Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
TEN STONE Next we have a windlass song given only by Bullen & Arnold.
This is Ten Stone, a shanty of pure Negro origin, heard by Bullen himself being sung by Negroes working a dolly-winch on his ship in Georgetown, Demerara. Its opening lines are very similar to those of Johnny, Come Down to Hilo.
TEN Sc.iKly
f^ffrrir^'rii^rri^'r^iJJ-fJi-^-^ f^UJ^jjrhtfftijjijjirr-^JJii
Ï t^ W (ctr) lit )iKt Sci^c I IM^W) ! Woy.ayiy av oy.' 1)! ^ op Jt iw. <^' Ooein'iJi com, Woy,ay, oy ay oy, 7«r) sim/i«^>ta^'tu^ ttn^cdt wuj'am O-^V < pH-nu\inni\i;^j\is m
J»9-9y git a- lopg , Jtp5yy„„a«))ort),as wt go n)arc)).ij)' o-W / {Sonis of Sta Labour, by permiision of Swan & Co., Ltd., London)
And now we come to a shanty usually spoken of in hushed tones
by collectors—I don't know why; many other shanties were just as obscene, and even worse! This is the 'notorious' Hog-eye Man which is supposed to rank with Abel Brown the Sailor in infamy. Terry devotes several paragraphs trying to explain why it wasn't decent, and what the hidden meaning of the term 'Hog-eye' was in the minds of dirty old sailors, but with all his verbosity and hinting he doesn't explain a thing. As a matter of fact Whall, 'Seaman of the Old School', gives an explanation of the word 'Hog-eye' without any obscene entanglements. He plainly states that it was a type of barge invented for the newly formed overland trade which used the canals and rivers of America at the time of the Gold Rush (1850 onwards). A 'Ditch-Hog' was a sarcastic phrase used by American deep- watermen to denote sailors of inland waterways such as the Missis- sippi and Missouri as opposed to foreign-going Johns. I rather think Terry got his words mixed—he was thinking of 'Dead-eye' and not 'Hog-eye', the former having both a nautical and an obscene significance. Nevertheless the solo parts were indecent, and a large amount of camouflaging was necessary before this song could be made public. Davis & Tozer give it as a pumping song with a shortened chorus:
Heigh ho for the ox-eyed man!
Normally however it was used at the capstan. 198
^ STONE
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland