Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
(in a hauhng song), normally two, although at times the pull would come on one word only. A short space would come between the two pulls sufficient for the crowd to shift their grip on the halyard. In the case of sheet shanties the haul would not come until the laist word of the refrain, which was usually shouted out. The method of pulling was 'down and out'—a downward drag of the whole body and then backward fling, a holding of the rope with one hand while the othe sought a fresh grip further for'ard without letting go altogether. Th whole art of pulling was to keep the body low. All British and American and most Scandinavian, French, anc
German shanties had a theme or pattern telling some sort of con- secutive story, only in typical Negro shanties were the first two oi three verses so-called 'regulation' and the remainder improvised in the manner of calypso singing. Normally in an English-worded shanty the fact that the shantyman improvised, used verses from other shanties, or repeated the solos twice in each stanza, showed that he had an imperfect memory. Of course in a very long hoist the regulation verses would often run out and then stock phrases or verses from such a shanty as Handy, Me Boys would be utilized. The process of repeating the solos was referred to as 'stringing out'. Many shantymen would, of course, improvise even if they knew the real words, particularly if the ship was a 'hungry bitch', the voyage a tough one, or the afterguard a set of bullies. Improvising, they would bring out these tribulations in their solos, and, strangely enough, rarely did the afterguard victimize the shantyman or the crowd on account of it—it was an unwritten ruling of the sea that a sailor could 'growl' only through the medium of his shanties. Of course in some ships this unwritten rule was set at naught and it was better to sing the regulation words and leave improvisation for the final shanty of the voyage—Leave 'er, Johnny, Leave 'er—sung when tying up or pumping out for the last time. It was on occasions such as Captain Frank Shaw refers to in his
book Splendour of the Seas^ that sly digs at the afterguard would be substituted for the regular words.
Toadying types of mates—those who crept to superior authority—would
keep the hands on the run. . . . Sour-souled enthusiasts who would in the Sunday 6 to 8 dog-watch get the hands 'sweating up'. Maybe a dry pull on the royal halyards—which in fine weather could be hauled taut by a man and a boy—would bring out the whole watch plus idlers—cook, carpenter, sailmaker, etc. They would all tail on to the fall . . . and then someone would strike up a shanty. The singing would go on—a direct insult to those aft—until the mate purple-faced would yell from the poop, 'Belay all that! That'll do the hands!'
A shanty would be brought to a full stop by the officer of the
watch loudly giving the command, different phrases for different ' London (Edward Stanford, Ltd.), 1953. 32
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland