Uw zoekacties: Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s)

Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s) ( Rijkswaterstaat )

beacon
26  foto's
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
435000 2003-04-N210-Stormvloedkering, 2003-04-16
Beschrijving:
Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Renovatie 2e schuif, opzetinrichting.
De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
Datering:
2003-04-16
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
434999 2003-03-N210-Stormvloedkering, 2003-04-16
Beschrijving:
Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Renovatie 2e schuif.
De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
Datering:
2003-04-16
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
434998 2003-02-N210-Stormvloedkering, 2003-04-16
Beschrijving:
Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Renovatie 2e schuif.
De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
Datering:
2003-04-16
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
434997 2003-01-N210-Stormvloedkering, 2003-04-16
Beschrijving:
Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Renovatie 2e schuif.
De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
Datering:
2003-04-16
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
435003 2003-07-N210-Stormvloedkering, 2003-04-16
Beschrijving:
Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Renovatie 2e schuif, uitzicht naar Rotterdam.
De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
Datering:
2003-04-16
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440177 24200-020, 1957-10-28
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van15 opnames.
Datering:
1957-10-28
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440176 24200-014, 1957-10-28
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van15 opnames.
Datering:
1957-10-28
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440175 24200-012, 1957-10-28
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van15 opnames.
Datering:
1957-10-28
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440183 24203-008, 1957-12-10
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van16 opnames.
Datering:
1957-12-10
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440182 24203-002, 1957-12-10
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van16 opnames.
Datering:
1957-12-10
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440181 24203-001, 1957-12-10
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van16 opnames.
Datering:
1957-12-10
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440180 24202-015, 1957-12-04
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van19 opnames.
Datering:
1957-12-04
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440179 24201-008, 1957-11-30
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van12 opnames.
Datering:
1957-11-30
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
440178 24201-001, 1957-11-30
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van12 opnames.
Datering:
1957-11-30
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442845 24207-023, 1958-07-07
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Datering:
1958-07-07
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442844 24207-013, 1957-07-07
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 22 opnames.
Datering:
1957-07-07
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442843 24206-009, 1958-03-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Datering:
1958-03-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442842 24206-008, 1958-03-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Datering:
1958-03-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442841 24206-005, 1958-03-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Datering:
1958-03-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442840 24205-022, 1957-12-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Datering:
1957-12-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442839 24205-009, 1957-12-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Datering:
1957-12-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442838 24205-006, 1957-12-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Datering:
1957-12-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442837 24205-002, 1957-12-18
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Datering:
1957-12-18
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442836 24204-013, 1957-12-17
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van13 opnames.
Datering:
1957-12-17
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
442835 24204-003, 1957-12-17
Beschrijving:
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van13 opnames.
Datering:
1957-12-17
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Gebied:
Zuid-Holland
Locatie:
Capelle a/d IJssel
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat