1007-2 Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 2: stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers ( Het Utrechts Archief )
1007-2
Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 2: stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers
Inleiding
laatste wijziging 22-05-2024
13.703 beschreven archiefstukken
3.730 gedigitaliseerd
totaal 494.150 bestanden
Inventaris
1. Stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers, (1500) 1813-1910 (1971)
1.5. Openbare Werken, gemeentelijke eigendommen en (woning)bouw
1.5.6. Wijkbeheer
1007-2 Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 2: stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers
Inventaris
1. Stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers, (1500) 1813-1910 (1971)
1.5. Openbare Werken, gemeentelijke eigendommen en (woning)bouw
1.5.6.
Wijkbeheer
Organisatie: Het Utrechts Archief
laatste wijziging 20-06-2014
1 gedigitaliseerd
totaal 119 bestanden
De wijkmeesters hadden als taak het houden van algemeen toezicht, het vergezellen van B & W bij hun inspecties, het maken van jaarverslagen van de toestand van de wijk, het bijhouden van het bevol-kingsregister van de wijk, het handhaven van de voorschriften voor de nummering van de huizen, het afgeven van verklaringen (zoals van goed gedrag, onvermogen, militaire dienst, schuttersdienst) en ge-tuigschriften, het verstrekken van informatie aan de politie over verdachte personen, het toezicht op de openbare hygiëne, de aanwezigheid bij brand, het verrichten van hooischouw ter wering van brand, het re-gelmatig houden van een rondgang door de wijk en het onderhouden van contacten met de hoofd- en buurtschouten. De functie werd in 1925 opgeheven.
Tot 1847 moesten eigenaren en huurders van huizen meebetalen aan de onderhouds-kosten van de zoge-noemde buurtwerken, zoals brandtrappen, riolen en brand-pompen. Verantwoordelijk voor het onder-houd en de inning was de buurt-schout. Van de gemaak-te kosten voor het onderhoud moest hij om de twee jaar rekening en verantwoor-ding afleggen aan de wijkmeester. Naast de bovengenoemde taken kon de buurt-schout ook door de wijkmeester, op bevel van de directie van de politie, worden opgedragen om certificaten af te geven, begrafenissen te regelen, rondzeggingen te doen en zand te strooien bij gladheid.
Tot 1847 moesten eigenaren en huurders van huizen meebetalen aan de onderhouds-kosten van de zoge-noemde buurtwerken, zoals brandtrappen, riolen en brand-pompen. Verantwoordelijk voor het onder-houd en de inning was de buurt-schout. Van de gemaak-te kosten voor het onderhoud moest hij om de twee jaar rekening en verantwoor-ding afleggen aan de wijkmeester. Naast de bovengenoemde taken kon de buurt-schout ook door de wijkmeester, op bevel van de directie van de politie, worden opgedragen om certificaten af te geven, begrafenissen te regelen, rondzeggingen te doen en zand te strooien bij gladheid.
Een hoofdschout trad op als de lasten voor een bepaald buurtwerk in meerdere buurten moesten worden geïnd. Vanwege de lastige inning van de buurtlasten besloten B & W in 1848 om het toezicht op de buurtwerken in eigen beheer te nemen. De kameraar werd nu rechtstreeks verantwoordelijk. De buurtschout bleef nog tot 1860 bestaan.
Van 1824 tot 1851 fungeerde een Commissie voor de wijken en buurten, bestaande uit acht gemeente-raadsleden. Ieder van hen was verantwoordelijk voor een of twee wijken en onderhield daartoe de nodige contacten met de betreffende wijkmeester(s).
Wijkmeesters en schouten werden benoemd door B & W, de laatsten op voordracht van de buurtlieden.
Van 1824 tot 1851 fungeerde een Commissie voor de wijken en buurten, bestaande uit acht gemeente-raadsleden. Ieder van hen was verantwoordelijk voor een of twee wijken en onderhield daartoe de nodige contacten met de betreffende wijkmeester(s).
Wijkmeesters en schouten werden benoemd door B & W, de laatsten op voordracht van de buurtlieden.
laatste wijziging 22-05-2024
13.703 beschreven archiefstukken
3.730 gedigitaliseerd
totaal 494.150 bestanden
Kenmerken
Datering:
1813-1910
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van het gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969. Deel 2: stukken over afzonderlijke onderwerpen zonder classificatienummers (1500) 1813-1910 (1971)
Auteur:
A. Pietersma
Datering toegang:
2005
Openbaarheid:
Bepaalde inv. nrs. - onder meer over de zuivering van ambtenaren na de Tweede Wereldoorlog - zijn alleen raadpleegbaar met toestemming van de gemeentearchivaris
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
1264,59 m
Rubrieken:
Thema trefwoorden:
Categorie:
laatste wijziging 22-05-2024
13.703 beschreven archiefstukken
3.730 gedigitaliseerd
totaal 494.150 bestanden