Uw zoekacties: Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële geg...

Adresboeken van Dordrecht (en omstreken), 1934-1973 ( Regionaal Archief Dordrecht )

beacon
1  records
 
 
Erfgoedstuk
Pagina
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens, pagina 17
Titel:
Het Nuha-Adresboek voor Dordrecht 1970 volgens officiële gegevens
Pagina:
17
Jaar:
1970
15 14
Centrum van dit pure hersenwerk is het Experimental Station van de onderneming, gelegen bij Wilmington, De- laware, waar dertienhonderd man constant pionieren op chemisch, technisch, natuurkundig en biologisch terrein (in 1968 stak Du Pont in dat werk 110 miljoen dollar). Uitgangspunt van deze produktieve „ontdekkingsreis" was de mensheid betere produkten te verschaffen, die de levensstandaard zouden opvijzelen door middel van che- mie. En dit dan op basis van een hoog kwaliteitsniveau. Op deze wijze is Du Pont thans de leverancier van hoog- waardige grondstoffen voor het machtige arsenaal fabrie- ken van allerhande soort, dat over de hele wereld ver- spreid is te vinden. Du Pont produceert slechts vijf pro- cent van zijn totale produktie rechtstreeks voor de ver- bruiker. Du Pont Dordrecht heeft intussen vijftienhonderd men- sen aan het werk en heeft daardoor de plaatselijke econo- mie niet weinig helpen versterken.Twintig procent van het Europese personeel woont in Dordrecht.
Een werf met een eigen stempel. Met een eigen klanten- kring en op grond daarvan met een specifieke produktie- lijst: N.V. Scheepswerf enMachinefabriekv/h H.J. Koop- man. Het begon allemaal op een manier, die we nu als ro- mantisch plegen aan te duiden, maar die niets anders was dan pure ondernemingsdrïft, gepaard aan het inzicht „dat het wel zou kunnen lukken". En daarom dus op de Hoogt in 1873 de stichting van het smederijtje door grootvader H.J. Koopman, luttele jaren later gevolgd door de pro- duktie van stoommachines en stoomketels aan de Vest, op de plaats waar nu de brandweerkazerne is gevestigd. Omstreeks de eeuwwisseling kwam er een forse ketelma- kerij bij en toen zat het bedrijf inmiddels al aan de Noor- derstraat-Riedijkshaven, waarvan het het oostelijke front tot vandaag de dag een heel eigen gezicht geeft. Er verrees - in 1917 - een machinefabriek, onmisbaar onderdeel. Zij kwam als het ware van de Vest over. In- tussen waren de vier zoons van grootvader in het bedrijf gekomen. De basis was er, het parool was: verder uitbou- wen. Het gebeurde dankzij de kwaliteit die de Koopman- nen hun produkt meegaven. Na de jongste mutaties be- staat de leiding van het bedrijf uit de heren J.A. van Heel ing., directeur en F.E. Koopman Jr„ adjunct-directeur. Zo beschikt Koopman over een langshelling voor de nieuwbouw, een dwarshelling voor reparaties, een schroe- vendok (dat het achterschip uit het water takelt en dus de schroef snel en vrij toegankelijk maakt, wat vooral voor ijsbrekers van belang is, en die komen nogal eens voor de wal bij Koopman}, een machinefabriek, een scheeps- bouwloods, een lasloods, een ketelmakerij die nu bouw- loods is geworden, een timmerafdeling en uiteraard een tekenkamer, waar het begin van alle bouwwijsheid ligt. De ruim honderd man personeel bestaat uit scheeps- bouwkundige
en werktuigbouwkundige tekenaars,
scheepsmetaalbewerkers, machinebankwerkers, draaiers, fraisers, kotteraars, lassers, scheepstimmerlieden, helling- werkers, werkvoorbereiders, de inkoper en een aantal administratieve medewerkers. Tekenend voor de order- portefeuille van dit kleine maar sterke bedrijf is, dat er over de hele linie gerust nog personeel bij kan.
Geen Dordtenaar, die 'Scheepswerf De Rijn' zegt. Laat staan dat hij ooit de officiële naam - 'Scheepswerf De Rijn voorheen firma P. Hoebee N.V.' — zou gebruiken. Het is bij hem: 'Werf Hoebee' of, nóg korter, 'Hoebee'. En daarmee brengt hij al zijn respect en waardering tot uitdrukking voor een bedrijf, dat al generaties lang onver- brekelijk aan zijn stad verbonden is. Honderd vieren vijf tig jaar om precies te zijn. Hoebee is een begrip in Dordt, maar niet alleen hier. Het bedrijf, dat op 5 september 1815 door de 22-jarige scheepstimmerman Pieter Hoebee op een aan de Spuiha-
ven grenzend terrein aan de Hellingen (waar nu het Stads- kantoor staat) werd gesticht, heeft zich in de loop van de tijd nationaal en internationaal naam verworven. Het staat op het ogenblik in starthouding voor een sprong in de toekomst, die zijn faam wellicht nóg groter zal ma- ken. Ook in de binnenscheepvaart gaat zich een sanering voltrekken. Dat had de huidige directie — achter-achter- kleinzoons van de stichter van het bedrijf, de heren D. en M. Hoebee — zich al doen bezinnen op plaats en taak van hun werf. De daaruit voortvloeiende uitbreidingsplannen werden op een gegeven moment doorkruist door voorne- mens van het gemeentebestuur ten aanzien van het G.E. B. De gelukkige omstandigheid deed zich echter voor dat wederzijdse belangen konden worden gecombineerd dank zij wederkerig begrip voor wensen en noodzakelijk- heden. Hoebee deed afstand van zijn werfterrein aan de Lijnbaan, waar het bedrijf sinds 1872 gevestigd is maar kreeg de beschikking over een terrein aan de 1e Merwede- haven, dat beter nog gelegenheid biedt de werf tot een ontplooiing te brengen, die de voortgaande ontwikkeling in de binnenscheepvaart royaal bij zal kunnen houden. Hoebee staat nu aan het begin van de derde, zeer belang- rijke fase in zijn historie. Een volslagen nieuwe werf is op het ogenblik in aanbouw op een twee maal zo groot ter- rein (2 ha). Er zijn ruime, moderne bedrijfsgebouwen in uitvoering, een dwarshelling van 110 meter kan zeer bin- nenkort al in gebruik worden genomen, er is een pier van 85 meter lengte geprojecteerd, waaraan aan weerskanten gemeerd kan worden en met een kraan met een 'sprei' van 35 meter zullen straks alle, zowel in het water als op de helling te behandelen schepen bereikt kunnen worden. De nieuwe werf zal in elk opzicht beantwoorden aan de eisen, die in de toekomst gesteld zullen worden.
Wij mogen met een gerust hart stellen dat elke Nederland- se huisvrouw in haar dagelijks leven om de haverklap To- rnado ontmoet. En — om maar iets te noemen — stoft ze thuis geen Tornado-boekenrek af, draagt ze haar flessen melk onder de arm in plaats van in zo'n handige flessen- drager, hangt ze haar was niet aan een droogrek en kent ze nogniet devlugge werkwijze met een patatsnijder, dan loopt ze in de supermarkt wel achter een door Tornado gemaakte zelf bedieningswagen en pakt ze wat ze nodig heeft van schappen, die ook al van Tornado zijn. Dit interessante bedrijf staat namelijk niet alleen direct maar ook indirect het Nederlandse gezin ten dienste. To- madoproduceert ook een uitgebreide collectie technische artikelen, waartoe men bijvoorbeeld die zei f bedienings- wagens (en -mandjes) rekent, maar ook — en al weer om maar iets te noemen — kratten en manden voor handel en industrie, rolcontainers voor intern en extern trans- port, allerlei andere uitgekiende hulpmiddelen en voorts halffabrikaten voor andere industrieën, zoals roosters voor koelkasten, ventilatoren enz. Men zou kunnen zeggen dat Tornado in principe alle huishoudelijke hulpmiddelen maakt, die maar van draad, plaat of bandijzer te maken zijn. Maar dat is toch niet volledig. Want natuurlijk heeft een modern bedrijf als dit, dat voortdurend bezig is nieuwe mogelijkheden te be- proeven, plastics aan zijn grondstoffen toegevoegd. En zijn de befaamde Tomado-snelkookpannen niet van alu- minium, de strijkplanken niet van buis en van op vernuf- tige wijze gerekt staal? Onafgebroken wordt gezocht naar mogelijkheden om nieuwe produkten te creëren en uiteraard ook naar betere produktiemethoden. Er ligt een lange weg tussen tekentafel en expeditie, tussen idee en kant en klare verwezenlijking er van. Maar die lange weg wordt bij Tornado in snel tempo afgelegd. Dat kan door- dat zowel in het indrukwekkende Tomadohuis in Dor- drecht— hersen-en zenuwcentrum van het aan circa 1200 mensen werk biedende bedrijf - a
posante machineparken zijn flexibel. De lasmachines kun- nen bij wijze van spreken alles lassen, de persen alles de gewenste vorm geven en alle machinerie kan betrokken worden in hergroeperingen, zodat ze deel gaat uitmaken van andere produktieunits. Elk artikel vraagt namelijk zijn eigen, meestal omvangrijke bewerkingen. Legio zijn zo- doende de mogelijkheden. De massale produktie van in aard en doel soms ver uiteenlopende artikelen eist dat. Tornado is een interessant bedrijf. We zouden veel over de ontwikkeling van de artikelen kunnen vertellen, over de schier wetenschappelijke benadering van de vraag of een idee — dat van alle kanten kan komen, ook van de huisvrouw zelf — zal aanslaan, of het qua produktiemoge- lijkheden kan worden gerealiseerd, of het in het assorti- ment past en vele malen enzovoorts. Maar liever wijzen we nog op de betekenis, die het bedrijf heeft voor de export. Tornado's aandeel hierin is van groot belang, maar evenals bij de produktie krijgt men ook hierbij soms met bijzon- dere vraagstukken te maken. Tomado-produkten zwermen over de gehele wereld uit, maar pas op: men heeft terdege rekening te houden met landaard en levensgewoonten van de verre clientèle. Elk land heeft zijn eigen vraag, veel landen hebben bescher- mende bepalingen. Dat vraagt in het Tomadohuis een voortdurende bezinning op een steeds wisselende en zeer gevarieerde problematiek, maar men staat daar z'n man- netje. Zou het bedrijf, dat 46 jaar geleden van start ging met de produktie van schil de rij haakjes, anders zo groot geworden zijn? Zo groot zelfs dat het twee flink uit de kluiten gewassen dochters heeft: Tozindo op de Staart, een bedrijf dat zich specialiseert in oppervlaktebehandeling van metalen, en Tornado België N.V., gevestigd in Puurs, dat ligt langs de weg van Antwerpen naar Brussel. Die dochters hebben uiteraard bindingen met het moederbedrijf, maar staan overigens op eigen benen. Ze opereren zelfstandig. En tenslotte dient dan nog te worden vermeld dat Torn
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer