Moerdijk, brug in meervoud. Master. 17'- 08'. Nederlands commentaar, 1978-01-01 ( Rijkswaterstaat )
-
396036 Moerdijk, brug in meervoud. Master. 17'- 08'. Nederlands commentaar, 1978-01-01
Datering:
1978-01-01
Beschrijving:
De Moerdijkbrug verbindt het Eiland van Dordrecht in de provincie Zuid-Holland met de provincie Noord-Brabant over het Hollandsch Diep.De eerste brug voor het autoverkeer werd gebouwd in de jaren dertig van de 20e eeuw. Hierover loopt rijksweg 16. Op 10 mei 1940 werd na een Duitse parachutistenlanding rond de beide landhoofden enige tijd hard gevochten om het bezit van de Moerdijkbrug.
In de jaren zeventig is de verkeersbrug aangepast. In 1978 werden de stalen vakwerkconstructies vervangen door veel bredere, stalen liggers. Ook deze nieuwe brugdelen zijn gebouwd door de firma Penn & Bauduin. De pijlers waren in zodanige staat dat ze zonder al te veel aanpassingen konden worden gehandhaafd. In beide richtingen werd ruimte gecreëerd voor drie rijstroken en een fietspad. De in 1978 aangelegde brug is in 1980 bekroond met de Nationale Staalprijs. De oude brugdelen werden niet gesloopt, maar elders hergebruikt. Vier delen werden gebruikt ter vervanging van de oude Spijkenissebrug over de Oude Maas bij Spijkenisse. De overige zes vervingen de oude overspanningen van de Brug bij Keizersveer over de Bergsche Maas. Een restant van twee vakwerkliggers van de oude brug, met hierin het herdenkingsreliëf dat in 1936 in het midden van de oude brug geplaatst was (Frits van Hall), is samen als monument opgesteld naast de nieuwe verkeersbrug.
In de jaren zeventig is de verkeersbrug aangepast. In 1978 werden de stalen vakwerkconstructies vervangen door veel bredere, stalen liggers. Ook deze nieuwe brugdelen zijn gebouwd door de firma Penn & Bauduin. De pijlers waren in zodanige staat dat ze zonder al te veel aanpassingen konden worden gehandhaafd. In beide richtingen werd ruimte gecreëerd voor drie rijstroken en een fietspad. De in 1978 aangelegde brug is in 1980 bekroond met de Nationale Staalprijs. De oude brugdelen werden niet gesloopt, maar elders hergebruikt. Vier delen werden gebruikt ter vervanging van de oude Spijkenissebrug over de Oude Maas bij Spijkenisse. De overige zes vervingen de oude overspanningen van de Brug bij Keizersveer over de Bergsche Maas. Een restant van twee vakwerkliggers van de oude brug, met hierin het herdenkingsreliëf dat in 1936 in het midden van de oude brug geplaatst was (Frits van Hall), is samen als monument opgesteld naast de nieuwe verkeersbrug.
Vervaardiger:
Jaap Boelens & Theo van Geenen
Gebied:
Noord-Brabant
Locatie:
Hollandsch Diep
Collectie:
A7a-Ma-Moer-01
Type:
Extern gepubliceerd
Type foto:
Video/Animatie
Breedte:
00:17:08.000
Montage:
Gemonteerd, 4x3 (320)
Taal:
Nederlands
Disclaimer:
Filmopnamen uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam filmer.
- Films mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een filmbeeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam filmer.
- Films mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een filmbeeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Trefwoorden:
Organisatie: Rijkswaterstaat
laatste wijziging 03-02-2023
1 gedigitaliseerd