41 foto's
sorteren op:
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436310 23995-005, 1965-08-26
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Datering:
1965-08-26
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436309 23994-013, 1965-06-23
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Datering:
1965-06-23
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436308 23994-008, 1965-06-23
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Datering:
1965-06-23
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436307 23993-004, 1965-02-24
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 7 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 7 opnames.
Datering:
1965-02-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436306 23992-021, 1967-05-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 24 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 24 opnames.
Datering:
1967-05-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436331 24005-006, 1968-08-23
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Datering:
1968-08-23
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436305 23992-017, 1967-05-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 24 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 24 opnames.
Datering:
1967-05-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436330 24005-004, 1968-08-23
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Datering:
1968-08-23
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436304 23991-005, 1967-02-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Datering:
1967-02-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436329 24004-003, 1968-05-29
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Datering:
1968-05-29
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436303 23991-002, 1967-02-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Datering:
1967-02-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436328 24003-018, 1966-09-07
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Datering:
1966-09-07
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436302 23988-003, 1967-02-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Datering:
1967-02-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436327 24003-012, 1966-09-07
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Datering:
1966-09-07
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436301 23988-002, 1967-02-09
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 5 opnames.
Datering:
1967-02-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd
BEELDBANK_11 -
![Foto Foto](http://mifiles.archieven.nl/default/images/foto.png)
436326 24002-009, 1966-05-03
Beschrijving:
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Datering:
1966-05-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Gelderland
Locatie:
Driel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 26-04-2024
1 gedigitaliseerd