Uw zoekacties: Gemeentebestuur Woensel, 1307-1810

10252 Gemeentebestuur Woensel, 1307-1810 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
4. Verantwoording van de inventarisatie
10252 Gemeentebestuur Woensel, 1307-1810
INLEIDING
4. Verantwoording van de inventarisatie
Over de oude ordening is weinig bekend, dan dat er waarschijnlijk een bepaalde chronologische orde bestond. Een rapport van de provinciale inspecteur uit 1922 leert dat er van een goede ordening geen sprake was. Dit was ook bij de ordening in 1980 het geval. De indeling van het archief volgt het archiefschema van archieven van gemeentebesturen daterende van voor 1810 zoals dat door het RHCe wordt gebruikt.

Kenmerken

Gemeente:
Eindhoven
Type archief:
Overheid