dat de Gerlachusput hard toe is aan een restauratie. Hier, zo vertelt de legende, heeft Gerlach van Houthem in de laatste dagen van zijn leven water geschept dat in wijn veranderde. Bij een middeleeuwse heilige hoort een wonderbaarlijke bron met geneeskrachtig water. Maar die put, is dat nu echt die van Gerlachus? Een onderzoek hangt in de lucht. Het verhaal begint in 1165. Gerlach voelt zijn einde naderen. Rutger, een monnik, staat hem bij en als hij voor de stervende kluizenaar water gaat scheppen uit de bron, proeft hij dat het in wijn is veranderd. Rutger gaat terug, en weer heeft hij wijn in de nap. Dan strompelt Gerlach zelf naar de put. "En toen hij proefde dat het water ten derde male de smaak van wijn had aangenomen, prees hij de Heer." Zo staat te lezen in de Vita of levensbeschrijving die van de Houthemse kluizenaar is overgeleverd. Van vier eeuwen na de dood van Gerlachus - we zijn in 1599 - dateert een brief van de proost van het Houthemse klooster, Erasmus Ghoye. "De bron geraakte in verval, toen men er op voorspraak van de duivel een grote massa stenen in wierp." Voor historici is dit een bekend verhaal. In de zestiende eeuw wordt de leer van Luther over Europa verspreid en de Katholieke Kerk ziet haar eeuwenoude hegemonie inkrimpen. Het aantal kerkbezoekers neemt af. Bisschop van Cuyck, of Cuyckius, en de genoemde Ghoye spannen zich in om de devotie tot Gerlachus nieuw leven in te blazen.
Samenvatting2:
Als de bisschop een bezoek aan Houthem brengt, zegt hij volgens de legende: "Stuur uw gebeden vooraf en zoek de bron van de Heilige." Twee mannen, een van hen heeft de leeftijd van honderd jaar bereikt, gaan graven in de uitgestrekte vlakte rondom het klooster. En op de feestdag van Onze Lieve Heer Hemelvaart van het jaar 1599 (dit jaar dus 400 jaar geleden) ontdekken ze inderdaad de bron. De bisschop wijdt de put in en als Catharina van Tzevel, subpriorin van het klooster, ernstig ziek wordt en van het water drinkt, "is sy terstondt van hare sieckte genesen geweest." En wat is er nu waar van dit verhaal? Archeoloog Doeke Krikke, die een hoofdrol speelde bij de recente opgravingen rondom Sint Gerlach, acht het zeer goed mogelijk dat de twee mannen inderdaad een bestaande bron hebben blootgelegd. Maar of het de bron van Gerlach is? "Er zijn aanwijzingen dat de put ergens anders heeft gelegen, dichter bij het huidige chateau, zegt hij. "Er volgt een onderzoek!" Schept een mens van de twintigste eeuw nog genezend water uit een put, ook al is het de put van "de Heilige van het Geuldal?" De Houthemse pastoor Keulers hierover: "In de devotie in Houthem speelt de Gerlachusput geen echte rol meer. Maar in de gemeenschap leeft het verlangen om dat te herstellen en de devotie misschien te doen opleven. Een mooie opdracht voor de toekomst."
Geografische namen: