De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Hier varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard. Bijzonder is dat een computersysteem de kering volledig zelfstandig sluit, ook wanneer er geen personeel aanwezig is. De scharnierpunten van de twee deuren vormden voor de bouw een grote technologische stap: ze moesten niet alleen toestaan om de deuren open en dicht te draaien, maar moesten ook in staat zijn om de deuren omhoog en omlaag te laten gaan. Uiteindelijk zijn hiervoor de grootste kogelgewrichten ter wereld gemaakt: de kogels hebben een diameter van 10 meter.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Luchtfoto Oosterscheldekering.
Een acht kilometer lange dam tussen Schouwen en Noord-Beveland.
Een zeearm met een gemiddeld getijverschil van drie meter en een grootste geuldiepte van 40 meter. Op drie ondiepe platen worden eilanden aangelegd. Roggeplaat, Neeltje Jans en Noordland. Daartussen een veilige doorlaatconstructie, waarbij het getij toch dagelijks ziijn weg naar de Oosterschelde kan vinden. 65 betonnen pijlers worden geplaatst, stevig verankerd met massa's Stenen. Tussen de pijlers komen 62 stalen schuiven die op en neer kunnen bewegen. Ze staan meestal omhoog. Bij Storm met hoge waterstand kunnen de schuiven woren neergelaten en is de Oosterschelde afgesloten van de Noordzee. De veiligheid is gegarandeerd!.
Drie schuiven zijn ingepakt, in verband met conserveringswerkzaamheden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Veersegat caisson.
Plaatsnaam : Veere.
Provincie : Zeeland.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x6.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Zonnemaire bouwdok.
Plaatsnaam : Zonnemaire.
Provincie : Zeeland.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x6.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.