Uw zoekacties: Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s)

Beeldarchief Rijkswaterstaat (collectie Foto’s) ( Rijkswaterstaat )

beacon
19.107  foto's
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509062 Park-01, 2018-12-11
Beschrijving:
De zeewerende waterkering bij Katwijk voldeed niet aan de gestelde veiligheidsnormen. Daarom is een 'dijk in duin' aangelegd om de zwakke plek te versterken. In de oude duinen is een dijk van zand aangelegd, bekleed met stenen en daaroverheen én ervoor zand. Door de nieuwe bredere duinenrij kan de dijk relatief laag blijven. Onder de 'dijk in duin' en uit het zicht is een ondergrondse parkeergarage aangelegd, evenwijdig aan de Boulevard. De langgerekte vorm van de garage (500m) heeft 663 parkeerplaatsen.
Datering:
2018-12-11
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Maarten van Rijn
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509808 HVS-002, 1965-09-01
Beschrijving:

Bouw Haringvlietsluizen.

De Haringvlietsluizen liggen tussen de Noordzee en de monding van het Haringvliet. Ze regelen het waterpeil op een manier die vergelijkbaar is met het open- of dichtdraaien van een kraan. De sluizen staan dan ook bekend als de kraan van Europa.
De Haringvlietdam, met daarin de Haringvlietsluizen, beschermt tegen hoogwater van de zee. De sluizen voeren een groot deel van het toegestroomde Rijn- en Maaswater af naar Noordzee. De waterkering is gebouwd tussen 1956 en 1970 en verbindt Goeree-Overflakkee met Voorne-Putten.
De Haringvlietsluizen voeren jaarlijks 30 miljard m3 water af.
1 Km lang, 17 spuiopeningen, elk 56, 5 m breed en 34 schuiven.
Van dia.

Datering:
1965-09-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509012 Boulevard Bankert - Pano - 2, 2018-11-15
Beschrijving:
Panorama vanaf het strand richting de Boulevard Bankert te Vlissingen met een avondzon.
Datering:
2018-11-15
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Locatie:
Vlissingen
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508966 Oude Kerk, 2016-02-03
Beschrijving:
KUSTWERK KATWIJK. De zeewerende waterkering bij Katwijk voldoet niet aan de gestelde veiligheidsnormen. Daarom is besloten een 'dijk in duin' aan te leggen om de zwakke plek te versterken. De huidige duinenrij wordt verbreed en in de duinen komt een dijk. Deze oplossing biedt de meeste mogelijkheden voor zowel de veiligheid als de ruimtelijke kwaliteit in Katwijk.In de huidige duinen wordt een dijk van zand aangelegd, bekleed met stenen. Op en voor deze nieuwe dijk komt zand. Door de nieuwe bredere duinenrij kan de dijk relatief laag blijven. De dijk in duin maakt het mogelijk een ondergrondse parkeergarage aan te leggen langs de Boulevard. De parkeergarage komt op straatniveau te liggen en vormt een geïntegreerd onderdeel van de kust en de Boulevard.
Datering:
2016-02-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Maarten van Rijn
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512421 PO-0533, 2020-12-16
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto:
Tweede pompgemaal Den Oever: 250 tons hulpkraan voor onder meer het 'aangeven' van buispalen aan de daadwerkelijke funderingsmachine. De kraan wordt ook gebruikt voor het verplaatsen van overige materieelstukken die nodig zijn voor de bouw.

Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-12-16
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509060 Ameland, 2019-01-03
Beschrijving:
Het containerschip MSC Zoe heeft op 2 januari 2019 boven het Duitse eiland Borkum 270 containers verloren. Door de stroming en wind zijn een aantal containers aangespoeld op de Waddeneilanden. De stranden liggen bezaaid met rommel. De eilandbewoners, maar ook de aanwezige toeristen hebben de handen uit de mouwen gestoken om te proberen alle rotzooi op te ruimen. Op deze fotoserie van Inge Zegers een impressie van het 'jutten' op het strand van Ameland. Heel toepasselijk; de naam van deze jongen is Sil.
Datering:
2019-01-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Inge Zegers
Locatie:
Ameland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509807 HVS-001, 1965-09-01
Beschrijving:

Haringvlietsluizen.

De Haringvlietsluizen liggen tussen de Noordzee en de monding van het Haringvliet. Ze regelen het waterpeil op een manier die vergelijkbaar is met het open- of dichtdraaien van een kraan. De sluizen staan dan ook bekend als de kraan van Europa.
De Haringvlietdam, met daarin de Haringvlietsluizen, beschermt tegen hoogwater van de zee. De sluizen voeren een groot deel van het toegestroomde Rijn- en Maaswater af naar Noordzee. De waterkering is gebouwd tussen 1956 en 1970 en verbindt Goeree-Overflakkee met Voorne-Putten.
De Haringvlietsluizen voeren jaarlijks 30 miljard m3 water af.
1 Km lang, 17 spuiopeningen, elk 56, 5 m breed en 34 schuiven.
Van dia.

Datering:
1965-09-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
511254 PO-0312, 2020-04-09
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto; Tweede pompgemaal Den Oever: opbouw van de wandbekisting voor de betonconstructie in de bouwkuip aan de Waddenzeekant. Net als bij het eerste gemaal bestaat deze uit 3 betonnen kokers met hier boven op een schuivenhuis, waarin schuiven zijn opgenomen die kunnen sluiten om het water uit de Waddenzee tegen te houden. Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-04-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512447 KeersluisDO-0143, 2020-12-24
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Renovatie schutsluis Den Oever; opbouw van de kraan die de grote stalen elementen van de zogenaamde droogzetvoorziening op zijn plek gaan hijsen. Deze grote stalen elementen zorgen er voor dat de schutsluis drooggezet kan worden en onderhoud / renovatie kan plaatsvinden.

Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-12-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508965 Vuurtoren-01, 2012-02-24
Beschrijving:
KUSTWERK KATWIJK. De zeewerende waterkering bij Katwijk voldoet niet aan de gestelde veiligheidsnormen. Daarom is besloten een 'dijk in duin' aan te leggen om de zwakke plek te versterken. De huidige duinenrij wordt verbreed en in de duinen komt een dijk. Deze oplossing biedt de meeste mogelijkheden voor zowel de veiligheid als de ruimtelijke kwaliteit in Katwijk.In de huidige duinen wordt een dijk van zand aangelegd, bekleed met stenen. Op en voor deze nieuwe dijk komt zand. Door de nieuwe bredere duinenrij kan de dijk relatief laag blijven. De dijk in duin maakt het mogelijk een ondergrondse parkeergarage aan te leggen langs de Boulevard. De parkeergarage komt op straatniveau te liggen en vormt een geïntegreerd onderdeel van de kust en de Boulevard.
Datering:
2012-02-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Maarten van Rijn
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512196 RSDO-0053, 2020-08-12
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Verwijderen fietsbruggen
Renovatie bestaande spuimiddelen; de fietsbruggen die langs de sluizen liepen voldeden niet meer aan de huidige regelgeving wat betreft sterkte en levensduur. Zij zijn met een drijvende bok verwijderd.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-08-12
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509059 Ame-01, 2019-01-03
Beschrijving:
Het containerschip MSC Zoe heeft op 2 januari 2019 boven het Duitse eiland Borkum 270 containers verloren. Door de stroming en wind zijn een aantal containers aangespoeld op de Waddeneilanden. De stranden liggen bezaaid met rommel. De eilandbewoners, maar ook de aanwezige toeristen hebben de handen uit de mouwen gestoken om te proberen alle rotzooi op te ruimen. Op deze fotoserie van Inge Zegers een impressie van het 'jutten' op het strand van Ameland.
Datering:
2019-01-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Inge Zegers
Locatie:
Ameland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509800 Westkapelle vanuit Vuurtoren 't Hoge Licht-1, 2019-09-14
Beschrijving:
Westkapelle (Zeeuws: Wasschappel) is een dorp, met historische status als stad, in de gemeente Veere op de Westelijke punt van het voormalige eiland Walcheren. Het ligt daarmee in de Nederlandse provincie Zeeland. Westkapelle had 2594 inwoners op 1 januari 2019. In het midden de Westkapelse Kreek, de foto is genomen vanaf de Vuurtoren 't Hoge Licht.
Datering:
2019-09-14
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Locatie:
Westkapelle
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512420 PO-0532, 2020-12-16
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto:
Eerste pompgemaal Den Oever; aan de kant van het IJsselmeer brengen we de BVSi (BAM Verdringende Schroefinjectie) palen aan. Die vormen de fundatie van de bouwkuip van de instroom van het gemaal.

Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-12-16
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509058 Ame-02, 2019-01-03
Beschrijving:
Het containerschip MSC Zoe heeft op 2 januari 2019 boven het Duitse eiland Borkum 270 containers verloren. Door de stroming en wind zijn een aantal containers aangespoeld op de Waddeneilanden. De stranden liggen bezaaid met rommel. De eilandbewoners, maar ook de aanwezige toeristen hebben de handen uit de mouwen gestoken om te proberen alle rotzooi op te ruimen. Op deze fotoserie van Inge Zegers een impressie van het 'jutten' op het strand van Ameland.
Datering:
2019-01-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Inge Zegers
Locatie:
Ameland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509748 Veerse Gatdam - Oosterscheldekering-4-Pano, 2019-09-21
Beschrijving:

Stormvloedkering Oosterschelde vanaf het strand van de Veerse Gatdam. Panorama, Zeeland, Noord-Beveland.

De Oosterscheldekering is een waterkering in Nederland, onderdeel van de Deltawerken. Het is tevens een 9 kilometer lange wegverbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland, deel van de N57. Bron: Wikipedia.

Datering:
2019-09-21
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Locatie:
Veerse Gatdam
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
511253 PO-0303, 2020-04-09
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto; Intrillen buispalen
Tweede pompgemaal Den Oever; aan de IJsselmeerkant worden vanaf het ponton de buispalen en damwanden aangebracht voor de bouwkuip. De heistelling trilt buispalen in de grond. Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-04-09
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509799 Zoutelande strand palenschermen duinen en strandcabines-1-2, 2019-09-21
Beschrijving:
Het strand van Zoutelande met strandcabines, palenschermen en strandrecreatie.
Datering:
2019-09-21
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Locatie:
Strand Zoutelande
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512446 KeersluisDO-0142, 2020-12-24
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; de prefab wandelementen van de technische ruimten van de keersluis worden nog door de stutten op hun plek gehouden. Na aanstorten en uitharden van beton worden deze verwijderd.

Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-12-24
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
508958 Vlissingen - 09, 2018-10-14
Beschrijving:
Badstrand Vlissingen ter hoogte van Boulevard Evertsen en de monding van de Westerschelde.
Datering:
2018-10-14
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Locatie:
Badstrand Vlissingen
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509057 Ame-03, 2019-01-03
Beschrijving:
Het containerschip MSC Zoe heeft op 2 januari 2019 boven het Duitse eiland Borkum 270 containers verloren. Door de stroming en wind zijn een aantal containers aangespoeld op de Waddeneilanden. De stranden liggen bezaaid met rommel. De eilandbewoners, maar ook de aanwezige toeristen hebben de handen uit de mouwen gestoken om te proberen alle rotzooi op te ruimen. Op deze fotoserie van Inge Zegers een impressie van het 'jutten' op het strand van Ameland.
Datering:
2019-01-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Inge Zegers
Locatie:
Ameland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509747 Veerse Gatdam - Noordzee strand-5, 2019-09-21
Beschrijving:
Recreatie op het strand van Vrouwenpolder met windsurfers.
Datering:
2019-09-21
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
512419 PO-0535, 2020-12-16
Beschrijving:
De Afsluitdijk. Deze foto:
Tweede pompgemaal Den Oever: 250 tons hulpkraan voor onder meer het 'aangeven' van buispalen aan de daadwerkelijke funderingsmachine. De kraan wordt ook gebruikt voor het verplaatsen van overige materieelstukken die nodig zijn voor de bouw.

Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op
montage:
Gemonteerd, 16x9 (400)
Beschrijving vervolg 1:
houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Datering:
2020-12-16
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan Wessels
Locatie:
Afsluitdijk
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509056 Ame-04, 2019-01-03
Beschrijving:
Het containerschip MSC Zoe heeft op 2 januari 2019 boven het Duitse eiland Borkum 270 containers verloren. Door de stroming en wind zijn een aantal containers aangespoeld op de Waddeneilanden. De stranden liggen bezaaid met rommel. De eilandbewoners, maar ook de aanwezige toeristen hebben de handen uit de mouwen gestoken om te proberen alle rotzooi op te ruimen. Op deze fotoserie van Inge Zegers een impressie van het 'jutten' op het strand van Ameland.
Datering:
2019-01-03
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Inge Zegers
Locatie:
Ameland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
509746 Veerse Gatdam - Noordzee strand-3, Datum onbekend.
Beschrijving:
Strand Vrouwenpolder met recreatie en de duinen aan het Noordelijke deel van Walcheren, Zeeland.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat