Uw zoekacties: Winkelpuien in Nederland ; ontwikkeling en architectuur; / J...

Bibliotheek ( Het Utrechts Archief )

Het Utrechts Archief beschikt over de grootste collectie boeken, kranten en tijdschriften van de geschiedenis van de stad en provincie Utrecht. 

Wat heb ik nodig om een item in te zien?

U kunt onze boeken, kranten en tijdschriften alleen raadplegen in onze studiezaal. Daarvoor heeft u het aanvraagnummer van een item uit de bibliotheekcatalogus nodig. U vindt dit nummer direct bovenaan de beschrijving na 'aanvraagnummer'. 

In onze studiezaal kunt u ter plekke een aanvraag doen. 

beacon
 
 
Boek
91206 Winkelpuien in Nederland ; ontwikkeling en architectuur; / Jan Jehee. - Zwolle : WBooks, 2015. 176 p. : ill. : 29 cm. - Met lit.opg., noten en reg., ISBN: 978 94 625 80121 PK: F2015-23
De 19e eeuw was niet alleen de eeuw van de industrialisatie, maar ook die van de opkomst van de middenstand. In de binnensteden kwamen steeds meer winkels. Winkelpuien waren het visitekaartje van de onderneming. Betrouwbaarheid, functionaliteit en uitstraling werden kernbegrippen. De winkelpui moest trendvolgend zijn en aansluiten bij het koopgedrag van de klanten. Voor de middenstand was de juiste winkelpui in commercieel opzicht essentieel.
In de 19e en 20e eeuw volgden de verschillende stijlen elkaar in hoog tempo op. De verschijningsvormen waren net zo veranderlijk als het modebeeld op straat. Voor menig architect en bouwkundige was het ontwerpen van een winkelpui een enorme uitduiging. Toch gaat de aandacht meestal uit naar de grote architectuur en niet naar de entree van een winkel.
Aanvraagnummer:
PK: F2015-23
Collectie:
Het Utrechts Archief
Titel:
Winkelpuien in Nederland ; ontwikkeling en architectuur
Auteur:
Jehee, Jan
Brontype:
Monografie
Taal:
Nederlands
Plaats van uitgave:
Zwolle
Uitgever/drukker:
WBooks
Samenvatting:
De 19e eeuw was niet alleen de eeuw van de industrialisatie, maar ook die van de opkomst van de middenstand. In de binnensteden kwamen steeds meer winkels. Winkelpuien waren het visitekaartje van de onderneming. Betrouwbaarheid, functionaliteit en uitstraling werden kernbegrippen. De winkelpui moest trendvolgend zijn en aansluiten bij het koopgedrag van de klanten. Voor de middenstand was de juiste winkelpui in commercieel opzicht essentieel.
In de 19e en 20e eeuw volgden de verschillende stijlen elkaar in hoog tempo op. De verschijningsvormen waren net zo veranderlijk als het modebeeld op straat. Voor menig architect en bouwkundige was het ontwerpen van een winkelpui een enorme uitduiging. Toch gaat de aandacht meestal uit naar de grote architectuur en niet naar de entree van een winkel.
Aantal pagina's delen:
176 p.
Formaat:
29 cm
Illustraties:
ill.
Auteursvermelding:
Jan Jehee
ISBN:
978 94 625 80121
Bibliografische annotatie:
Met lit.opg., noten en reg.
Jaar uitgave:
2015
Vroegste jaar van uitgave:
2015
Laatste jaar van uitgave:
2015
Documenttype:
Bibliotheekwerk
Auteurs:
Organisatie: Het Utrechts Archief