Uw zoekacties: Gemeentebestuur Blaarthem, 1603-1810

15275 Gemeentebestuur Blaarthem, 1603-1810 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INVENTARIS
C Financien
1 REKENINGEN
15275 Gemeentebestuur Blaarthem, 1603-1810
INVENTARIS
C Financien
1
REKENINGEN
NB:
Blijkens een zogenaamd "Recepis-boek" (inv.nr. 371) werden de burgemeestersrekeningen vanaf 1771 opgesteld door de secretaris aan de hand van aan hem door de burgemeester overgelegde documenten. De administratie van verpondingen, koningsbeden en gemene middelen werd geheel door de secretaris verzorgd. De burgemeestersrekeningen werden afgehoord door officier en regenten. Vanaf 1800-1809 door schout, leden van het gemeentebestuur en gecommitteerden. Die van 1809-1810 en 1810 door maire en municipale raad. Zij werden ter goedkeuring opgezonden aan de leen- en tolkamer te ‘s-Hertogenbosch tot en met de rekening over 1791-1792. Die van 1792-1793 werd opgezonden aan de "Commissie tot het examineren" te ‘s-Hertogenbosch. De rekeningen van 1800-1801 en 1801-1802 werden ter goedkeuring opgestuurd aan de rekenkamer van het departement Brabant; die van 1803-1804 en 1804-1805 werden ter vaststelling toegezonden aan de landdrost van het departement Brabant; die van 1803-1804 en 1804-1805 werden ter vaststelling toegezonden aan de landdrost van het Departement Brabant; die over 1808-1809 en volgende aan gedeputeerde staten van Noord- Brabant. De burgemeestersrekeningen lopen van 1 mei - 30 apr, uitgezonderd die van 1810, die loopt van 1 mei - 31 dec. Van 1743-1804 zijn in de burgemeestersrekeningen afzonderlijke rekeningen opgenomen van koningsbeden (lopend van 17 sep - 16 sep), verpondingen (lopend van 1 jan - 31 dec) en gemene middelen (lopend van 1 okt - 30 sep)

Kenmerken

Gemeente:
Eindhoven
Type archief:
Overheid