Uw zoekacties: R.K. parochie Petrus en Paulus te Soest, 1692-1970

0932 R.K. parochie Petrus en Paulus te Soest, 1692-1970 ( Archief Eemland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.1. De pastoor
0932 R.K. parochie Petrus en Paulus te Soest, 1692-1970
1. Inleiding
1.1.
De pastoor
Organisatie: Archief Eemland
De pastoor is de centrale figuur in een RK-parochie en zijn belangrijkste taken worden door het archief van de pastoor weerspiegeld:
- het onderhouden van contacten met kerkelijke en wereldlijke overheid. De kerkelijke overheid werd voor 1853 gevormd door de vice-superior van de Hollandse missie en de aartspriester van Utrecht. na het verbod van de R.K. godsdienst in 1573 in Holland en Zeeland werd de Noord-Nederlandse kerkprovincie een missiegebied, sinds 1727 resorterend onder negen aartspriesters. In 1853 werd de bisschoppelijke hiërarchie hersteld (de aartspriesters werden dekens). Zoals waarschijnlijk in de meeste parochies bestaat de weerslag van de contacten met de kerkelijke overheid grotendeels uit herderlijke brieven en circulaires van bovengenoemde functionarissen.
- het registreren van doop, huwelijk en overlijden.
- zielzorg en liturgie, waarbij de rol vn de pastoor de rol van bemiddelaar tussen gelovige en kerkelijke overheid bij bijvoorbeeld het aanvragen van dispensaties vermeld moet worden.
Het archief bevond zich in redelijke staat, maar vertoont enige opmerkelijke lacunes. Zo vormen de doop-, huwelijks- en overlijdensregisters geen van drieën een ononderbroken geheel, zelfs in de 20ste eeuw vallen twee gaten (doop: 1926-1936, overlijden 1910-1921). Het oudste stuk is tevens het oudste doop-, huwelijks- en overlijdensregister, dat de jaren 1692-1697 bestrijkt. Het jongste stuk dateert uit 1977.
Het archief als geheel lijkt een goed voorbeeld van het gemiddelde pastoorsarchief. Naar opmerkelijke zaken zal men tevergeefs zoeken. De enige markante pastoor is W. Steenhof (1851-1880) die de nieuwbouw van de kerk in 1852 entameerde en de enige van wie een min of meer omvangrijke correspondentie bewaard is gebleven.

Kenmerken

Datering:
1692-1970
Soort toegang:
inventaris
Openbaarheid:
De minimale openbaarheidstermijn is 20 jaar. Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de openbaarheidstermijn van stukken met (bijzondere) persoonsgegevens verlengd. Dit is bij ieder inv.nr. aangegeven.
Omvang:
3.7 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0932 R.K. parochie Petrus en Paulus te Soest, 1692-1970
VERKORT:
NL-AmfAE 0932
Geografische namen: