Uw zoekacties: Shanties From The Seven Seas,

titel ( Shanty Nederland )

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin Beeld en Geluid centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan foto’s, film of een toespraak op een geluidscassette. Op deze pagina treft u al het beeld en geluid aan van diverse archiefdiensten.

 
 

Met deze zoekingang worden al deze beschrijvingen van verschillende archiefdiensten bijeengebracht tot één beeldbank. Vaak is er een bestand aan gekoppeld.
Bij films en audiobestanden is het soms ook mogelijk om afzonderlijke fragmenten te bekijken. Wanneer u de thumbnail aanklikt ziet u daarna de beschikbare fragmenten met een tijdsaanduiding wanneer het fragment start en eindigt.
Niet altijd is een afbeelding online te raadplegen; in het geval van kunt u de studiezaal van de betreffende archiefdienst bezoeken.

Zoeken

Er kan ook een uitgebreide zoekopdracht worden uitgevoerd, hiermee zoekt u specifieker per collectie(s). Uitgebreid zoeken biedt u de mogelijkheid om te zoeken op alle velden en op periode.

Sortering resultaten

U kunt de zoekresultaten sorteren op Laatste wijziging (oplopend/ aflopend).

Weergave resultaten

Rechtsboven in het scherm kunt de weergave van uw zoekresultaten aanpassen. Deze zoekingang maakt gebruik van de Kleine afbeeldingenweergave, de Galerieweergave of de detailweergave.

Gebruik van zoekfilters

U kunt uw zoekresultaten verfijnen door gebruik te maken van de beschikbare filters. Kies bijvoorbeeld een archiefdienst en/of een bron, zoals bijvoorbeeld foto, affiche of prentbriefkaart.

Wildcards

Het gebruik van wildcards vergemakkelijkt het zoeken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.
beacon
 
 
Erfgoedstuk
Bladmuziek
Shanties From The Seven Seas,
Titel:
Shanties From The Seven Seas
Naam uitgever:
MYSTIC SEAPORT MUSEUM
Jaar van uitgave:
First Published 1961
Taal:
Engels
Aantal pagina's:
430
Plaats van uitgave:
Connecticut
Auteur:
Collected by Stan Hugill
THE ART OF THE SHANTYMAN
pull coming on the final syllable. Of course, here agzdn, a verse or two of a bowline or foresheet shanty would do equally well. When hoisting a heavier stays'l, after a few sing-outs in hand-over-
hand fashion, the final tautening of the luff would be performed by means of a bowline or foresheet shanty or even by a few stanzas of a short haul shanty such as Boney. Royals, in some ships, would need no more than a sing-out to set them; in others Boney or a similar song would do the job. When it came to t'gans'ls and tops'ls the real haul- ing song came into its own, although here again the slack of the fall, before the wind filled the sail, would be taken in by a few yells or grunts. Very often this procedure was referred to as a 'dry pull', meaning that a shanty was not used. Once the wind bellied the sail away from its creased and stowed confines the shantyman would raise his halyard song—something in the nature of Whisky Johnny if a t'gans'I, or Blow the Man Down if a tops'l. Although a division did exist between the shanties used at tops'ls and t'gans'ls, normally they were interchangeable. The usual method of spilling the wind partly from the sail so as to
make the job of hoisting it lighter was for the ship to be 'luffed'— brought closer to the wind. A common line in hauling songs was *Hey-ho, rock 'n' shake 'er!', a sly dig for the officer of the watch to give the helmsman the order to 'luff' and thereby ease the strain. In all these better-developed shanties, however, the wild yells
still persisted. In fact this yell was the very essence of the shantyman's art. Strangely enough few, if any, of the early collectors mention it in regard to the shanties, referring to it only in connection with singing out. These yells had no real functional value except, in certain cases, to stimulate the crowd for the next pull. Nearly every verse of a hauling song would commence with one, and, although sometimes omitted from the first solo line, it was invariably sung at the com- mencement of the second. Also in the capstan songs these yells would sometimes be heard in the choruses. The German shanty-book Knurrhahn has this yell identified in its title which means both a 'cockerel with a sore throat' and 'a fish which grunts'. One of the reasons why Negro shantymen were so good at their job was because of their ability to handle these wild falsetto 'yodels' (hardly the correct term though!) much better than white men. Sailors called these yells 'hitches' and they were performed either by a break or several breaks in the voice on a certain note, or else by emitting a high yelp at the end of a solo line. Most people find their voice 'breaks' when they don't want it to, but this was a systematized breaking of the voice on definite notes. I don't think 'grace note', used by some collectors, is the right word to describe it. Grace notes, appogiaturas, and demi-semiquavers have been used by some collec- tors, but one has to hear such a 'hitch' to appreciate it properly. Doerflinger and Miss Colcord, American collectors, both refer to 29
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Shanty Nederland