Uw zoekacties: Schepenbank Aalst

10202 Schepenbank Aalst ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Schepenbank Aalst, 1480-1810
1 Taken
2 Voluntaire rechtspraak
1 Algemene protocollen
13-16 Protocollen van allerhande akten
10202 Schepenbank Aalst
Schepenbank Aalst, 1480-1810
1 Taken
2 Voluntaire rechtspraak
1 Algemene protocollen
13-16
Protocollen van allerhande akten
Datering:
1714-1808
Omvang:
4 delen
NB:
De akten van 1685-1707 zijn geregistreerd achter de dingrol 1683-1742, inv.nr. 2. De akten 1707-1714 ontbreken. Een testament van 1712 is tussen de akten van transport en hypothecatie geregistreerd. Het is niet onwaarschijnlijk dat in deze jaren geen allerhande akten zijn verleden.

Kenmerken

Datering:
1489-1810
Gemeente:
Waalre
Type archief:
Overheid